Har en dagvattenbrunn som jag skulle vilja täcka över. Tidigare satt där en lösning med ett längre smalt cementör som inte passade i storlek över den här brunnen. Man hade skarvat och lagt olika stenar etc för att få det någorlunda tätt.

Ytterdiametern på cementröret som sticker upp är 46.5 cm
Sedan är valsen 39 cm
Innerdiametern mäter jag till ca 30 cm

Jag skulle vilja lägga något på så att jag kan få upp ett rör till en hängrännan. Där tänkte jag sätta en sil.

Men.. Vad behöver jag köpa för att få det tätt kring cementöret och för att få upp plaströret genom det?

Det finns ju gummianslutningar men inte så pass breda är.

• Dagvattenbrunn med synligt cementrör och ett orange plaströr inuti, omgiven av jord och växtrötter. En avtappningsrör syns vid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
S SrednaNosslin skrev:
Men.. Vad behöver jag köpa för att få det tätt kring cementöret och för att få upp plaströret genom det?
Vad har cementröret/brunnen för funktion?
Normalt är ju poängen med en brunn just att man kan öppna ett lock och komma åt för inspektion och rensning.
Och ledningarna förs då in från sidan in i brunnen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Normalt är ju poängen med en brunn just att man kan öppna ett lock och komma åt för inspektion och rensning.
Här har takavrinningen från ett platt garagetak runnit ner i brunnen. Någon gång så måste det ha blivit ett stopp för man har stoppat in ett plaströr i det gamla cementröret. Plaströret gick enbart upp 2 cm. På detta har man sedan satt ett smalare cementör upp mot stupröret.
Problemet vara bara att allt regnvatten träffade sidan om plastöret då det var placerat så pass långt åt ena kanten så det knappt syntes när man kikade ner.

C cpalm skrev:

• Brunn med gallerlock i jordig omgivning, del av ett dräneringssystem, synlig kabel bredvid.
    Skapa konto
  • Betongpelare omgiven av jord och rötter, med en skadad ring runt basen. Synlig turkos plastdetalj i närheten.
    Skapa konto
  • En avtäckt markdräneringsbrunn med ett galler ovanpå omgiven av jord och rötter.
    Skapa konto
Så här låg plaströret nere i brunnen

• Plaströr nedlagt i en brunn omgiven av jord och rötter.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Strunta i betongröret och bygg vidare med 110 mm markrör upp till stuprörets utlopp där du sätter en lövsil. Fyll igen det hela med jord så slipper du se betongröret.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.