Byggahus.se

Tänker jag rätt...

1. Merin
    Medlem Nivå 4
    Hej Sveriges bästa forum,

Jag har som sagt en balkong där de finns redan draget kablar för infravärme och tack vare er hjälp har jag hittat även strömbrytaren som låg tydligen på insidan av balkongdörren. Jag försökte följa prottes motto "Trassla inte till det på egen hand, låt en ingenjör göra det." men när man får bud på 5 - 10k precis nu innan jul så känns de jävligt surt, speciellt att jobbet verkar vara skit enkelt att göra på egen hand och under 2 minuter.

Jag ser inte varför en elektriker behöver komma till mig, kan någon snälla förklara det? Jag har kopplat på lampor innan utan problem.

1. Tar ut silikonen med våld. Min infravärmare har redan uttag med stickpropp, jag klipper den, skarvar och kopplar ihop i en kopplingsdosa med sladdarna i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpg

2. Köper strömbrytare till nedersta uttaget. Kollar på en halvdålig Youtube film hur man kopplar in dessa. Använder strömbrytaren ovanför som referens. Förstår dock inte varför strömbrytaren är 2 polig finns dubbla sladdar av allt men bara ett "uttag" i balkong. Sen måste jag förstå vart alla tecken innebär på strömbrytaren och vart sladdarna ska gå.
    2.jpg

Klart. Enkelt.. Eller? Snälla hjälp mig är pank.

• Laddar…
  2. B
    Medlem · Nivå 19
    För att enligt lagen får du inte utföra elinstallationsarbete själv, särskilt inte i fuktiga miljöer.

1. Jag skulle sätta upp ett vägguttag där, om det inte direkt regnar där på väggen. Lätt att ansluta infravärmen, lätt att koppla bort den om du slutar att använda den, lätt att byta till en annan när infravärmaren går sönder samt går att använda till något annat när infravärmen inte används.

2. Varför behöver du en ny strömbrytare om där redan finns en på insidan av balkongen som (antar jag) styr uttaget för infravärme?
    Uttag/vägguttag är det man stoppar in sladdar/kontakter i. Menar du dosa när du skrev "nedersta uttaget"?
    Den dosan går bara att använda för en strömbrytare om det därifrån går en tändtråd till uttaget för infravärme.
    Du måste ta reda på vart alla trådar/ledare tar vägen, ingen här kan veta varför du har många ledare i dosan.

• Laddar…
  3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det finns två skäl.
    1. Arbetet är behörighetskrävande.
    2. Du har inte de kunskaper som krävs.

Att koppla in en lampa i ett torrt bostadsrum är en sak. Att ordna en anslutningspunkt på en balkong och koppla in en skyddsjordad infra kräver lite mer kunskaper, och kontroll på att skyddsjorden är i funktion.

Det är dock svårligen ett komplicerat jobb så du verkar ha fått riktiga skambud på 5-10'.

Om du förklarar lite mer så kan vi bedöma arbetets omfattning, vad det borde kostar, och berätta hur en elektriker skulle ha utfört det hela på principnivå.

Har du fått uppgifter om eller konstaterar att de gömda ledarna som syns på ytterväggen går till denna dosa men inte är inkopplade där?
    Då sätter man lämpligen en strömbrytare med indikeringslampa i den dosan så att man ser när infran är på.
    Det kan också vara lämpligt att titta på gruppförteckningen vad mer som ligger på denna grupp. Infra kan lätt få säkringen att lösa. Man kanske hellre bör dra fram en ny grupp, eller ny fas i befintlig grupp.
    På balkongen man kan antingen sätta ett uttag eller en anslutningsdosa, vad som passar bäst.

Den befintliga strömbrytare du har på bild är en kronomkopplade. Den har två vippor och styr två olika lampor i rummet, eller? Vad är din fråga här? Om det sitter dubbla ledare på anslutningsterminalerna så handlar det troligen om vidarekoppling.

4. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Vad ingår i det jobbet? Är det inklusive värmare och montering av dom?

Ta in en offert endast på att sätta upp ett uttag där i taket så skruvar du upp och pluggar in värmaren själv.

5. Merin
    Medlem Nivå 4
    Älskar idén om att sätta vägguttag där ute. Jag lyssnar gärna på vad ni har att säga och tack för ni använder enklare begrepp som jag förstår. Ska försöka förklara hur jag tänker.

Offerterna jag har fått är för "Installation av 1st uttag för infravärmare. Brytare för on/off-styrning av uttag."

Jag tycker det är överpris och ja jag har fått uppgifter från min förening att rören som jag markerar i blått ska gå till strömbrytaren (som jag även markerar i blått för er, jag misstänker det är den, de har inte sagt specifikt denna dock). Eftersom den översta strömbrytaren som är röd används redan till något helt annat, nämligen en lampa och ett vägguttag. I dosan finns de knappar för infravärme, känns som allt redan finns där?

De jag inte förstår är varför strömbrytaren (markerad blå) har 6 sladdar inne i sig när jag tittar. De är dubbla sladdar av allt, jag tolkar de som att de ska vara en 2 polig strömbrytare där. Men ni ser hålet för infravärme har ju bara 3 sladdar och kräver bara 1 polig strömbrytare, så varför ligger de dubbelt?
    2.jpg

• Laddar…
  6. Merin
    Medlem Nivå 4
    Exklusive de ville ha 2-3k ytterligare för varje infravärmare. :/

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Om du skall ge dig på detta själv. Vilket alltså inte är tillåtet. Så måste du för det första reda ut hur det är draget/kopplat nu.

Alltså att trådarna som verkar komma ut där du vill koppla in värmaren, vekligen går till brytaren, eller dosan. Sedan var jag inte riktigt med på resonemanget om att där var många trådar till brytaren, men troligen bör du reda ut var de extra trådarna tar vägen.

