Tändtråd till Jolly Maxi - hjälp!

585 läst  15 svar

1. C
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag försöker montera ett Hide-a-Lite Jolly Maxi drivdon till spotlights i mitt kök, med en återfjädrande tryckknapp som dimmer. Problemet är att Jolly Maxi behöver tre trådar (fas, nolla och tändtråd) men det finns bara tändtråd och nolla framdraget där donet ska placeras. Anledningen är att det satt en vanlig belysningsarmatur där förut som bara tändes och släcktes via tryckknappen.

Nu har jag kopplat tändtråden direkt till primär L-ingången på donet, vilket innebär att jag kan tända och släcka spotlightsen via tryckknappen. Men för att kunna använda dimmern i donet behöver jag alltså koppla om och även dra fram konstant fas... Det enda sättet jag kan lösa det (utan att dra om alla kablar i hela köket) är att hämta fas och nolla till donet från vägguttaget bredvid och sen koppla in den nuvarande tändtråden på push L. Då skulle jag styra push-dimmern via den återfjädrande tryckknappen. Men blir det här rätt? Tändtråden skulle alltså inte grenas direkt från fasen som går in i donet (primär L) utan komma från "ett annat håll". Både vägguttaget och belysningen tillhör samma grupp i installationen.

Blir det fel i donet om jag gör så? Eller spelar det ingen roll var i kopplingen tändtråden grenas från fasen? Någon som förstår vad jag menar?

HJÄÄÄÄÄLP! :oops::oops::oops:

Tack på förhand för alla tips och hjälp som någon kan ge mig! Kopplingsschemat till donet bifogas...

Redigerat 15 mar 14:23
  2. C
    Medlem Nivå 2
    För att förtydliga, så här skulle alltså min koppling se ut...

Enda skillnaden är att tändtråden (push L) inte är grenad direkt från fasen som matar donet via primär L.

3. T
    Husägare · Nivå 9
    Hämta upp en fastråd från strömbrytaren...
    Du använder din nuvarande tändtråd som dragtråd när du ska lägga in de båda nya sladdarna till armaturen. Kan ju inte ta många minuter tycker jag...

Använd rätt färg också då. Brun för fasen och typ orange/vit för tändtråden eller vad du nu har hemma.

4. C
    Medlem Nivå 2
    Tack för snabbt svar!

Problemet är att strömbrytaren sitter fler meter bort och det är ett gammalt hus med TRÅNGA rör... Det går inte att dra fler trådar i röret, utan jag måste jobba med det som redan finns i närheten av där donet ska sitta.

Menar du alltså att det blir fel om jag kopplar som jag beskrev?

5. T
    Husägare · Nivå 9
    Jag vågar inte svara på om det är godkänt eller inte. Känns dock hemmapuligt.
    IMO: Om man ska hemmapula så gäller det ju att man gör det snyggt. Och du har ju en bra dragtråd. Flera meter är väl inte särskilt långt i mitt tycke. Fram med lite diskmedel som glidmedel så fungerar det säkert galant. Du kan ju testa detta som första steg. Går det inte så går det inte. Då får du dra din tråd tillbaka.

Men det är ju din elanläggning och ditt hus. Och ditt ansvar. Så om du känner att det är lugnt att dra från den andra dosan där så är det ju inte som att det på något magiskt sätt kommer någon polis och knäpper dig på näsan :)
    En bra grej är ju att du då märker upp denna nya fas med varifrån den kommer så en elektriker iaf kan orientera sig hyfsat lätt i framtiden. Hemma hos mig har jag satt maskeringstejp i kabeländen inne i kopplingsdosan med ett litet budskap där jag tycker det behövs.

• Laddar…
  6. Bästa svaret

ullberg
    Medlem · Nivå 14
    Jag skulle undvika det om jag kunde, kommer dina matningar från samma fas borde det praktiskt fungera. Kommer de däremot från olika faser blir det 400v i jollyn och det är den sannolikt inte specad för, kan bli en del okända och inte helt trevliga effekter, nästan så att en trasig jolly är ett av de bättre utfallen.

Även om de kommer från samma fas idag bygger man in en risk att något kopplas om i framtiden (lite beroende på hur långt ”uppströms” förgreningen är)

/U

Edit: ser att du skriver att de kommer från samma grupp, bra - men min kommentar i stycke två tycker jag fortsatt gäller...

7. C
    Medlem Nivå 2
    Ja, jag håller med om att det känns hemmapuligt… tyvärr! Men jag vet av bitter erfarenhet från andra ställen i lägenheten att fyra trådar är absolut max som går att dra i rören här hemma, så den enda effekten av att försöka dra om trådarna skulle tyvärr bli att jag står med ännu färre trådar framdragna till dosan i slutändan...

Tack, det var ett bra förslag att märka upp kablarna i dosan! :)

8. C
    Medlem Nivå 2
    Hej! Tack för ditt (relativt lovande) svar! :) Jag känner mig också ganska säker på att det här ska funka, men jag ville dubbelkolla...

Ja, allt är samma grupp så det garanterat samma fas. Den enda skillnaden mellan hur jag tänkte koppla och hur man "ska" koppla in donet är att ett vägguttag är kopplat till fasen efter att tändtråden grenas. Jag vet inte hur ett sånt här drivdon fungerar, om belastningen från vägguttaget kan innebära störningar på donet? Om push-dimmern endast behöver impulser från en fas för att fungera borde det inte innebära någon skillnad Men om donet mäter skillnaden mellan fasen och tändtråden eller liknande så blir det ju ett fel när andra anslutningar ligger på samma fas.

Jag tycker att jag är (ganska)duktig på grundläggande el, men hur såna här drivdon fungerar är bortom min fattningsförmåga. :)

9. T
    Husägare · Nivå 9
    Om du märker upp så är det bra att märka upp i bägge ändar av tråden också :) Underlättar ju i framtiden. Du vet ju inte vilken dosa du tittar i först liksom.

• Laddar…
  10. C
    Medlem Nivå 2
    Hej igen! Här är ett uppdaterat kopplingsschema som kanske förtydligar hur jag kommer att koppla... Jag är tacksam för alla synpunkter innan jag kopplar in allting (och riskerar att spränga hela det nya drivdonet!) :oops:

11. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Spontant är svaret nej, lyssna på ullberg. Gruppledning ar bör läggas upp i en trädstruktur utan genvägar mellan grenarna. Din senaste bild avspeglar nog inte verkligheten? Jag antar att vägguttaget är placerat i en gren medan strömbrytare - lampa i en annan? Jag skulle undvika en tvärförbindelse och istället anstränga mig för att få i en tråd eller eller söka en puck som styrs trådlöst. Tex Vadsbo har ett drivdon med inbyggd radio (bluetooth vill jag minnas).

• Laddar…
  12. C
    Medlem Nivå 2
    Tack för insatt svar! :) Jo, kopplingsschemat motsvarar i princip hur jag skulle koppla. Vad är det som inte verkar stämma?

Vad är det som kan hända med den kopplingen? Vilka risker tar jag? För mitt val just nu står mellan att inte ha någon dimmer alls eller att koppla på det sättet.

13. ullberg
    Medlem · Nivå 14
    Kanske ska förtydliga, att det funkar praktiskt* innebär inte automatiskt att det är bra. Min rekommendation är alltså att inte göra denna koppling.

/U

*högst sannolikt, inte så jag provat detta. Finns väl en liten risk att något i uttaget genererar störningar men tror inte det kommer spela in och tror det hade varit värre om push-signalen hade gått den vägen

14. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Med verkligheten menade jag hur gruppledningen fysiskt är förlagd i ditt fall, var uttag och strömbrytare fysiskt är placerade i förhållande till varandra. Jag vill egentligen inte prata om risker då idéen i vilket fall bör undvikas och det är svårt att ange en precis gräns för när man skulle kunna göra avsteg. Men vid någon punkt så börjar tex risken för elchock (vid omkoppling pga att ingen förväntar sig detta) och skador pga inducerade strömmar i denna loop och sakskador vid senare omkopplingar där man inte är medveten om denna speciallösning bli signifikant.

15. C
    Medlem Nivå 2
    Okej, du har helt rätt om kopplingsschemat! :) Det var en principritning, det ser annorlunda ut i praktiken.

Och tack för ännu ett väldigt insatt svar! Då förstår jag riskerna bättre.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: