I samband med köksrenovering anlitades en elektriker. Jag var dum nog att ta för givet att inget som jag inte bett om skulle ändras. Vi hade tidigare strömbrytare under överskåpen för belysning i vitrinskåp separat och underbelysning separat och borta på väggen en dimmer för taklampan. Nu förbereddes för ytterligare lampor från taket. medan jag var hemifrån fixades tändknapp till belysning i och under väggskåp till en enda strömbrytare på väggen borta vid dörren istället för att ha individuella strömbrytare under skåpen, och dimmern är bytt till en vanlig som tänder alla taklampor samtidigt, den gamla och de nya.
Är det vanligt att sätta strömbrytare till skåpbelysning långt ifrån på väggen vid dörren? Jag hade ingen tanke på att detta skulle göras.
Är det vanligt att sätta strömbrytare till skåpbelysning långt ifrån på väggen vid dörren? Jag hade ingen tanke på att detta skulle göras.
Administrator
· Skåne
· 8 142 inlägg
Det låter märkligt. Alla elektriker vi någonsin har anlitat har frågat oss hur vi ville ha det innan de satte igång. Anlitade ni elektrikern själva eller via totalentreprenör?
Tack för feedback, känner mig bara så extremt dum som antog att saker skulle göras på samma sätt som innan om inget annat uppgavs. Lärt mig att man måste ta upp och förtydliga varenda liten detalj. Tydligen går det att åtgärda men det kommer att kosta…
Administrator
· Skåne
· 8 142 inlägg
Jag vet inte vad som är praxis, det är ju också märkligt att de gjorde stora ändringar utan att fråga dig. Jag flyttar din tråd till elforumet så hoppas vi att någon elektriker vill tycka till.
Väldigt lustigt, men det var en bra läsning, ska ta med mig detta i tankarna. För mig låter det som att det har blivit ihopkopplat utan att elektrikern tänkt särskilt mycket. Man ska inte klandra sig själv heller, det är inte helt lätt att ta hem hantverkare, det blir lätt en kulturkrock i arbetskultur.
Men har man varit elektriker i några år så skulle jag vilja påstå att muskelminnet aktiveras på samma sätt som en som tränat kung fu. Man har ett sätt som man normalt jobbar på och ska man montera något så hämtar man de grejer man brukar använda. Man behöver knappt titta när man ska ha en dimmer utan händerna hittar själva i servicebilen. Ska man montera belysning på en bänk så skruvar man upp den också är det klart och fokuserar på nästa sak.
Skulle tro att det är något sådant som hänt, det kan bli många kunder på en vecka. Så det kan bli svårt att komma ihåg vad som ens sagts muntligt. Jag kommer ihåg att jag satte värde på skriftliga anvisningar när jag väl jobbade ute i fält, det kunde vara med tusch på en pappershandduk eller en liten text i ett sms. Förhoppningsvis så är inte det inte några allt för stora ingrepp att ändra det som du vill ha det.
Men har man varit elektriker i några år så skulle jag vilja påstå att muskelminnet aktiveras på samma sätt som en som tränat kung fu. Man har ett sätt som man normalt jobbar på och ska man montera något så hämtar man de grejer man brukar använda. Man behöver knappt titta när man ska ha en dimmer utan händerna hittar själva i servicebilen. Ska man montera belysning på en bänk så skruvar man upp den också är det klart och fokuserar på nästa sak.
Skulle tro att det är något sådant som hänt, det kan bli många kunder på en vecka. Så det kan bli svårt att komma ihåg vad som ens sagts muntligt. Jag kommer ihåg att jag satte värde på skriftliga anvisningar när jag väl jobbade ute i fält, det kunde vara med tusch på en pappershandduk eller en liten text i ett sms. Förhoppningsvis så är inte det inte några allt för stora ingrepp att ändra det som du vill ha det.
Din lösning låter omständig och de elektrikern har gjort låter som en förbättring i mina ögon.
Men, det spelar ingen roll vad varken jag eller den som kopplat tycker. Så jag ser logiken i vad som är gjort.
Men de skulle inte ha gjorts utan att du sagt okej till det.
Av just den anledningen är det alltid bäst att sätta tejp/lappar exakt där man vill ha sina saker så blir det inga missförstånd.
Såklart tillsammans med en skiss.
Jag gissar att det inte finns ritning/skiss och då blir det lätt såhär.
Men de är ju bara att göra om så du får det som du vill.
Ett tips är att ändå ha en "huvudbrytare" vid dörren så när man kommer eller lämnar kan släcka snabbt eller tända snabbt.
Men de kanske redan finns via annan lampa
Men, det spelar ingen roll vad varken jag eller den som kopplat tycker. Så jag ser logiken i vad som är gjort.
Men de skulle inte ha gjorts utan att du sagt okej till det.
Av just den anledningen är det alltid bäst att sätta tejp/lappar exakt där man vill ha sina saker så blir det inga missförstånd.
Såklart tillsammans med en skiss.
Jag gissar att det inte finns ritning/skiss och då blir det lätt såhär.
Men de är ju bara att göra om så du får det som du vill.
Ett tips är att ändå ha en "huvudbrytare" vid dörren så när man kommer eller lämnar kan släcka snabbt eller tända snabbt.
Men de kanske redan finns via annan lampa
Jag har alltid tänt bänkbelysningen vid bänken och trodde det är så det görs. Men när vi byggde, hamnade knappen centralt i köket. Cirka 2 meter från bänken. Det kanske är så numera.
Taklampor, bänkbelysning, fönsterbelysning och spottar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taklampor, bänkbelysning, fönsterbelysning och spottar.
Mig veterligen finns det inte någon specifik standard, knapp på armaturen är faktiskt ganska vanligt.fubar skrev:
Paneler med många funktioner brukar jag avråda ifrån, äger man hemmet så kommer man givetvis ihåg men det blir enklare för utomstående om knappen tänder rummet. Sedan så blir man ju gammal en gång i tiden och då är det inte helt säkert varken minnet eller ögonen hänger med helt.

Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 416 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 416 inlägg
Nått som är rätt vanligt är att man frågar kunden hur denne vill ha det, som svar får man "gör som du vill bara det blir bra". När sedan allt är färdigt säger SAMMA person att "så här tänkte jag inte". Så är man inte tankeläsare är det lite knepigt. Det är otaliga gånger jag har fått bönat och bett om att göra en "standardinstallation" kompletterad med kundens egna mer eller mindre genomtänkta förslag.
Jag tycker som många andra att det fult bara ändra saker utan att först komma överrens. Tyvärr är det så att det är bäst vara hemma och instruera ibland och fråga.V Villavilse skrev:I samband med köksrenovering anlitades en elektriker. Jag var dum nog att ta för givet att inget som jag inte bett om skulle ändras. Vi hade tidigare strömbrytare under överskåpen för belysning i vitrinskåp separat och underbelysning separat och borta på väggen en dimmer för taklampan. Nu förbereddes för ytterligare lampor från taket. medan jag var hemifrån fixades tändknapp till belysning i och under väggskåp till en enda strömbrytare på väggen borta vid dörren istället för att ha individuella strömbrytare under skåpen, och dimmern är bytt till en vanlig som tänder alla taklampor samtidigt, den gamla och de nya.
Däremot kan jag dock hålla med en kommentar här.
Dvs att är det inte omständigt att ha flera brytare?
Själv satte jag Ikeas "smarta lampor" just bakom 1 brytare för att just slippa programmera och ha diverse egna brytare, dessutom har just Ikeas lampor en bugg att de börjar lysa fast man stängt av från den "digitala brytaren" och det blir strömavbrott och när strömmen väl kommer tillbaka. Fast det är ju dock bra att buggen är åt det hållet och inte så att de hålls släckta om man brytit strömmen till lysande lampor och sätter tillbaka strömmen. Dvs dessa funkar perfekt att ha en traditionell brytare till 👌
Dock kan Ikea smarta lampor (eller nån annan tillverkare) vara en mycket enkel lösning på ditt problem dvs du kan dimmra, tända lampor en och en osv som du verkar vilja göra?!
Gamla och fysiska dimmers har också en tendens att inte fungera så bra med LED.
Visst har jag också en gammaldags dimmer till vardagsrumslampan, men till den använder jag fortfarande gamla Glödisar som jag har fortfarande kvar i en låda även reservlampor till 😉
Tar dessa slut innan dimmern lägger av så får man väl byta den till vanlig brytare och "Smarta LED". Men nu får den vara glödljus.
Redigerat:

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 498 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 498 inlägg
Du får börja med att bygga en prototyp och sen bygga på riktigt efter att kunden testat prototypen.E elmont skrev:Nått som är rätt vanligt är att man frågar kunden hur denne vill ha det, som svar får man "gör som du vill bara det blir bra". När sedan allt är färdigt säger SAMMA person att "så här tänkte jag inte". Så är man inte tankeläsare är det lite knepigt. Det är otaliga gånger jag har fått bönat och bett om att göra en "standardinstallation" kompletterad med kundens egna mer eller mindre genomtänkta förslag.
Detta är också den verkliga anledningen till att barnafödandet minskar. Förr när information var mindre lättillgänglig blev första barnet (och ibland andra, tredje...) inte riktigt som föräldrarna tänkt sig så därför var de tvungna att skaffa fler. Nu blir det för ofta rätt från början så finns ingen anledning att skaffa fler.
Hur hade du och elektrikern diskuterat platserna och funktionen för brytare och dimmer? Diskuterar man inte installationen med elektrikern noga innan så kan man inte förvänta sig att man får det exakt som man vill. Du får ringa till elektrikern så får hen komma och göra det så som du önskar en faktura på det jobbet kommer du få. Var det ett fast pris på elektrikerns jobb?