Byggahus.se

Ta upp dörrhål i källarvägg – risker?

1. L
    Medlem Nivå 4
    Hallå, hoppas detta hamnar i någorlunda rätt forumdel.

Vi har ett enplanshus med källare byggt 1965. Det har tidigare varit stora fuktproblem i källaren så huset dränerades om för lite drygt tio år sedan och det sattes isodrän på väggarna. Det har verkligen funkat bra och med lite högre temperatur i källaren och ett FTX-system känner man inga spår av tidigare mögellukt. Förutom dåligt fall på tidigare dränering har vi ett berg bakom huset så det är ganska mycket vatten som passerar.

Eftersom avloppen (gjutjärn) börjar sjunga på sista versen samt att inget har gjorts åt källaren sedan huset byggdes (vi tog över huset efter mina föräldrar för fyra år sedan) kommer vi nu i vår att påbörja ett, här på Byggahus, ”klassiskt” källarprojekt. Förutom att byta avlopp är tanken att sänka golven 15-20 cm, isolera och lägga golvvärme. Sulorna ligger ganska djupt så det borde inte vara några problem att gräva totalt ca 35 cm. Vi kommer att göra mycket arbete själva bortsett från gjutning av golv.

Det kommer bli en hel del massor som ska upp från källaren (källaren är ”bara” 160 kvm…) och det finns idag ingen direktutgång/entré från källaren. Vi har funderat på att gräva och ta upp en källaringång på ena kortsidan av huset för att lättare få ur massorna samt att det skulle vara ganska bekvämt att kunna komma direkt in i källaren utifrån även när vi är färdiga.

Så nu till frågan, är det en riktigt dum idé att gräva och ta upp ett dörrhål i källarväggen? Jag tänker på risken att få in vatten i källaren den vägen och eventuellt andra problem man drar på sig.

Tack på förhand!
    Lasse

• Laddar…
  2. T
    Medlem · Nivå 19
    Jag tycker det låter som en bra idé, särskilt med tanke på renoveringen. Viktigt så klart att ni dränerar och ordnar med en brunn utanför källardörren. Viktigt också att se till att väggen ovanpå dörröppningen har stöd genom hela processen, så ni inte får sättningar eller annat i väggen.

Jag har ett hus där en sådan dörr tagits upp för länge sedan, och som vi la igen i somras :) Efter att jag tagit upp en dörr in till det utrymmet genom en annan källarvägg. Men här är det 1m tjocka grundmurar av granit. Tog en stund att ta sig igenom den ;)

3. L
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Tack, det är just dräneringen och brunn jag är lite osäker på hur man ska få till. Trots att jag gör det mesta själv annars känns det som att jag har för lite kunskap om hur det ska gå till.

1m granit låter ganska mastigt :) Vi har betonghålsten så själva håltagningen lär ju gå lättare.

Lasse

4. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
    Brunnen tar du tex ett 160mm rör o sätter ner i backen, beroende på om du kan koppla den till dagvattnet med fall eller ej får du ev sätta en dränkpump med flottör

5. T
    Medlem · Nivå 19
    Nejnejnej, sätt ingen dränkpump vad du än gör. Antingen ansluter du till dagvattenavloppet, vilket är det bästa om det går. Alternativt så gör du en stenkista och leder brunnen till. Men det där kan ju bero lite på markförhållanden, grundvattennivå osv.

• Laddar…
  6. L
    Medlem Nivå 4
    Tack för era tips!

Det ska inte vara några problem att koppla till dagvattnet så det får bli planen. Ska försöka få tag på en grävare i första hand och se vad de säger och sedan hitta någon som kan ta upp hålet och fixa avbärningen.

Lasse

7. T
    Medlem · Nivå 19
    Det kommer att bli bra det där :)