Sedan måste du kontrollera att skyddsjorden verkligen är kopplad hela vägen till centralen. Detta är trådar som inte använts tidigare, det är fullt möjligt att jord inte är komplett hela vägen. Eller ännu värre att den gröngula som skall vara jord, i själva verket är kopplad som något annat, ex. tändtråd. Så den verkar spänningslös, men blir strömförande (och därmed även kåpan på apparaten du kopplar in) när någon tänder en lampa i ett helt annat rum, sådana olyckor har inträffat, med dödlig utgång.

8. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Det är inte så konstigt om sladdarna är vidarekopplade/skarvade där.

• Laddar…
  9. Merin
    Medlem Nivå 4
    Okej detta får mig tänka om nu, emh. Om jag skulle anlita någon vad tycker du är ett rimligt pris? Eller en annan fråga tycker du de är bättre om jag istället köper en förlängningssladd och bara drar mitt infravärme hela vägen till vägguttaget som redan finns (röd markering) och hoppas på att proppen inte går eftersom de kan bli mycket ström där. Jag har hört att förlängningssladdar till infravärme är inte bra då dessa kan brinna.

10. Merin
    Medlem Nivå 4
    Vad menar du? Där ute i hålet finns de 3 sladdar totalt (brun, blå och gröngul). Där inne finns de 6 sladdar (2 brun, 2 blå och 2 gröngul). Alltså måste de gå sladdar någon annanstans där ute, eller va?

11. Merin
    Medlem Nivå 4
    Förlåt om jag bombfrågar dig nu. Men en anna fundering kan det verkligen vara så att jorden inte är kopplad hela vägen? Dessa är nyproducerade lägenheter för 2 år sen, men oavsett kommer inte riskera om du säger de är livsfarligt så väljer att ha livet i behåll.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Men om du har 6 trådar där vid brytaren. är det inte (troligt, men måste i så fall verifieras) en brun från centralen till brytaren, en brun vidare från brytaren till "infravärmarpositionen", en blå från centralen, en ut till värmaren, och samma med gröngul?

I så fall borde den bruna (troligen fas) gå till brytaren från centralen, gå vidare som bruten fas (tändtråd) från brytaren. Den blåa som troligen är nolla kan antigen också brytas av brytaren, om den är tvåpolig. Eller så går den in på en blind klämma på brytaren, och kopplas obruten vidare. Samma med skyddsjord, obruten, skyddsjord får aldrig brytas.

13. H
    Moderator · Nivå 25
    När man installerar ett nytt uttag så MÅSTE man kontrollera att jorden verkligen är kopplad. Det kan vara lite av skillnaden mellan en mindre kunnig hempulare, och ett proffs. Om man kontrolelrar det, så blir det samtidigt en kontroll att skyddsjord inte är något annat, som tändtråd.

Om man gör det genom att mäta, så är det nästan helt idiotsäkert. Man kan givetvis tänka sig någon katastroffelkoppling någonstans. Så att skyddsjord via en brytare är koppald till skyddsjord, och växlas till fas om man slår om brytaren. Fullt så grova felkopplingar letar troligen ingen efter. Men det är en anledning till att elfirmor vägrar röra i elanläggningar som är hempulade, de kan inte veta hur usel hempularen varit. Är det ett riktigt stolpskott som varit framme så kan det ju finnas i princip oändligt dumma och oväntade felkopplingar.

En relativt enkel mätning kan man göra med en multimeter inställd på ohmmätning. Då kan man dra fram en jordad skarvsladd från något uttag, mät resistans mellan den förmodade jordtråden, och jordblecket i skarvuttaget. Får du noll (eller nära noll) ohm så vet man att det man tror är jord, faktiskt är i kontakt med jord. Då kan det fortfarande vara en nolla, inte jord. Dessa har kontakt med varandra i elcentralen, eller längre bak i elnätet. Om man då gör om mätningen med jordfelsbrytaren avslagen, och fortfarande får noll ohm. Så kan man vara relativt säker på att det är jord. Jordfelsbrytaren bryter nollan, men inte skyddsjord. Med jordflesbrytaren i avslaget läge skall inte nollorna i anläggningen längre vara i kontakt med jord.

Det som är en liten risk med ovanstående mätmetod, är att man inte helt säkert vet att det uttag man tar som jordreferens, där skarvsladden är inkopplad, verkligen är korrket kopplad, att det faktiskt är en riktig jord man mäter mot. Helst skall man verifiera det också, ex. genom att kontrollmäta mot äkta jord, en vattenledning eller ett vattenelement.

Och det bör påpekas att innan man mäter resistans, måste man kontrollera att det inte ligger spänning på den förmodade jordtråden. Skulle där ligga 230V så blir det en jä--a smäll i multimetern, inställd på ohmmätning.

14. D
    Medlem · Nivå 7
    Blir det verkligen det? Vid strömmätning kommer det säga pang eftersom man vid strömmätning så vill man ha så låg ingånsimpedans som möjligt. Men vid resistansmätning är det väl samma ingångsimpedans som vid späningsmätning, så hög som möjligt?

Men man ska nog ändå undvika att mäta resistansen på en spänningsatt krets oavsett.

15. Bono_R
    Medlem · Nivå 6
    Hej
    Om du tar hjälp av en elektriker be då att han sätter dit en timer i stället, det är väldigt lätt att glömma att stänga av infravärmen. Det fick en granne till mig erfara när han i sin sommarstuga åkte därifrån utan att stänga av sin infravärmare. Det blev ingen billig elräkning den månaden och han hade tur som inte "eldade upp sitt hus".
    /B