1 856 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Täckplatta och liten krok, för limning i badrum?
Hej,
Har letat runt efter två saker till mitt badrum, som jag inte lyckas hitta på nätet. Men det kanske bara är så att jag inte har svart bälte i googling, och helt enkelt inte använder rätt ord i mina sökningar.
Det första jag letar efter är någon form av täckplatta/täckbricka för limning, i kromad metall. Den ska vara snygg, då det är enbart det estetiska jag är ute efter. Den ska täcka två gamla borrhål (fyllda med silikon). Hålen är placerade så att det inte är rimligt att täcka över dom med en handdukskrok eller liknande. Allt jag hittat hittills på nätet har antingen varit fult, för litet/stort, eller med hål i. Jag letar något som är minst 60 mm x 20 mm, och som störst kanske 100 mm x 50 mm. Lagom tjocklek är ca 1 till 3 mm.
Det andra jag letar efter är en liten krok, också för limning i badrum. Den ska användas för att montera en väggklocka. Således ska själva krok-delen vara ganska liten, tänk dig ett spikhuvud som sticker ut 5 till 10 mm. Samtidigt ska själva plattan ha tillräckligt stor fästyta för limmet, för att klara en lite tyngre klocka med en urtavla i granit. I andra rum har jag inte haft några problem att sätta upp såna klockor, men i badrummet vill jag verkligen undvika att borra.
Några tips på produkter som kan lösa dessa problem?
/Jimi
Har letat runt efter två saker till mitt badrum, som jag inte lyckas hitta på nätet. Men det kanske bara är så att jag inte har svart bälte i googling, och helt enkelt inte använder rätt ord i mina sökningar.
Det första jag letar efter är någon form av täckplatta/täckbricka för limning, i kromad metall. Den ska vara snygg, då det är enbart det estetiska jag är ute efter. Den ska täcka två gamla borrhål (fyllda med silikon). Hålen är placerade så att det inte är rimligt att täcka över dom med en handdukskrok eller liknande. Allt jag hittat hittills på nätet har antingen varit fult, för litet/stort, eller med hål i. Jag letar något som är minst 60 mm x 20 mm, och som störst kanske 100 mm x 50 mm. Lagom tjocklek är ca 1 till 3 mm.
Det andra jag letar efter är en liten krok, också för limning i badrum. Den ska användas för att montera en väggklocka. Således ska själva krok-delen vara ganska liten, tänk dig ett spikhuvud som sticker ut 5 till 10 mm. Samtidigt ska själva plattan ha tillräckligt stor fästyta för limmet, för att klara en lite tyngre klocka med en urtavla i granit. I andra rum har jag inte haft några problem att sätta upp såna klockor, men i badrummet vill jag verkligen undvika att borra.
Några tips på produkter som kan lösa dessa problem?
/Jimi
Täckbricka hål , det är borrat i kaklet , silikon i hålen , går att borra upp igen , finns karrosseritäckningar cromade på mekonomen i lite olika storlekar som sättes med silikon
http://www.biltema.se/sv/bil---mc/b...interior/tackbrickor-kromade-2-st-2000016621/
Sedan det med hängare , finns kraftfulla limgrejer på byggvaruhusen , du får väga din klocka och kolla själv på badrumsavdelningen
http://www.biltema.se/sv/bil---mc/b...interior/tackbrickor-kromade-2-st-2000016621/
Sedan det med hängare , finns kraftfulla limgrejer på byggvaruhusen , du får väga din klocka och kolla själv på badrumsavdelningen
"karrosseritäckningar" var ett nytt intressant begrepp för mig. Dock hittar jag inget på nätet när jag söker på detta. Har dom något annat namn jag kan söka på? Jag har inte nära till Mekonomen, så vill gärna kolla upp produkten innan jag tar mig för att bege mig dit.L Liteavvarje skrev:
Är dessa också det som du kallar "karrosseritäckningar"? Anledningen att jag frågar är att du skriver om Mekonomen först, men sen länkar till Biltema, så tänkte att du kanske tipsade om två olika produkter.
Dessa verkar helt klart intressanta, men det låga priset gör att jag nästan förutsätter att själva brickan är i plast. Dessutom är jag inte helt säker på att en rund bricka per hål är speciellt snyggt. Blir nog mer stilrent med en rektangulär bricka tänker jag... Men helt säker är jag förstås inte. Tål att funderas på.
Men vad är det för produkt jag ska leta efter? Allt jag har hittat har antingen för stor krok, för liten yta för limning, eller är helt anpassad för att spikas/skruvas upp.
Blev lite mycket , men biltema har dom där runda , sedan hur man ska få till det med en kvadratisk vet jag inte
Angående hängare så kan du läsa här
www.byggahus.se/forum/threads/slut-med-hal-i-taetskikten-pa-riktigt.157725/
www.sydsvenskan.se/2016-09-22/sa-inreder-du-badrummet-utan-att-borra
Angående hängare så kan du läsa här
www.byggahus.se/forum/threads/slut-med-hal-i-taetskikten-pa-riktigt.157725/
www.sydsvenskan.se/2016-09-22/sa-inreder-du-badrummet-utan-att-borra
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
För att täcka hålen: vänd dig till en firma som gör skyltar och köp ett ämne till en skylt, typ dörrskylt. Finns kromat och borde vara ungefär i rätt storlek för dig. Du kan ju passa på att gravera in nåt kul också 
Tack för länkarna, dock är jag redan medveten om de olika teknikerna för att fästa utan att borra.L Liteavvarje skrev:
Det var mer specifika tips om krokar jag var ute efter.
Klockrent! Tack för bra tips!Bernieberg skrev:
Någon passande text att få ingraverad kan jag dock inte komma på i dagsläget...
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Klicka här för att svara