Spikarna släppte efter många år oavsett var du satte dem. Och när de släpper skall man vata glad att de sitter i nocken! Med skruv och att man spänner plåten lite sitter det.
3 414 läst · 22 svar
3k läst
22 svar
Täta felskruvat plåttak
-
-
2 jan 2021 00:18 #17
- Laddar…
-
2 jan 2021 00:24 #18
Jag skulle gärna veta var du hämtat den informationen eller ännu hellre ett dokument som styrker ditt påstående vad gäller skruv dragen i topp. Och om man skruvar i topp och gör så att det "spänner" så innebär det ju att plåten trycks ner utan underlag och då teoretiskt så åker plåten upp på annat ställe vilket ökar påfrestningarna för plåten helt i onödan.- Laddar…
-
2 jan 2021 00:32 #19
Varför inte bara komplettera med nya skruvar och låta dom gamla sitta kvar i sina hål?
- Laddar…
-
Hobbysnickare · 3 inlägg 2 jan 2021 10:322 jan 2021 10:32 #20
Tack för många bra tankar och idéer!
Taket är korrugerat (typ TP18 fast inte riktigt, någon äldre modell jag inte lyckats identifiera). Därför blir det svårt att hitta tätband med rätt profil. Jag lutar åt att täta skarven med Trebolit takmassa, som ska tåla temperaturändringar och rörelser, samt byta skruvarna på plats bara (ha kvar dem i topparna). -
2 jan 2021 11:14 #21
-
3 jan 2021 00:14 #22
.
Men då man förr alltid spikade i toppen med spik. Problemet var såklart att de lossnade, eller om man hade lite nyare spikar så vittrade tätningen efter 30 år eller så. De hade dock lossnat och tätningen vittrat om man spikat i dalen där fuktbelastningen är enorm.
Så, nu har vi skruv, varför skulle man plötsligt börja skruva i dalen? Den stor faran är att den är dåligt iskruvad eller att den "släpper" när tätningen har gjort sitt. Oavsett var den skruvas, den större problemet blir sen att om den sitter i dalen så får du ordentligt läkage.
Typisk bild på ett spikat pannplåtstak som är ca 70 år gammalt. Plåten lätt spänd.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Bild på ett relativt nylagt pannplåtstak (galvat i klassisk kvalitet), skruvat med lätt spänn.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Jag gjorde idag också en liten studie när jag körde 5 mil, av ca 20-30 byggnader med pannplåt var endast ett skruvar i dalen, detta var skinande blankt och sannolikt i ngn tunnare variant, såg inte speciellt vällagt ut.
Jag förordar dock alltid att man följer tlilverkarens råd.
Men med traditionell galvad, hyffsat tjock plåt ,så har man alltid spikat eller skruvat i topp.Redigerat 3 jan 2021 00:36- Laddar…
-
3 jan 2021 01:53 #23
)
Anledningen till att skruva i dalen är egentligen inget annat än att plåttjocklekarna inte medger att skruva i topp. (Förbannade snål och kortsiktstänk åter igen bara för att allt ska vara så billigt som möjligt i inköp.) Men sedan har det ju också att göra med vilken trapetsstorlek, taklutning och underlag också över vad som är lämpligast. Men som tidigare sagt: Det är tillverkaren som styr villkoren. Och exempelvis Pokab rekommenderar spikning/skruvning i topp även om det enbart rör sig om max 0,6 mm tjocklek på pannplåten.(Har jag för mig)
Annars så har jag varit med om både rivning och utbyte av fästelement av både pann och trp som suttit med klockspik.Och där de hade från början släppt var det naturligtvis inga problem. Man där de satt....Ja Jävelbärg! Och är de väl släppte...Ja då JÄVELBÄRG!!!.
- Laddar…