Byggahus.se

Täckskiva hela vägen ner till golvet, istället för sockel?

1. A
    Medlem · Skåne · 2 inlägg

Andersdotter

Medlem
    Hej! Vi håller på att bygga nytt kök. Jag vill att täckskivorna på bänkskåpens sidor ska gå hela vägen ner till golvet. Se bild nedanför (förutom att på bilden är inte sockeln dragen hela vägen fram till täcksskivan.)
    Snickaren tror att vi kommer slå i tårna och bli galna på den lilla "vrån" där det kan samlas smuts. Desutom tycker han att det är fult :). Någon som har gjort detta som kan dela med sig av erfarenhet? Kommer jag ångra mig...? Tack på förhand!

http://www.ladda-upp.com/bilder/54824/t-C3-A4ckskiva

Redigerat 26 jun 2011 18:56
  2. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 405 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Har gjort så i många fall men vilket som är snyggast är lite från fall till fall och hur det ser ut runt omkring...

Ångrar man sig kan man ju alltid ta bort den och såga ner den och bara sätta tillbaka den så den täcker bänkskåpets sida... Och köra på gavelsockel istället...

3. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem
    Måste säga att i den här frågan håller jag helt med din snickare...

4. T
    Medlem · Stockholm · 1 742 inlägg

Tiger79

Medlem
    Svärföräldrarna har sådan lösning. Aldrig sparkat i tårna där och aldrig sett någon annan göra det.
    Men gör det ni tror blir snyggast.

Som Paul säger går det att ändra...

5. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Ja, på det hållet går det ju att ändra men det är svårare om man redan kapat täcksidan... ;)

6. T
    Medlem · Stockholm · 1 742 inlägg

Tiger79

Medlem
    Det va det jag menade :D

Men med alla diverse lim å verktyg går det säkert att göra åt andra hållet med;)

7. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Ha ha... men snyggt blir det inte bara... ;)

Många ggr kan detta bli en snyggare lösning då sockel levereras med fast mått och är då golvet väldigt snett så kan det bli fult på gavlarna om det släpper för mycket mellan sockel och skåpets underkant...
    Då trollar man bort ganska mycket genom att såga till en sida ner mot golvet.

Men som sagt... allting är en bedömningsfråga och man får ta hänsyn till allt annat runt omkring vilket som blir snyggast också.

8. A
    Medlem · Skåne · 2 inlägg

Andersdotter

Medlem
    Tack tack för era svar! Vi har gjort så uppåt, dvs täckskivan på väggskåpen går hela vägen upp till taket.Så jag tänkte vara konsekvent och göra samma sak nedåt... Det såg himla snyggt ut på köksutställningen. Bra att veta att man inte slår i tårna iaf :) Hmm, ska fundera lite till...

9. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Det blir helt klart snyggare att göra det uppåt så där har ni gjort helt rätt...
    Dock inte alla köksleverantörer som levererar täcksidor så det fungerar att göra så...

10. S
    Medlem · Norrbotten · 661 inlägg

Segge

Medlem
    Så har jag gjort, tyckte det blev snyggast och enklast då jag har integrerad diskmaskin längst ut. Har aldrig slagit tårna eller upplevt det svårstädat. Nu har vi bara haft köket ett halvår, men so far so good både av oss som bor här och besökare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.