Byggahus.se

Tänker jag rätt om egenritat uterum

1. Mullberf
    Medlem · 13 inlägg

Mullberf

Medlem
    Hej!

Jag tänkte kolla om min stomme fungerar att gå vidare med. Har väldigt lite utrymme ovanför altandörr så jag försöker få in det.

Efter vändor med hantverkare som föreslog att såga upp utsprång/takstol för att få upp takhöjden så tänkte jag försöka rita själv (vill inte såga upp mitt tak, känns som en stor åtgärd för att få in ett uterum).

Taket kommer bli 32mm kanalplast från typ Halle eller liknande.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild_1_uterum.png

Har inte ritat in takbalkar eller gavelbalkar ännu eftersom jag inte riktigt vet hur jag vill fästa dom mot frontbalken samt vilken dimension jag ska använda. Behöver att det bygger ner så lite som möjligt.

Stolpar: Limträ 115x115 förankras med färdiggjutna plintar tänkte jag.
    Väggbalk: Limträ 170x45 förankras i husvägg (Denna är jag osäker på om jag kan få tag på den dimensionen, men jag räknade först med 170x45 konstruktionsvirke för takbalkar och då blev denna samma dimension)
    Gavelbalkar + frontbalk: Limträ 225x56

CC ytterstolpar: 3124mm
    CC Inner-Ytterstolpe: 3025mm

Behöver väggbalken ligga uppe på stolparna? Har sett konstruktioner där väggbalken enbart sitter förankrad i fasad. Därför jag rödmarkerade en stolpe om den verkligen behövs. Behöver säkert en mittbalk mot väggen också då isåfall om jag inte hittar en så lång limträbalk.

Om den behöver göra det, fungerar det då med denna lösning som jag såg liknande på ett uterum jag kikade på.

bild_2_uterum.png

Bilden visar en sektion på väggbalk + stolpe och gavelbalk (har alltså sågat ut ur limträpelaren och fogat med gavelbalk).

Sista frågan för nu:

Har ett litet "utsprång" med tegel i ena hörnet av uterummet. Fungerar min lösning som jag tänkt där.

bild_3_uterum.png

Tänkte förankra en väggbalk i tegelstenen och få in gavelbalken där.
    Den lilla biten är bara där för estetik.

mvh / mullberf

2. S
    Medlem · Södermanland · 1 287 inlägg

saiter

Medlem
    Hur mycket plats har du över altandörren?
    Ska du ha några trappsteg ner till golvet?

Normalt sätter man en regel på vägen (så högt som möjligt)
    Och sen takåsar ut från denna.
    Under takåsarna blir det limträ, men med taklutning så hamnar limträbalken ibland lite lågt.
    Det är nog därför som de vill upp på taket och börja.

//AA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.