Hej. Som rubriken lyder så behöver jag ta upp ett hål i tegelfasad(se bild). Jag funderar på om jag kan göra det själv. Därför skriver jag här.
Fönstret ska vara i höjd med befintligt fönster och vara ca 1 m till vänster om befintligt fönster (se bild). Modulmåttet kommet vara b:110x h:70. Inte jättestort alltså. Det är en skalmur med träregelstomme.
Jag är ju så klart orolig om jag tar upp ett hål för fönstret att stenar ska rasa.
Mim hypotes är därför. Är det möjligt att såga ur en fog vid det bandet som blir aktuellt alternativt ta bort ett helt band. Lägga in/limma/skruva fast ett vinkeljärn eller dito ovan aktuellt band och sedan foga. Efte när vinkeljärn eller dito är på lämplig plats fortsätta och ta bort de stenar som ska bort. Som man ser på bilden kommer det va 7-10 band tegel ovan framtida fönster som ska sättas in.
Mitt alternativa scenario är att bort ett band i taget och dumma upp med ställning av trä som avlastar under tiden och sedan fälla in vinkeljärn eller dito vid aktuellt band.
Huset är från -68. Vid alla andra fönster i huset ligger vinkeljärn/armeringsstänger ett band upp som sig bör.
Bortse gärna från stöket på bilden 😎
Om nån kunnig kan uttala sig om min arbetshypotes är genomförbar eller komma med en troligare arbetshypotes blir jag kanonglad.
Fönstret ska vara i höjd med befintligt fönster och vara ca 1 m till vänster om befintligt fönster (se bild). Modulmåttet kommet vara b:110x h:70. Inte jättestort alltså. Det är en skalmur med träregelstomme.
Jag är ju så klart orolig om jag tar upp ett hål för fönstret att stenar ska rasa.
Mim hypotes är därför. Är det möjligt att såga ur en fog vid det bandet som blir aktuellt alternativt ta bort ett helt band. Lägga in/limma/skruva fast ett vinkeljärn eller dito ovan aktuellt band och sedan foga. Efte när vinkeljärn eller dito är på lämplig plats fortsätta och ta bort de stenar som ska bort. Som man ser på bilden kommer det va 7-10 band tegel ovan framtida fönster som ska sättas in.
Mitt alternativa scenario är att bort ett band i taget och dumma upp med ställning av trä som avlastar under tiden och sedan fälla in vinkeljärn eller dito vid aktuellt band.
Huset är från -68. Vid alla andra fönster i huset ligger vinkeljärn/armeringsstänger ett band upp som sig bör.
Bortse gärna från stöket på bilden 😎
Om nån kunnig kan uttala sig om min arbetshypotes är genomförbar eller komma med en troligare arbetshypotes blir jag kanonglad.
Hej. I teglet vid mitt hus idag ligger armeringsjärn ovan fönstret ett band upp som sig bör. Om det är ett eller två eller fler vet jag ej. Men jag har sett armeringsjärn när fogar lagats.R Rejäl skrev:
Några vinkeljärn har jag inte nånstans i mitt hus idag vad jag vet. Jag menade mer om jag kan fälla in såna enligt min arbetshypotes.
Inte riktigt samma problem, men i vårt fall så hade tegel ovanför fönster börjat hänga ner. I vårt fall murade vi om det tegel som var ovanför fönstren (var bara ett mindre antal skift upp till takfoten). Det jag vill tipsa om egentligen är en produkt som vi tyckte var riktigt käck: https://www.murma.se/produkter/murma_armerad_vaggbalk.html
Kanske är den svår/omöjlig att använda om man inte ska ta bort mer tegel ovanför öppningen, men tänkte tipsa om den i alla fall! Jag har inte erfarenhet av hur stor risk det är att teglet ramlar ner om man tar upp en ny öppning eller hur man bäst förhindrar det, så det överlåter jag till någon annan att tipsa om
.
Kanske är den svår/omöjlig att använda om man inte ska ta bort mer tegel ovanför öppningen, men tänkte tipsa om den i alla fall! Jag har inte erfarenhet av hur stor risk det är att teglet ramlar ner om man tar upp en ny öppning eller hur man bäst förhindrar det, så det överlåter jag till någon annan att tipsa om
Ja då är det som det ska vara, du behöver antingen lägga dit en färdigbalk eller mura en balk med rostfria armeringsjärn ovanför det nya fönstret, tegel är till en viss del självbärande när du river och sågar upp det nya hålet..några vinkeljärn används inte i dessa fall..C Cold Gin skrev:
Sedan finns även så kallade Murmabalk som är en plåtkonstruktion som man murar på som är ett vettigt alternativ för dig..
R Rejäl skrev:Ja då är det som det ska vara, du behöver antingen lägga dit en färdigbalk eller mura en balk med rostfria armeringsjärn ovanför det nya fönstret, tegel är till en viss del självbärande när du river och sågar upp det nya hålet..några vinkeljärn används inte i dessa fall..
Sedan finns även så kallade Murmabalk som är en plåtkonstruktion som man murar på som är ett vettigt alternativ för dig.
Hej jag menade inte vinkeljärn utan jag menade ju en sån murarbalk som du fällde in. Fick för mig dom kallades L-järn/vinkeljärn för dom ser ju ut som ett L delvis🤪, man lär sig nåt nytt varje dag!R Rejäl skrev:Ja då är det som det ska vara, du behöver antingen lägga dit en färdigbalk eller mura en balk med rostfria armeringsjärn ovanför det nya fönstret, tegel är till en viss del självbärande när du river och sågar upp det nya hålet..några vinkeljärn används inte i dessa fall..
Sedan finns även så kallade Murmabalk som är en plåtkonstruktion som man murar på som är ett vettigt alternativ för dig..
Ok så det vettigaste är att ta upp hålet helt o hållet och även då nån sten eller två åt sidan i överkanten och lägga in armeringsjärn eller murmabalk och hoppas att inte massa stenar faller ner eller göra nån provisorisk lösning som tar ev tyngd?
Min första hypotes med att såga ur en fog, ev ta bort bandet under för att få mer arbetsyta, fälla in armeringsjärn och mura igen och sedan ta upp hålet under är inte brukligt? Hur många armeringsjärn lägger man in?
Murma har konstruktion för sina balkar på deras hemsida..C Cold Gin skrev:Hej jag menade inte vinkeljärn utan jag menade ju en sån murarbalk som du fällde in. Fick för mig dom kallades L-järn/vinkeljärn för dom ser ju ut som ett L delvis🤪, man lär sig nåt nytt varje dag!
Ok så det vettigaste är att ta upp hålet helt o hållet och även då nån sten eller två åt sidan i överkanten och lägga in armeringsjärn eller murmabalk och hoppas att inte massa stenar faller ner eller göra nån provisorisk lösning som tar ev tyngd?
Min första hypotes med att såga ur en fog och ev ta bort bandet under och fälla in armeringsjärn och mura igen är inte brukligt? Hur många armeringsjärn lägger man in?
Du kan ju bila ur en Sten lite högre upp än hålet för balken och stämpa tillfälligt om du är orolig för sättningar..
Det viktiga enligt mig är att du har rätt bilmejsel när du bilar ur sten så att du inte spräcker Sten i onödan.
Har samma projekt på gång och har inte hittat någon hantverkare så lurar på att göra det själv. tänkte fräsa in ett rostfritt plattjärn och sen lägga till ett L järn på insidan. Jag skall sätta in ett rätt smalt fönster och det är rätt få tegel varv ovanför.
Problemet jag nu brottats med är hur smygen kan kläs in på ett snyggt sätt, min fasad består av pipigt tegel så snittytan kommer att bli ful.
Problemet jag nu brottats med är hur smygen kan kläs in på ett snyggt sätt, min fasad består av pipigt tegel så snittytan kommer att bli ful.
Du behöver bila ur alla sågade sten det vi inom yrket kallar förtagningar och mura i stenar med hel kopp yta..T topmount skrev:Har samma projekt på gång och har inte hittat någon hantverkare så lurar på att göra det själv. tänkte fräsa in ett rostfritt plattjärn och sen lägga till ett L järn på insidan. Jag skall sätta in ett rätt smalt fönster och det är rätt få tegel varv ovanför.
Skulle inte rekomendera din tänkta lösning till balk en murma balk kostar inte så mycket i sammanhanget..
Hade gärna gjort som du nämner, får se om jag lyckas hitta matchande stenar. Funderar ifall man kunde vända de avsågade stenarna men då måste man få bort murbruket.Tänker att klä in såg ytorna med koppar skulle kunna bli snyggt.R Rejäl skrev:
Ok. Tack för alla tips. Aluminiumprofilen. Har den nån slags bärighet? Eller är det mest skydd mot fukt och ett hjälpmedel för att mura sista bandet över fönstret?R Rejäl skrev:
Eller det är armeringsstängerna som gör jobbet?
Funderar på om jag bara kan köpa armeringsstänger och fälla in? Skruva man fast dom på nåt sätt eller lägger man bara in dom och bruket fixerar dom?
Är fortfarande i valet och kvalet om jag ska göra det eller ej. Har fått tag i en gammal murarbekant som ev kan göra jobbet.
Jag har ju insett att jag behöver köpa nån maskin och lite tillbehör förutom (armeringsstänger och bruk)för att kunna göra jobbet och då kommer vi ju upp i en del av summan jobbet kan gå på om jag anlitar nån.
Har ju ingen filmejsel. Ingen fogfräs som ev också kunde vara bra. Sitter på några slagborrar/slagskruvdragare och vinkelslipar. Vet inte om dom pallar jobbet eller om jag behöver köpa borrhammarr/bilningsmaskin? Vill ju helst ha ut en del stenar hela så man slipper gå ut på jakt efter en tegelsten som kan vara svår o få tag på. Då hela stenar kommer behövas ovan fönstret.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan jag riskfritt ta upp ventilationshål i bärande vägg?
Stenhus -
Ta upp hål i igenmurad kanal
Ventilation -
Upptagning av hål i betongplatta
Grund & Markarbeten -
Hur får jag upp en tätningsmaskett ur borrhål?
Vatten & Avlopp -
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar