Hej!

Har ställt till det lite för mig nu. Skulle kolla om det gick att stänga av returen till ett element, lossar täcklocket som sitter över och vattnet börjar flöda ut. Försöker stänga ventilen men lyckas inte, ska sätta på täcklocket igen - och den går i två bitar. :confused:

Snabbt som f-n ner i källaren, stänger av cirkulationspump och tömmer expansionskärlet till en lägre nivå. Nu rinner det inte men måste ju ha ett nytt täcklock. Åker till K-rauta och köper en ny, bara för att upptäcka att den inte passar. Fixar en provosorisk lagning med det icke-passade locket, gummipackningar och en tving. Nu droppar det ungefär 1 deciliter/dygn.

Har jagat ett nytt lock idag, men det är en gammal och konstig dimension och svår att hitta. Var förbi Comfort men killen bakom disken verkade inte ha jättekoll och kunde inte hjälpa. Bygghandlare har bara standardmått. Tänkte kolla med "riktiga" rörfirmor på måndag, men lägger ut en efterlysning här också.

Bifogar bilder, det blanka är ett nytt med måttet R15, det är lite större än det jag behöver. Originallocket går att skruva med en 22:as nyckel och har en finare gängning än R15. Tror R15 har 23:ans nyckel.

http://imageshack.us/g/40/dsc0344uc.jpg/

Nån som vet vart jag kan få tag i ett sånt här lock, eller som kanske har ett liggande som man kan få köpa?

Kanske du kan kolla med någon byggnadsvårdsbutik?
De brukar ha det mesta. Säljer gamla element också har jag för mig.

Här har du en länk till en, men det finns såklart fler sådana firmor.
http://www.byggfabriken.com/vara-butiker/

Raceman skrev:
Kanske du kan kolla med någon byggnadsvårdsbutik?
De brukar ha det mesta. Säljer gamla element också har jag för mig.

Här har du en länk till en, men det finns såklart fler sådana firmor.
[länk]
Tack, det var ett bra tips. Butiken på söder är ju inte så långt iväg.

Kan tillägga att det är en lägenhet det rör sig om, tydligen har centralvärmesystem från den här tiden lite andra mått än vad som är vanligt.

• Gilla
rockles
  • Laddar…
Jag bor i ett hus från 37 och stöter på liknande udda vvs-prylar ibland, hornbach har alltid haft passande saker...

spekerök skrev:
Har en sådan i bilen utanför ;)... Brukar spara på de locken om jag river hos folk,kan vara bra att ha ibland är mm gänga i locket. Du kan köpa locket hos en välsorterad vvs butik, trim ventiler har mm lock

>>[länk]

mvh
Intressant!

Har kollat på Hornbach nu men de hade inget tyvärr. Måtten på locket är invändigt 17,5, nyckelmått 22.

Spekeröd, om du har möjlighet att kolla om du har ett sånt lock, skulle man kunna köpa det då?

mvh

Putt>> Har locket i näven 22mm utv greppmått.... Men inv mått mätt 18,9mm med skjutmått kommer från en gammal returventil dn 15.Testade även locket på en ny returventil dn 15 och det passade,fingängat kan tilläggas.

mvh

spekerök skrev:
Putt>> Har locket i näven 22mm utv greppmått.... Men inv mått mätt 18,9mm med skjutmått kommer från en gammal returventil dn 15.Testade även locket på en ny returventil dn 15 och det passade,fingängat kan tilläggas.

mvh

Ajaj, då passar det inte...

Tack för att du kollade iallafall!

Japp synd! Dn 10 har locket 15,9mm inv, greppmått 19mm...Kniper det sig får du byta returventilen till en ny!

mvh

Det verkar lösa sig, 2 lock som ska passa har letats fram. Har sina fördelar med en farsa som jobbar inom industri och har tillgång till ett stort reservdelslager :)

Ska få dem med posten så förhoppningsvis har jag dem på onsdag.

Som sagt, det löste sig med att farsan hittade några lock på element i en gammal industrilokal som ska rivas. Verkar vara som att detta mått används på centralvärmeanläggningar från 40-50 talet, alltså i fabriker, lokaler och hyreshus.

Väl värt att veta om man ska pilla på ett gammalt element i en lägenhet.

Hoppas det löst sig. Jag gjorde precis som du för nåt år sen:(

Min lösning var att jag fick leta i en VVS firmas stora "bra att ha" låda.

Lyckades ni lista ut vilken gänga det var? Jag har just nu samma problem och lägenheten ska säljas inom kort, måste lösa detta snabbt så det inte står och droppar på visningen! Alla tips mottages tacksamt! R15 är liiite för stort och klarar inte att hålla tätt oavsett mängd gängtape, så det måste vara en dimension som ligger strax under. Nyckelgrepp 22 verkar stämma även för mig, 17 mm rör i hus från sent 20-tal, alla tips på vad det kan vara för gänga (eller om något har ett lock att sälja, helst i Göteborgstrakten) mottages tacksamt.

• Gilla
rockles
  • Laddar…
Gängtolken säger 20 på metric-sidan och ytterdiametern är 18-18,1 mm.
Någon?

Hej

det är säker samma prylar som sitter i mitt hus. Kan skicka ett lock till dig för självkostnadspris (porto) om du är intresserad.

Hör av dig via PM i så fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.