Byggahus.se

Täcklasyr på fabriksgrund

1. 1
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har panelat om vårat hus och ska nu till att måla. Panelen är fabriksgrundad (köpt på woody).

Nu till frågorna:
    Någon som vet vad woody har för fabriksgrund på sin panel? Var inne och frågade en kille där men han verkade inte ha så bra koll. Han trodde att det var akrylat(?)

Går det att måla med täcklasyr på fabriksgrundat? Vi har funderat på Beckers täcklasyr. Någon som har bra/dåliga erfarenheter av den?

Vi har fått ett billigare erbjudande på Fluggers täcklasyr men hört från olika håll att Beckers ska vara bättre. Stämmer det?

Har också fått råd att blanda i något medel mot möggel i färgen innan jag målar. Boracol? Annat medel? Erfarenheter av det?

Det här med färg är verkligen en jungel. Läst mycket på forumet och googlat men blir inte klokare för det. Är inte sugen på akrylatfärger då huset var målat med det tidigare och panel/syll var rutten rakt igenom. Uppskattar all hjälp jag kan få.

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Be Woody att ta reda på vilken grund det är, dom bör ju inte sälja saker utan att veta.

3. 1
    Medlem Nivå 1
    Jag ska ringa och fråga igen i morgon. Tänkte bara om någon handlat där och vet vad de använder sig av. Några tips på övriga frågor?

4. N
    Medlem · Nivå 8
    Det ska ligga en alkydgrund i botten oavsett vilken färg man tänker färdigmåla med! Enbart akrylatfärg på fasader var anledningen till att kåkarna ruttnade på 70-80 talet, så det hoppas jag verkligen inte att de grundar med.

En oljefärg, typ täcklasyr, på akrylat är inte heller någon hit.

5. 1
    Medlem Nivå 1
    Fick tag på en annan kille på Woody som bekräftade vad jag trodde. Det var grundat med en alkyd. Den första killen jag pratade med verkade allmänt förvirrad.

Vi bestämde oss för att köra Beckers perfekt täcklasyr.

Redigerat 29 apr 2015 10:11
  6. T
    Medlem Nivå 5
    Jag målade ena sidan på vårt hus för ca 5 år sedan med Beckers Perfekt Täcklasur och har inget negativt att informera om. Vi målade med ganska mörk grön kulär vilket gör att mögel och annat skräp inte syns speciellt mycket på ytan. Har ingen aning om hur den färgen fungerar om man målar med ljusare kulörer.

Jag såg i tidningen att Beckers Perfekt Täcklasur inte fick så bra omnämnande i Folksams färgtest. Stog i tidningen idag 2015-04-29:
    http://media.folksam.se/sv/2015/04/28/bara-4-av-45-utomhusfarger-far-godkant-i-folksams-fargtest/