Jag har köpt ikeas bänkskivor i "sten", dvs tillverkade av mald sten blandadmed polymerharts (5%). För att lägga skivorna i den kökslösning jag ville var jag tungen att köpa två st. Där skivorna möter är kanterna fasade (ca 4 mm), så att det bildas en v-formad fåra i mötet mellan skivorna, ca 3,5 mm djup och 7 mm bred. Av tillverkningsmässiga skäl gick det inte attgöra på annat sätt.

Jag funderar nu på vad som är bästa sätt att täcka för denna v-formade grav, där smuts och vatten annars kommer tränga ner.

Jag tänkte först att man skulle kunna fylla igen med transparrent epoxy, men det släpper gifter sa en kompis, så det vill man inte ha nära livsmedel. Silikonfog vill jag helst undvika då det blir ohygieniskt efter ett tag. Jag funderade på om man kunde hitta en trekantig massiv aluminiumstav och limma dit, men jag har inte hittat någon sådan.

Är det någon som har något bra tips på lösning?Bänkskivan är stengrå (ikeas spärckliga grå granitimitation) och jag vill helst ha något som inte sticker iväg i färg allt för mkt.

Ja, det där låter kanske som en lämplig produkt. Jag tänkte annars att glappet kanske lunde täckas med kakelfog eller fin betong. Tankar om det?

Totte_S
Cementbaserad fog löper stor risk att spricka.
Tipset du fick från Deathtrip2000 är en epoxybaserad produkt, bara så du är med på det, men som du ser livsmedelsgodkänd. Personligen hade jag inte haft några som helst problem att använda epoxy. Du skall knappast äta din mat direkt från skarven på skivan, så ev gifter är troligen försumbart i sammanhanget. Kolla gärna på livsmedelsverket om du är osäker.

• Gilla
Paddwuan
  • Laddar…
Jag skulle säga att det finns en överhängande risk för sprickor eftersom den underliggande stommen är av trä och rör sig.

Där vi har köksskivor som möts har jag jag använt nåtningsmassa. Den är elastisk och klara rörelser.

• Gilla
Paddwuan
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag skulle säga att det finns en överhängande risk för sprickor eftersom den underliggande stommen är av trä och rör sig.

Där vi har köksskivor som möts har jag jag använt nåtningsmassa. Den är elastisk och klara rörelser.
Jag kikade lite på olika nåtningsmassor. Det verkar finnas en uppsjö av sådant som går att använda i dricksvattenmijlö.

Här är några: https://swe.sika.com/sv/mf-joint-se...8sa02/02a008sa02ssa400/02a008sa02ssa4003.html

Kan du föreslå någon som blir styv/hård när den härdar? Jag vill gärna undvika den konsistens som silikon har (blir sladdrigt och skitigt över tid).

Jag har tyvärr bara nåtat vår lilla springa som bara är några millimeter - det är min enda erfarenhet och den är betydligt hårdare än silicon, mer åt gummihållet. Men hur du än vrider på det så måste den ju vara lite mjuk för att kunna ta upp rörelser....

Tec7 som är ett konstruktionslim är mjukt och blir lätt sargat i kanterna med tiden.
Epoxy har jag själv använt för att fylla v-fogen (fasade kanter) Optimalt är om man kan färga Epoxyn i någon snarlik färg. Alternativt transparant som då släpper igenom stenens färg.
Var noga med att slipa med sandpapper i fogen och tvätta med thinner (förtunning) för bästa vidhäftning. Tejpa nära kanterna på fogen för att inte få ut epoxyn intill fogen. Fogen skall fyllas strax över bänksivans nivå och när epoxyn härdat ordentligt kan man hyvla av överskottet med ett vasst rakblad. Snabba och relativt lätta rörelser längs med fogen ger en blank och slät fog som tar bort hela diket. Ta en bomullsduk och spotta lite på tyget samt polera upp ytan. Är ytan på stenen matt får du försöka borsta med något som kan matta ner fogen. Några gifter efter härdningen av Epoxyn är försumbara.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.