Byggahus.se

Tänkte fortsätta lägga golv på vinden, men det är en djungel därute. Hur isolerar vi?

1. M
    Medlem · Stockholm · 61 inlägg

Morsansgrabb

Medlem
    Hej!

Vårt sommarställe i norra Hälsingland är ett timrat hus från 1850-talet som står kallställt i princip hela året och har en vind som vi skulle vilja använda mer.

Huset har tilläggsisolerats nån gång och det är gullfiber som isolerar väggarna på nedervåningen. Under samma renovering har de lagt golv på halva vinden, och nu tänkte vi göra klart den insatsen. Det som ligger är nåt slags spontade masonitskivor. Inte så tjusigt, men det är nåt att gå på iaf, och vi tänkte att vi ska fortsätta att lägga ut såna plattor för att sedan komplettera med nåt slags enkelt plankgolv när vi har lite mer pengar att lägga på vinden.

Nu undrar jag hur tusan vi ska tänka med isolering? Vad vi kan se så är det inget annat än en blandning av sågspån, tidningar och bös som ligger. Ska vi ta bort allt det och lägga i nåt annat innan vi reglar upp och sätter fast spånskivorna? Eller ska vi nu börja fundera på hur fukten vandrar i huset och lägga på nåt annat skyddande lager?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_7322.jpg

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 836 inlägg

useless

Lök.
    Om ni ska använda vinden måste ni isolera taket. Då fyller inte isoleringen i mellanbjälklaget lika stor funktion, så man kan gräva bort hälften så man har kvar ljudisoleringen.

• Laddar…
  3. torparavgrund
    Medlem · 190 inlägg
    Som useless skriver, hur ni isolerar taket spelar större roll; det enda isoleringen i mellanbjälklaget gör är att hindra värme från våningen under att ta sig upp. Ni kan låta allt bös och sågspån liggar kvar, eller om det känns trist kan ni skyffla ut allt och ersätta med någon lösull (eller nytt sågspån, men då en 50/50 blandning av kutterspån och hyvelspån). Eller bara fylla på ovanpå det gamla så man slipper att det låter som en dålig trumma när man går på golvet.

Det ser ut att vara ett gammalt hus från bilden att döma, så jag skulle rekommendera diffusionsöppna lösningar med goda hygroskopiska egenskaper (isolering av cellulosa eller lin, inte glassull eller cellplast, och ångbroms av papp, inte ångspärr av plast).

• Laddar…
  4. M

Morsansgrabb

Medlem
    Tack för ditt svar! Jag undrar, varför måste vi isolera vinden om vi ska använda den mer? Jag tänker att den ska användas mer som biyta på somrarna när vi är i torpet.

5. M

Morsansgrabb

Medlem
    Menar du att det ska ligga ångbroms i mellanbjälklaget eller om vi isolerar taket?

6. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 258 inlägg

Larsa

Medlem
    Det är golvspånskivor ni har på golvet.

vad menar ni med biyta, skall ni förvara grejor eller vistas på vinden?

Om det inte är så att ni behöver få bättre ekonomi i uppvärmning hade jag bara fyllt på med kutterspån, reglat att lagt mer golvspån.

i bortre delen syns på bilden att man börjat förbereda taket för isolering genom att bygga luftspalt....

• Laddar…
  7. torparavgrund
    Medlem · 190 inlägg
    Om ni isolerar taket invändigt, menade jag. :)

8. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 836 inlägg

useless

Lök.
    Ska ni kunna vistas där längre stunder när solen ligger på så behövs det isoleras. Ska ni bara ha det som förrådsutrymme så är det bara att lägga ut lämpliga brädor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.