Byggahus.se

Tända en braskamin

1. kalleanka70
    Medlem Nivå 9
    Nu har man alltså slitit i 4 år med att tända sin braskamin.....papper, lite ved och sen tar det tid. Skitsegt ibland.

Så går jag in i en Elda butik och frågar vad som är lättast. Döm om min förvvåning när killen säger att vedträna skall ligga ned....inte stå som jag trodde, fyll på rejält med vedträd och sedan skall man använda deras braständare, en liten påse med vitt stearinliknande tändmedel som läggs mellan vedträna.

Har nu provat detta och det blir hur bra som helst och tar ca 2 minuter att få rejält fyr.

Alltid lär man sig något!

2. J
    Medlem Nivå 10

Re: Tända en braskamin

Gamla ljusstumpar är inte heller dumt. ;)

3. E
    Medlem Nivå 3

Och vad exakt gör du med de gamla ljusstumparna...?

4. J
    Medlem Nivå 5

Ja, berätta ??

5. S
    Medlem Nivå 7

Jag använder också ofta gamla ljusstumpar. Men för att öka spänningen lite grann så väntar jag med att avslöja hur! :cool: :p ;D

6. T
    Medlem Nivå 6

Anledningen till att det är bra mycket effektivare att låta veden ligga horisontellt är att den arean som de uppåtsträvande lågorna från det man antänder med är bra mycket större än om man låter veden stå upp mot skorstenen.

Vad många missar för en enkel braständnings skull är att ta in veden så att den når rumstemperatur innan man tänder sin brasa - det är skillnad mellan att tända med torr fast nollgradig ved jämfört med torr och 20 gradig ved.

I en modern och högeffektiv braskammin ger tändning med hjälp av tidningspapper, kartong och annat som är skönt att bli av med så att man slipper åka med det till tippen endast ett krasst resultat i sot på glasluckan jämfört med att tända med tändpåse som du rekommenderar (eller tändbrikett). Detta beror på att energin är extrem i papper och dylikt fast mycket kort, detta leder till för dålig förbränning och med för låg uppnådd temperatur. Vid ungefär 800 grader slipper man sotbildningen på glasluckan och detta åstadkommer man inte kontinuerligt med papper och liknande.

Om man dessutom undviker papper, kartong och annat pappersmassabaserat avfall slipper man en sak till: onödig volym/mängd av aska...inte helt fel!

Tänk också på att inte ha alltför kraftfullt drag på från tilluften när ni skall tända brasan ifall ni får så högt "ös" att tändveden bara brinner upp utan att ge en rejäl bottenglöd/glödbädd. Då är det bättre att minska tilluften så att det brinner saktare=glödbädden ökar i area, för det är denna man sedan har nytta av när man skall få en grogrund till den ved man skall elda med för att få värmeenergi.

I en modern braskamin med "sköljande" värme från glasluckans övre del får man inte sotbildning om man eldar med hög temperatur - men samtidigt får man inte lika effektiv varning ifall man eldar med för låg toppförbränningstemperatur - vad jag menar är att man får snabbare "kvitto" på rätt eller fel förbränning om man direkt ser om glaset sotar eller ej - men givetvis är det härligt och enkelt med en "sköljande" kontruktion ändå! Men det är viktigt att förstå tekniken/logiken.

En annan sak man kan fundera över är: om man lägger in en torr och rejäl björkklamp i en effektiv braskammin och jämför brinntiden och värmeutvecklingen med denna och en lika volymiös vedklamp av barrträd såsom gran eller fur så ger den bra mycket mer värmeeffektivitet och brinntid (även om den sprakar och smätter vilket inte är något problem när man har glaslucka) - men varför rekommendrar då alla leverantörer av braskamminer torr björkved? Logik/kommentar?

Elda med förstånd - den som eldar mest, förbrukar mest ved på kortast tid och når 40 grader inomhus vinner ;D ;D ;D ;D

7. J
    Medlem Nivå 10

Ja, berätta ??[/quote]

Imörra ska jag berätta. ;)

Om inte Erik hinner först. :D

8. kalleanka70
    Medlem Nivå 9

Well TMC...det var en utläggning som heter duga! Tack för info! :D
    /Calle

9. U
    Medlem Nivå 7

Nackdelen med gran/tall som ved är att man får mer beläggningar av tjära i rökkanalen.
    Björk har ett högre energiinnehåll än barrträden. Det är mer kostnadseffektivt/arbetseffektivt att hugga björk jämfört med gran/tall.
    Eldar man i vedspis som används för matlagning ser man stor skillnad på olika trädslag ;)

Det finns många knep för att få fyr på en brasa. Några tips från mig.
    * Tändveden ska givetvis vara riktigt torr och kluven till små bitar/stickor.
    * Förvara gärna tändveden på ett varmt och tort ställe för bästa resultat.
    * Använd finkluven ved i början och lägg på större klampar när det tagit sig ordentligt.
    * Torr näver funkar jättebra som braständare.
    * Den late använder en gasolbrännare som "tändare"
    * Låt gärna veden ligga inne i rumstemperatur för att torka lite extra innan den används.
    * Hugg veden i tid och låt den gärna torka i två år (framförhållning)
    * Tidningspapper kan vara bra om man har problem med dåligt drag innan det blivit varmt i rökkanalen.

Själv använder jag alltid tidningspapper, men jag har inga luckor som blir sotiga. Askan måste ändå bäras ut och aska är faktiskt lättare att bära än returpapper ;) För min del kan jag dessutom dumpa askan på tomten - det gör jag inte med returpappret..

10. F
    Medlem Nivå 1

Lägg en gammal ägg kartong underst , det fungerar kanon !!!

11. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12

De gånger jag har haft svårt att tända har varit då veden inte varit ordentligt torr. Annars så brinner det bra med en sida från typ DN så brukar det ta sig. Inte blir det mycke sot av det lilla. Man ska inte ha för bråttom att stänga luckorna utan låta det ta sig ordentligt först.

12. T
    Medlem Nivå 6

Det beror dock på vad du har för ventilation i huset, öppna luckor och modern effektiv ventilation med frånluft är ju en "så där" kombination.... ;)

13. tynnis
    Medlem Nivå 6

Vi brukar fylla mjölkkartongerna med en massa tidningar o dyl som skall kastas
    funkar perfekt.

En vän till min fru visade för många år sedan hur de brukade göra energiklossar.
    Jag kommer inte riktigt ihåg idag men det var något med att man blötte tidningspapper i tapetklister och gjorde stora klossar av det sedan lät man det soltorka. brann hur länge som helst.

Det kanske finns någon här som har en bättre beskrivning än jag om hur man gör.

14. K
    Medlem Nivå 5

Den som verkligen är intresserad av att elda bör ju läsa Yngve Ryds bok

"Eld Flammor och glöd – samisk eldkonst"

http://www.nok.se/nok/titlar/27/10750-7.htm

Fast där förekommer ju inga mjölkkartonger eller ljusstumpar!

15. K
    Medlem Nivå 7

Hinner jag först eller gör du på nåt annat sätt? Så är gör jag:

Man tager en tidningssida (inte mer) och virar in en ljusstump i. Använd som braständare. Funkar fint att tända trögtända braskaminer med. Luckan öppen så det blir en fin dragspringa.

Kökspannan däremot går att tända med nästan vad som helst...