Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Visst går det att häva avtalet. Du lägger ett bra bud på grannens fastighet, och när du äger den så frågar du dig själv i egenskap av ny ägare om det är OK att häva avtalet. Sedan kan du sälja fastigheten igen.

• Gilla
Kire_78 och 2 till
  • Laddar…
Hade det varit grannen som startat tråden så hade det blivit ett enda svar....

"Strunta fullkomligt i din granne!"

Jag tror över huvud inte det är ett avtal som TS har skrivit på. För avtal brukar innefatta hur man säger upp det, och det brukar gå att säga upp. Annars är det ett dåligt avtal!

Frågan är ju om det går att ta tillbaka ett medgivande, och om det har någon betydelse. Säg att du tar tillbaka ditt medgivande, vad kommer hända då? Friggeboden står där den står, har det blivit ett svartbygge av det och det måste rivas? Det har jag svårt att tro, då måste du nog visa att det stred mot medgivandet från första början.

Pröva med att hävda att det strider mot vad du medgav för byggnadsnämnden, så får vi se vart det hamnar?

Lite lösa spekulationer här.

..plötsligt är jag ganska nöjd med att jag har grannarnas skriftliga medgivande på vår friggebodsplacering. Tänk om min granne också tycker som TS ...i efterhand...

Frågan tycker jag är viktig, hur bindande är ett medgivande? Ett medgivande är oftast skrivet mellan de berörda parterna utan jurist inblandad, ett avtal innehåller normalt klasuler vad det kostar att bryta avtalet, så det vore intressant att veta vad som gäller juridiskt (ej moraliskt).
Finns det någon jurist som har koll på detta på forumet?

Det är som du säger att i vissa fall går avtal att bryta eller hävas. Oftast är det då med konsekvensen att motparten har rätt till skadestånd. Men det krävs ju också att man kan hindra att rättshandlingen genomförs exempelvis genom att vägra frånträda fastighet eller att vägra överlämna lösöre etc.

I detta fall så har avtalet inte bara kommit till stånd utan grannen har också hunnit fullgöra sin del, alltså är fastigheten placerad. För att få den flyttad måste du antingen komma överrens med grannen, själv flytta den men då genom att begå egenmäktigt förfarande. Då grannen troligen ej begått något (enligt din historia) som skulle innebära att byggnaden kan stämplas som olovligt byggande eller ett återtag av bygglov så har du inte många andra val.

När det gäller medgivande så är det inte ett avtal som ingåtts. Allt som krävs för att få bygga friggebod närmare gräns än 4,5 m är att grannen går med på det. Det underskrivna pappret är bara ett bevis på att grannen ger sitt medgivande...

mikael_thn skrev:
Ni har ju upprättat ett skriftligt avtal mellan er, givetvis är det bindande. Visst är ett muntligt avtal i teorin lika bindande, men försök att bevisa det...
Dessutom har du ju som sagt skrivit under och godkänt avtalet.

Antingen får ni komma överrens om ett nytt avtal (vilket inte verkar vara aktuellt hos grannen), eller så får du acceptera att du ingick avtalet.

Det kan hända att de finns en chans om du får en läkare att skriva ett intyg på att du vid skrivandets stund inte var vid dina sinnes fulla bruk och således oförmögen om att ta han dom dig själv, men jag tror den vägen är väldigt svår att få igenom. Dessutom skulle det då bli en lång process om grannen är sugen på att ta upp striden.

Mitt råd är nog helt enkelt att vänja dig vid din nya utsikt.
Helt klart. "Pacta sunt servanda" Ingånget avtal ska hållas betyder det på latin

gnahoj skrev:
Helt klart. "Pacta sunt servanda" Ingånget avtal ska hållas betyder det på latin
Alla antar att det är ett avtal man ingått, jag skulle inte påstå det, det är ett medgivande. Vad gäller då? Kan min granne sälja sin fasighet och den nya köparen hävda att de medgivanden förre ägaren gjort nu inte längre gäller?

pbengtsson skrev:
Alla antar att det är ett avtal man ingått, jag skulle inte påstå det, det är ett medgivande. Vad gäller då? Kan min granne sälja sin fasighet och den nya köparen hävda att de medgivanden förre ägaren gjort nu inte längre gäller?
Nej, inte när bygget är gjort...du får bara bygga din friggebod om du har grannens medgivande... det gäller inte "retroaktivt"... att grannen måste hålla med i all framtid eller att nya grannar har en ny prövorätt...

Gallianoman skrev:
Nej, inte när bygget är gjort...du får bara bygga din friggebod om du har grannens medgivande... det gäller inte "retroaktivt"... att grannen måste hålla med i all framtid eller att nya grannar har en ny prövorätt...
Det finns ett antal frågor på detta forum som handlar om när man vill bygga närmare tomtgräns än 4,5m, konsensus är oftast att får man sin grannes medgivande skriftligt så har komunen inget att invända. Oftast skrivs det ett papper av typ "Jag har inget emot.../Jag medger...". Sedan bygger man och nu uppstår en situation att grannen vill bryta överenskommelsen, är det ett avtal man ingått, är det ett papper som gjort att komunen beviljat bygglov/dispens?

Men vad gäller rent juridiskt, vilken lagparagraf är det som gäller här? Jämför med servitut som det verkar mer ordning kring och det finns tydligt angivet vad som gäller.

Anledningen till att jag är lite obstinat är att jag kanske är (i teorin) grannen i TS fall och jag vill inte flytta min friggebod.

Redigerat:
Nyfniken skrev:
Du har väl fått samma svar flera gånger? Du är rökt.

Tjatar du tillräckligt länge så dyker det kanske upp en person som tror att du har rätt att flytta grannens godkända bod. Den personen kommer ha fel.
Nu e det inte så att jag kommer att flytta grannens friggebod bara för att jag kanske får ett medhåll på detta forumet.
Tråkig attityd en del har på detta forumet!

Det är principiellt viktigt. Min hemkommun kunde faktiskt inte svara på det. De sa att jag skulle vända mig till en jurist/advokat, men så angelägen är jag faktiskt inte...

Du har gjort ett godkännande enligt de regelverk som styr hur grannen får bygga sin friggebod. Friggeboden är bygglovsbefriad men om den placeras på viss plats på fastigheten ska det godkännas av berörd/a grannfastigheters ägare. Så är fallet där det oftast görs muntligt, men i ditt fall har du även satt din namnteckning som bekräftar godkännandet. Du kan inte du upphäva ditt godkännande när byggnaden är uppförd och du bekräftar själv att den är gjord enligt den information du godkände.
Kommunens enhet för byggnadslov kan åtminstone svara på om de kan agera eller inte, det svaret kan du avkräva dem. Men det är inget de lägger ned tid på då din granne har ett dokumenterat godkännande av dig och följer det regelverk som de kontroller, därav svaret att du själv får driva en ev. rättsprocess.
Så svaret är Nej.
Sedan om det är viktigt för dig går det säkert att lösa en flytt men du måste då erbjuda grannen en lösning som accepteras.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Är det här en sån där tråd där TS egentligen är den andra parten? Det har provats förut för att svaren inte ska bli medhållande.

Vad hade hänt om grannen inte alls byggt enligt medgivandet då? Grannen fick bygga i ena hörnet, men satte boden i andra hörnet. Hur skall man göra då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.