Byggahus.se

Täckplast under plintgrund

1. R
    Husägare Nivå 1
    Hej

Vi har ett hus där halva delen är en fd sommarstuga som står på plintgrund.
    Vi skall täcka med skivor runt om huset för att förhindra att organiskt material blåser in m.m samt sätta in luftventiler så man får ventilation igenom.

Jag har förstått att man skall täcka grunden med täckplast innan man sätter dit skivorna.

Vad är det för typ av plast? Och har ni några rekommendationer hur man lyckas rulla ut den under huset. Jag är själv smidig, men jag tvekar på att jag kan åla mig in till alla utrymmen under huset.

Tack på förhand!

2. J
    Medlem · Nivå 24
    Hej och välkommen till Byggahus forum!

Varför vill ni täcka in plintgrunden? Den kommer att fungera bättre ur fuktsynpunkt om den får vara öppen. Vem har gett rådet om plasten? Plast på marken behövs egentligen bara om man tänker installera en avfuktare, men det behöver man inte om det är helt öppet.

3. V
    Verktygstokig · Nivå 23
    Precis som @justusandersson skriver här ovan. Dumt att täcka in. Om ni ska göra något för att förhindra att löv mm blåser in så sätt någon form av spalje eller liknande.

4. R
    Husägare Nivå 1
    Oj tack för snabba svar!
    Jag hade Anticimex hemma för en besiktning av hus & grund.
    Dom rekommenderade att installera en luftpump av något slag, men den kostade skjortan, och det var inget som var helt nödvändigt att göra. Men jag fick ändå rådet på annat håll att täcka med plast för att förhindra markfukt m.m att komma upp (Grunden är sand/jord m.m)

5. R
    Husägare Nivå 1
    Vi har redan satt täckskivor runt huset. Men dom är inte 100% täta (Vilket inte var målet heller) för vi ville fortfarande ha drag igenom som ventilation. Men det skall tydligen fortfarande vara bra med plast under huset.

Huset skall dessutom säljas framöver, och potentiella köpare får givetvis titta på besiktningsprotokollet och prata med besiktningsmannen om dom vill. Men plast var tydligen en bra idé.

6. J
    Medlem · Nivå 24
    Jag visste att det var Anticimex som kom med det rådet, men ville höra det från dig först. Deras kompetens i det sammanhanget ger jag inte mycket för. Fukten i marken som främst är flytande (dvs vatten) kan endast övergå till gasform (vattenånga) i luften genom värmetillskott. Huvudorsaken till fuktproblem i krypgrunder är för låg temperatur som i sin tur orsakar att den relativa luftfuktigheten blir för hög.Jag skulle strunta i rådet.