Byggahus.se

Täta balkongdörr/altandörr

1. H
    Medlem · Dalarna · 1 103 inlägg

Hammarfall

Medlem
    Hej!

Då är det snart dags för renovering av dörrarna. Det är väldigt dragit på golven, och iskallt vintertid, speciellt vid altandörren. Ibland undrar jag om det är bäst att bara köpa nya dörrar. När jag spolar altanen med högtryck rinner det in, så det känns som om någonting inte är riktigt korrekt.

Räcker det med nya fönsterlister? Byta sort? Just nu är det lister runt hela karmen, vid golvlisten samt runt hela dörren förutom kortsidan mot golvet.

2. S
    Allvetare · Halland · 2 141 inlägg

sblixten

Allvetare
    Listen måste täta mot dörren.... även i nederkant.
    Se bara till så att du har tilluftsventiler när du tätar, så du inte stryper ventilationen.

3. H

Hammarfall

Medlem
    Ser listerna ut att vara korrekt monterade? Har en tilluftsventil i samma rum, men när den är öppen vintertid så känns det som antarktis.

4. S
    Allvetare · Halland · 2 141 inlägg

sblixten

Allvetare
    Jo, de ser ut att vara korrekt, men däremot ser de ut att vara i uselt skick.
    Vattenskadan i nedre hörnet verkar bero på att listen givit upp.
    Det jag anar är att den dörren sitter åt fel håll och är gjord för att gå utåt och att man på olika vis försökt konstruera om den för att kunna fungera som inåtgående.
    I så fall bör du byta dörr.

5. H

Hammarfall

Medlem
    Nu när du säger så! Finns endet skåra för list i nedre kanten som idag blir att ligga utanför dörren. Då är det inte så konstigt att det drar satan. Tråkigt att byta ut dörrar på 30-talshus, som har varit med i alla fall sedan 50-tal, troligtvis längre. Ser ändå ut att vara snyggt gjort, även om skadorna skvallrar på annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.