Täta avloppsrör

1k läst  25 svar

1. M
    Medlem Nivå 6
    Håller på med och renovera det lilla badrummet, och i rummet finns det ett avloppsrör som går rakt upp till taket. Vid golvet finns det en ”muff” med inspektionslucka som skarvar mellan undre & övre rören.

Nu har det börjat droppa kondensvatten ur skarvarna i liten mängd. Troligen pga limmet blivit torrt och spruckit. Rörkonstruktionen är från 1970 tal.

Jag behöver täta skarvarna. Tips på åtgärd och vilken typ av tätningsmassa (silikon?) jag skall köpa? Se bilder nedan;

5DF2AC08-9E0F-4430-859C-1BA6E0B2A063.jpeg

0C60581D-C3AF-4C68-AC49-38A46E9E9E17.jpeg

Tacksam för hjälp

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 12
    Avloppsrör från 70-talet i plast är vanligen PVC. Den plasten har fördelen att den kan limmas med Tangit. Tangit är i princip PVC upplöst i ett lösningsmedel så det är till viss del fogfyllande. Så skrapa rent kring fogen med en kniv, torka av med T-röd och gegga på Tangit. Vänta en dag och det är tätt.

Redigerat 29 dec 2017 19:53
  3. M
    Medlem Nivå 6
    Tusen tack!!

4. Peter2400
    Medlem · Nivå 15
    För rengöring hade jag hellre använt oljefri aceton, eller riktig rengöring, https://www.dammbutiken.se/griffon-cleaner-125ml-rengoring-for-pvc
    Då sitter limmet garanterat sedan.
    Jag har bara limmat pooldelar i pvc, till det har jag blivit rekommenderad Griffon istället för Tangit, i ditt fall spelar det antagligen mindre roll.

5. M
    Medlem Nivå 6
    Denna menar du?

B55CF839-C770-4647-8EA7-6677B32898CF.jpeg

6. Peter2400
    Medlem · Nivå 15
  7. L
    Medlem · Nivå 11
    Klassiska "äggskalsrör". Det kan lika gärna vara en spricka i röret som att limmet har släppt. Jag hade bytt ut allt. Speciellt om det ska byggas in

MagHam och Nils82 gillar
  8. H
    Gäst
    helst byter man såna rör

MagHam och Nils82 gillar
  9. M
    Medlem Nivå 6
    Om jag ska byta ut allt, passar dagens rör i muffen i golvet tro? Krävs det en adapter / reduceringsmuff eller likadant? Diametrarna har väl förändrats sedan 70- tal...

/Magnus

10. M
    Medlem Nivå 6
    Testade täta med Tangit 2 gånger. Men det läcker en del från locket på rensröret plus från skarven längst ner på golvet (se bilder från 1:a inlägget). Där är det svårt att nå med limmet.
    Jag måste byta ut allt.

Mätte diametern på röret som kommer upp ur golvet. ca 140mm fick jag. (Omkrets delat med Pi). Dagens rensrör mäter 110cm som störst. Verkar som jag måste hitta en reduceringsmuff från 140 till 110. ? Eller en sådan renoveringsmuff..

PVC Rör över rensröret som går rakt upp mot taket, mäter också 140mm. Standard mått på 1970 tal ? Jag tänkte kapa på 140 röret, en bit över rensröret, och sätta dit en reduceringsmuff, som vid golvet.. Tänker jag rätt?

Vilken typ av reducerings / renoverings / förminsknings muff ska jag köpa?

Tips mottages tacksamt.

11. N
    Medlem · Nivå 8
    Byt så sover du gott om natten.
    Dessutom ska limmet helst appliceras i skarven, inte utanpå!

MagHam gillar
  12. M
    Medlem Nivå 6
    Självklart, men då måste man ju ta loss rördelarna för att kunna limma i skarvarna, och det går ju inte.

Har du förslag på hur jag kan skarva nytt rör på det gamla i golvet, om du tittar på bilderna från 1:a inlägg.

Jag tänkte såga av ca 8-10cm över golvet, sen hoppas jag att jag kan värmlufta loss resten av den limmade muffen.

Kan ersättningsmuff vara något?

13. N
    Medlem · Nivå 8
    Vart i huset är det?

14. H
    Gäst
    "Håller på med och renovera det lilla badrummet, och i rummet finns det ett avloppsrör som går rakt upp till taket."

15. Krilleman
    Allvetare · Nivå 24
    Oj oj oj vilken tråkig installation att göra om med lim-muff direkt ur golvet och skarv som läcker direkt ovanför.

Jag ser ingen annan utväg än att dra en fernco utanpå muffen vid golvet. Får du ner nya 110mm röret en bit ner, i den befintliga röret och muffen, så är ju det bra.

Men måttet på rören. Dubbelkolla det igen. Mät diametern på röret, ej utanpå muffen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: