Hej på er, hoppas detta är rätt forum jag postar i.

Jag har ett stort fönster i mitt sovrum som jag har täckt med en mörkläggningsgardin. Det blir dock inte 100% mörkt. Jag upplever att jag vaknar då solen går upp. Det lyser starkt längs med övre kanten på gardinen, undre kanten är också inte helt tät.

En riktigt varm sommardag förra året så solen låg på fönstret och jag kände bakom gardinen och det var rejält varmt då. Riktigt varmt. Frågan är om jag tätar hela gardinen, både uppe och nere, då stänger jag inne luften. Hur varmt kan det bli då? Det kan inte börja brinna? Hur mycket behöver jag bry mig om det? Bör jag bygga in en luftkanal?

Mörkläggningsgardin med ljusinsläpp längs övre kanten i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lister på höger och vänster sida, det är uppe och nere jag vill täta. Tänker mig något mjukt material typ detta:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...g-rak/rorisolering-rak-o-22-mm-2-m-2000050505

MVH
/Jens

Bäst är ju att kunna blockera solen på utsidan, men det är ju besvärligt på flera sätt. Men jag kan ju ge tipset som släktingar långt norrut använder. Reflekterande solfilm på rutan. Antingen på rutan eller på en upphängd ram på utsidan. Tar bort mycket av solstrålning en på sommaren och reflekterar tillbaka värmen på vintern.

• Gilla
zokoban
  • Laddar…
Hej, tack för svar. Jag bor i en hyresrätt så jag tror inte jag får göra så. Kanske om jag tillverkar en ram som jag har på insidan, mellan gardinen och fönstret. Dock blir det ju lättare att täta som jag tänkt, frågan är om det blir för varmt?

Chat GPT säger att de flesta tyger och plast behöver 200–300°C för att börja brinna. I små utrymmen (som tex en bil) kan det bli extremt varmt, men även då krävs det en specifik brännbar källa, eller om fönstret fokuserar ljuset i en mindre punkt, för att det skall börja brinna.

Har den rätt? Den säger att det i teorin kan börja brinna men bara då om fönstret är böjt så strålarna koncenteras eller om det är något brännbart i närheten.

Nog större risk med värmesprickor på fönstret i så fall, men tror det är mest om det är ojämn värme det händer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.