Byggahus.se

Täta CTC familj panna.

1. H
    Medlem · 30 inlägg

Highbeam

Medlem
    Jag har ett hus med en CTC family oljepanna. Läste någonstans att man kunde täta/isolera den mot skorsten om man ej använder oljebrännare, vilket jag inte gör. Kör bara med elpatron. Är det någonting man bör göra?

2. Bästa svaret

J
    Medlem · 6 541 inlägg
    Är brännaren frånkopplad elektriskt så den aldrig kan starta, finns säkert en sotlucka i rökkanalen , där fyller du med mineralull så det blir fullt och tätt, tänk på att när du tätar så kommer en del av ventilationen i pannrummet kanske att försvinna.

3. J
    Medlem · 6 541 inlägg
    Med rökkanal menar jag den som är mellan panna och skorsten i en sotlucka som är för sotning som brukar sitta under rökröret går det inte att täta.. Sitter säkert en sot lucka på pannan med och där går det även att täta-Det är hålet ut mot skorstenen som ska tätas från pannan sett. I övrigt så går det öppna sotluckan och få en ventilation med självdrag från pannrummet och källaren.

4. H
    Medlem · 30 inlägg

Highbeam

Medlem
    Jag öppnade luckan som sitter mitt på röret. Fyllde neråt med isolering.

5. J
    Medlem · 6 541 inlägg
    Bra , då ställer du upp spjället ( tiger heter det ) och spärrar det så får du ventilation i källaren, när det eldas med olja/ved så har man en rätt kraftig ventilation. du har inte sett något om fukt/väta under tiden som pannan varit avstängd. Det är normalt med det när pannor åker ut för en EL-panna eller värmepump

6. S
    Husägare · Vetlanda kommun · 615 inlägg

Stego1

Husägare
    Varför installerar du inte en pelletsbrännare i pannan och eldar billigt? Köra på elpatron kostar ju en del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.