4 872 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Täckbark runt vinranka?
Med huset och trädgården följde en vinranka.
Som den valhänte trädgårdsmästare jag är försöker jag lära mig hur den ska skötas, och nu undrar jag om man kan använda täckbark runt den, för att slippa ogräset? Inget med ph-värde eller något annat som gör att vinrankor och bark inte skulle gå ihop?
Som den valhänte trädgårdsmästare jag är försöker jag lära mig hur den ska skötas, och nu undrar jag om man kan använda täckbark runt den, för att slippa ogräset? Inget med ph-värde eller något annat som gör att vinrankor och bark inte skulle gå ihop?
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Det hela beror ju på vad för sorts vinranka det är. Äkta vindruvor vill ha det basiskt och staketdruvor vill ha det surt. Om vinrankan står utomhus och du inte bor i Skåne är det sannolikt en staketdruva, frukterna skall då vara små med kärna i. I sådana fall kan du använda täckbark, men du kan också lägga på gräsklipp om du vill.
Den står utomhus mot en södervägg och är uppuxen, säkert en decimeter vid roten så den måste ju ha överlevt ett antal vintrar med köldknäppar neråt 30 iaf...frukterna blir, enl uppgift, små och söta.
Tack för svaret, inga fler tips ang skötseln? Jag har tagit ner topparna lie, den var ganska vildvuxen, men inte klippt i några förvedade stjälkar, det ska tydligen göras i november?
Bevattning? Det står precis vid husväggen så jag vill egentligen inte vattna med några mängder. Det är mycket fruktämnen, ska man ta bort en del?
Tack för svaret, inga fler tips ang skötseln? Jag har tagit ner topparna lie, den var ganska vildvuxen, men inte klippt i några förvedade stjälkar, det ska tydligen göras i november?
Bevattning? Det står precis vid husväggen så jag vill egentligen inte vattna med några mängder. Det är mycket fruktämnen, ska man ta bort en del?
Jag är långt ifrån någon expert, men de verkar som om du gör rätt. Vattning skall inte behövas, har den stått så länge så klarar den sig själv. Som sagt, skär inte i förvedade stjälkar nu, då blöder vinrankan ut stora mängder sav. Sedan vet jag inte om du behöver ta bort några fruktämnen, du får väll se i höst om den klarar av samtliga, så vet du till nästa år vad som är bäst.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Leda vinranka runt stolpe
Trädgård allmänt -
Ska ha täckbark runt träd - behövs rabattkant och vilken rekommenderas?
Trädgård allmänt -
Vad ska jag ha runt äppelträden - gräs, täckbark eller annat?
Trädgård allmänt -
Kan man lägga täckbark runt bärbuskar
Häckar, Buskar & Träd -
Hur ska vi bygga ett växthus runt vinrankan?
Växthus