Byggahus.se

Tacksam för snabbt svar: Byta ut befintlig kakelplatta badrum golv?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Undrar om det är någon som vet om det går att byta ut en skadad golvplatta i ett badrum eller måste man bryta upp hela badrummet?

Jag ska köpa ett hus med ett badrum från 2006, jag upptäckte på besiktnigen att ägaren måste ha tappat något tungt på en platta då det gått ur bitar ut den, det ska enligt besiktningsmannen inte ha någon funktionell betydelse men det ser ju fult ut även om de fyllt i det som gått ur kaklet med färg.

Går att byta ut endast denna platta eller måste man göra om hela badrummet om man tycker att det är för fult? I så fall borde man väl kunna påpeka detta för säljaren då det blir en större kostnad än vad man räknat med då man såg badrummet på visningen och därefter budade?

Tack!

2. W
    Medlem Nivå 3
    Spontant så tror jag du får svårt att dra av på priset.
    Möjligen då kostnaden för byte av en platta 1500-2000 kr.

3. L
    Medlem Nivå 1
    Så du tror att det går att bara byta plattan utan att förstöra och behöva byta hela badrummet? Ingen blir gladare än jag i så fall, jag utgår alltid från det värsta :)

4. L
    Medlem Nivå 1
    ...

5. A
    Medlem Nivå 1
    "Byggkeramikrådet avråder bestämt lekmän från att försöka laga den här typen av skador själv i våtutrymmen. Tätskiktet är A och O för att badrummet ska hållas fritt från fukt i golv och väggar, det är mycket svårt att byta ut en enstaka platta utan att tätskiktet förstörs. Går en platta sönder i badrummet, kontakta en skicklig kakelsättare eller kakelfirma, med BBV-behörighet."
    Hittat på Viivilla.se..
    http://www.viivilla.se/Bygg/Kakel--klinker-1/Byt-ut-en-trasig-kakelplatta-45209

6. HandySmurf
    Allvetare · Nivå 8
    Vad är det för typ av tätskikt? Rollat eller foliebaserat/matta? Det borde gå att byta ut klinkerplattan genom att ta en vinkelslip med diamantskiva och försiktigt ta bort plattan. Det är ett lager med fix under plattan så är du aktsam kan det gå utan att skada tätskikt. Fäst sedan ny platta med fix och foga med fogmassa med lämplig färg.
    Kontrollera också om det finns reservplattor innan du börjar. Kan vara svårt att få tag på rätt ersättningsplatta annars.

• Laddar…
  7. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Ta in en duktig plattsättare som har gjort sånt förut. Som det står i tidningen så är risken stor att tätskiktet skadas.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Efterssom badrummet är från 2006 så är tätskiktet troligen rollat, det förekom folie då också, men folie blev obligatoriskt först 2010 (?). Folie användes av en del något år innan det blev obligatoriskt.

Rollat tätskikt är väldigt vanskligt att byta plattor i. Eftersom det inte finns någon godkänd metod (godkänd från tillverkaren av tätskiktet) så kommer ett försäkringsbolag med stor sannolikhet inte att acceptera en skada i badrummet som ersättningsbar.

Problemet är att det är väldigt svårt att få bort en platta utan att skada tätskiktet. Det kan man visserligen någorlunda inspektera, men skall man lappa i en sådan skada så måste man frilägga ytterligare typ 10cm runt skadan, med risk för ytterligare skador i kanten, och det är nästan omöjligt att se om det finns en skada just i kanten till icke bortplockade plattor. Och lagningen måste utföras med samma material som resten av tätskiktet, annars faller typgodkännandet, tveksamt om det ens finns att köpa idag.

De foliebaserade tätskikt som används idag är lite lättare att angripa utan att skada dem.

Eftersom detta var en synlig skada vid köpet så kan du inte räkna med att få ersättning från säljaren.

OM säljaren har givit en utfästelse att det är enkelt och billigt att åtgärda så kanske du har ett case. Men det måste då vara en tydlig specifik utfästelse. Har säljaren ex. sagt "jag har pratat med firma "kakel o son" de gav en offert på 1000kr". Och detta visar sig inte stämma, då kanske det kan anses vara en giltig utfästelse. Har säljaren sagt "det är bara att knacka loss och byta" så är det en klart ogiltig utfästelse som helt saknar betydelse. Allt däremellan blir en gråzon där det är svårt att veta om man kan få rätt.