Täcker inte värmepumps-garantin felsökning?

3k läst  21 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    EDIT: Jag skrev det här i ett annat forum ochså. Ett forum dedikerat för värmepumpar.
    Du hittar tråden i det andra forumet här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10301.0
    Kan vara intressant att se vad folk har skrivit i det andra forumet. :) Slut EDIT

Jag köpte en luftvärmepump från El & Kylmedia i Uppland för ett och ett halvt år sedan, och nu fungerar den inte. Och de vägrar att komma och felsöka den utan att få betalt, trots att det är materialgaranti kvar.

Det är självklart att de ska få debitera för felsökningen och arbetet OM det visar sig att det är något som garantin inte täcker, men de kräver att få betalt OAVSETT om det är ett fel som täcks av garantin eller inte. Det är ju helt sjukt!

De föreslog (på fullaste allvar) att jag skulle montera ner både inomhusdel och utomhusdel och lämna in det till de över disk, då kunde de felsöka och laga värmepumpen på garantin. Att det är fast monterad utrustning med rörledningar fyllda med gas verkar inte bekymra de det minsta. Om de ska komma ut 2 mil utanför Uppsala så ska de ha betalt för arbetet och för resan.

Jag kontaktade Konsumentrådgivningen och fick till svar

"Det ligger i säljarens uppdrag att besiktiga luftvärmepumpen på plats hos dig, något annat vore orimligt. Om det kan konstateras att det är fel på varan och att felet är ett ursprungligt fel ska inte företaget ta ut någon kostnad från dig."

Jag gick till chefen på El & Kylmedia och gav honom brevet från Konsumentrådgivningen och frågade rakt på sak om han tänkte göra så som konsuumentrådgivningen säger, och fick till svar:

"Nej, det tänker jag inte göra. Vill du att vi ska felsöka din värmepump så får du betala för arbetet. Visar det sig att tex ett elektronikkort är defekt så byter vi ut själva kortet mot garantin, men felsökningen och arbetet att byta ut kortet får du betala för".

De vägrar göra som konsumentrådgivningen säger, ARN tar inte emot fall som handlar om luftvärmepumpar och Svenska Värmepump Föreningen ska ha flera tusen i avgift för att ens titta på ett fall. Kul. Det kan bli dyrare än att betala svinen för arbetet som i alla fall enligt mig SKA täckas av garantin.

För om det nu ÄR något som ÄR trasigt som materialgarantin täcker det så är det helt knäppt att jag ska betala för "arbetet att byta ut den trasiga delen". Det är en ganska värdelös garanti i så fall. Snacka om att lura kunderna med "garantier" som inte fungerar i verkligheten.

Är det verkligen såhär en garanti ska fungera? Har Ni andra varit med om liknande saker?

Eller är det bara jag som har hittat ett rötägg till företag i El & Kylmedia?
    Vad tycker Ni jag ska göra?

2. Jesca_j
    Medlem Nivå 11

Re: Täcker inte värmepumps-garantin felsökning?

Är värmepumpen monterad hos dig av denna firma?

3. K
    Medlem Nivå 1

Den är monterad av en av deras installatörer i överrenskommelse med El & Kylmedia, dock ej på kvittot... Men jag har kvitto och materialgaranti på inköpet, och då (vid inköpstillfället) fick jag minsann reda på att det inte skulle påverka garantin.

Men det spelar ju egentligen ingen roll, om det nu är ett fel på själva apparaten. Är det fel pga monteringen så förstår jag såklart att garantin inte täcker, men om det är ett fel på själva burken, ett fel som materialgarantin täcker, då ska ju inte jag betala för arbetet.

Det kan liknas med att man köper en tvättmaskin på Onoff som jag tar hem och anlitar en rörmokare och en elektriker till montering/inkoppling. Om tvättmaskinen går sönder så skickar de hem en servicegubbe som kikar på maskinen. Om det visar sig att den är trasig/defekt/kass och det inte beror på installation eller felaktigt handhavande så ska ju inte jag betala för den servicegubbens arbete ATT byta ut en vattenpump eller vad som nu har gått sönder. Det ska ju inte vara min rörmokare som ska utföra arbetet ATT byta ut vattenpumpen, och Onoff står endast för en ny vattenpump.

Garantin ska ju täcka lagning och reservdelar av något som är trasigt, om det "något" täcks av garantin. Det känns som en blåsning att jag ska betala för arbetet "att byta ut vattenpumpen" (om vi stannar kvar vid tvättmaskinsjämförelsen).

4. Jesca_j
    Medlem Nivå 11

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, är pumpen monterad av dem (El & Kylmedia)? Eller av en av dem anvisad installatör/firma? Eller är det en av deras montörer som monterat den på "kvällstid"?

5. K
    Medlem Nivå 1

En av deras montörer monterade den på kvällstid, enligt överrenskommelse med företaget.

Det är en Mitsubitshi luftvärmepump, och jag har fått skriftligt svar från Mitsubitshi att de alltid ger 2 års materialgaranti. Innan jag visade det brevet till El & Kylmedia försökte de med att jag bara hade ett års garanti.

Nu har El & Kylmedia ändrat sig på det och säger att jag har materialgaranti kvar eftersom jag har 2 års materialgaranti på luftvärmepumpen (han var ju så illa tvungen, när Mitsubitshi själva säger att de alltid ger 2 års materialgaranti). Men att de endast tänker byta ut "den trasiga delen". arbetet "att felsöka och att byta ut den trasiga delen" vill de ta betalt för.

Känns inte som någon garanti direkt om man ska behöva betala för arbetet, och att man ska behöva bråka så förbaskat är både tröttsamt och fruktansvärt irriterande! >:(

6. Overlander
    Medlem Nivå 5

Hadde du betalat monteringen vitt så hadde det inte varit något problem.

7. K
    Medlem Nivå 1

Men jag kan ju inte begripa varför det skulle vara ett problem nu heller? Om det är ett fel på själva burken, och inte på monteringen?

I alla andra fall där något går sönder inom garantitiden så lagas det trasiga utan att kunden behöver betala för arbetet, om det sedan är en tvättmaskin, en video, en dator eller en fotboll som faller i bitar så lagas det trasiga på bekostnad av garantin. (förutsatt att felet inte beror på felaktigt handhavande, såklart).

8. Overlander
    Medlem Nivå 5

Nämde du för arn att det rörde sig om svartmontage?

9. K
    Medlem Nivå 1

Du har inte läst att ARN inte tar emot några som helst fall som handlar om värmepumpar, antar jag? Det står i första inlägget. Reklamationer av värmepumpar ska skickas till Svenska Värmepump Föreningen, som vill ta några tusingar för att man ska få skicka in en anmälan.

val 1 = Betala Värmepump Föreningen några tusen för att få skicka in en reklamation.
    val 2 = Betala företaget några tusen för felsökning och lagning.

Verkar det som vettiga alternativ när jag har materialgaranti för en värmepump som är köpt helt lagligt med kvitton, moms och allt? Känns som svågerpolitik, de vill inte att folk ska skicka in anmälningar.

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Varfördå?

Av det vi hört här så verkar ju inte det vara själva problemet, och juridiskt har jag svårt att se att det spelar någon roll - företaget bekräftar ju att man står för garantin. Det låter mer som om rörfirman vill hitta några extra kronor att debitera när man insett att service på sålda installationer faktiskt kostar pengar (och man har "glömt" att ta höjd för detta när man säljer pumparna).

Vad står det i avtalstexten för garantin? Normalt så regleras ju dessa saker i garantivilkoren?

11. snickarboden
    Medlem Nivå 12

Tja, jag hade gjort som så här...
    Låt de komma och fixa värmepumpen och sen bestridit deras faktura skriftligt med hänvisning till att det rör sig om ett garantiåtagande och åberopa de olika handlingarna som styrker detta.

Vill de sen dra detta till tingsrätten så är det upp till dem, jag tror nämligen inte att tingsrätten dömer till deras fördel med tanke på vad konsumentrådgivningen skriver.

Ett sådant här förfarande kräver dock en hel del is i magen för det kommer troligen att bli hot om inkasso, kronofogde mm men enligt lag så får man bestrida en faktura och då skall ärendet så småningom hamna hos tingsrätten.

/Kent

12. K
    Medlem Nivå 1

Jag orkar inte bråka med företaget längre, jag har bett min kompis komma och kolla på värmepumpen. Jag ska rapportera in vad det var för fel till forumet.

Det verkar vara en skumrask-branch med garantier som inte är garantier och med oseriösa aktörer som ger som första svar att det inte ingår i garantin, utan att man ens har hört någon beskrivning av felet. :(

13. R
    Medlem Nivå 6

Märkligt fall, de som sålt pumpen får ju betalt hur de än beter sig. Är det ett garantifel på pumpen betalar Mitsubitshi deras kostnader är det ett handhavande fel betalar kunden och några andra fel finns inte. Kanske de vill ha betalt från två håll? Verkar vara en oseriös firma eller ligger det en hund begraven någonstans. Jag håller med snickarboden, ta dit dom och låt dom fixa pumpen och bestrid.
    rogge

14. Overlander
    Medlem Nivå 5

Så här ligger det till med luft värmepumpar Generalagenten står för garantin som är en materialgaranti dvs det står för delarna som är trasiga eller i värsta fall en ny pump men arbetet vid garanti ärenden står instalatören för därav oviljan att montera pumpar som man inte sålt då man behöver pengarna från montaget och påslag på maskinen för att täcka kostnader vid garanti ärenden.
    I detta fallet är pumpen instalerad av en bekant på kvällstid så enligt garantireglerna så ska den bekanta stå för arbetet och general agenten för delarna. Är maskinen självinstalerad eller instalerad av någon utan accreditering och därav avsaknad av gilltigt igångkörningsprottokoll så har man ingen garanti alls inte ens på delarna.

15. Snailman
    Medlem · Nivå 15

Ovanstående finns det olika menigar om hos värmepumpsforum (enligt en del som säljer pumpar utan installation så gäller visst garantin på delar men man testar tex om pumpen pajat genom dålig vaccumsugning eller inte..)

Men det beror säkert på vilket märke man har på pumpen och vem man handlat den av.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: