Byggahus.se

Tänkte experimentera med farsans tak

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Finns det någon som tagit bort innertaket på andra våningen i ett gammalt timmerhus?
    Det är det jag tänkte göra men jag tänkte fråga er först att jag inte går och gör något asdumt.
    Huset är alltså i två våningar, tahöjden är 2.70 i andra våningen nu men jag vill ha den den till 4.20 istället som det blir på högsta stället, taket lutar kraftigt så på det lägsta stället blir det alltså ungefär 2.90 när taket är borta.
    Efter jag tagit bort taket som det ligger tonvis med sågspån på tänkte jag isolera längs med plåten och sedan sätta gips på. Takstolarna blir synliga och jag hade tänkt att det blir lite som en kyrka.
    Någon som gjort detta? Och blir det för mycket att värma? Några andra problem kan jag inte komma på men det kan kanske ni?

2. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Re: Tänkte experimentera med farsans tak

Värmen kommer att åka upp - så det blir dyrt att värma. Detta går att lösa med en fläkt eller liknande.

Timmerhus är verkligen inte min specialitet, men jag vet att på gamla hus så är väldigt många delar bärande. Dock var de överdimensionerade av bara tusan.

3. J
    Medlem Nivå 4

Re: Tänkte experimentera med farsans tak

Borde bli ganska så fräckt!
    Det måste dock bli knepigt att få till luftspalter, takfotsventilation osv när man jobbar innifrån utan att ngt är förberett.
    Så länge du inte rör ngn del av timmerkonstruktionen utan bara beklädnaden så skall det vara lungt. Men, det skadar aldrig att tänka efter både en och två gånger.

Tänk på att takstolarna är dimensionerade för att hålla medans dagens konstruktioner oftast är dimensionerade för att inte nerböjningen skall bli för stor. Dvs att i dåtidens konstruktion var nedböjning av rafterna tillåten vid snölast. Kan tålas att tänka på om man klär på rafterna styvt gips.

/Jögga