Byggahus.se

Ta tillbaka skriftligt medgivande - är det möjligt?

Status:
Stängd
  1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej.

En granne till mig fick ett skriftligt medgivande på att bygga en friggebod på en specifik plats vid tomtgränsen.
    Nu när det är klart så är det inte alls som jag trodde utan det påverkar mer än förutspått, så min önskan är att hon flyttar på den, vilket är mycket enkelt för henne men det vägrar hon och hänvisar till det skriftliga medgivandet.
    Till saken hör att hon byggt som hon har sagt.
    Medgivandet är skrivet på en ritning med friggeboden inritad, dock så saknas alla mått utom ett.
    Får jag stå mitt kast eller går det på något sätt att häva? Är det juridiskt bindande?

2. A
    Medlem · Nivå 20
    Är du villig att ta de kostnader det medför att flytta den om grannen skulle acceptera en flytt? Har du föreslagit en sådan lösning?
    Att en ritning saknar måttangivelser så länge den skalenligt stämmer med verkligheten påverkar inget för godkännandet.

3. harry73
    Allvetare · Nivå 24
    Så, då får du väl fråga en kopia av ritningen och kontrollmäta. Kanske du godkände en hel annan placering :rolleyes:

4. Cujo
    Medlem Nivå 6
    Allvarligt talat, hur tänkte du nu?

Så ditt ord är värt noll och intet?

Jag hoppas verkligen att det du planerar inte är möjligt. För det är verkligen bortom all anständighet. Tyvärr så förbjuder forumreglerna mig att tillfullo uttrycka vad jag anser om detta tilltag.

5. mikael_thn
    Medlem · Nivå 6
    "Ett muntligt avtal är inte värt pappret det är skrivet på" brukar det så fint heta,
    men här har grannen till och med ett skriftligt avtal.
    Om grannen har byggt enligt den ritning du skrivit på, så är det nog bara att försöka börja uppskatta din nya utsikt.

6. G
    Medlem Nivå 1
    MItt ord är värt en del men det förutsätter också en del.
    Som säkert alla förstår, och även du, Cujo, så är min beskrivning väldigt kortfattad.
    Om du försöker svara på frågan istället för att göra tolkningar som du inte har bakgrunden till, så slipper du tänka på forumsregler när du vill beskriva "tilltaget".

7. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Om du inte tänker ge några mer omständigheter så är svaret kort och gott nej.
    Du har skrivit på och godkänt, att du sedan inte fattade vad du skrev på är ditt problem.
    Men jag förstår inte varför du skulle vilja "ta tillbaka ditt godkännande" om grannen nu har byggt efter ritningen.
    Du säger att ditt ord är värt "en del" men utifrån vad du skriver i den här tråden verkar den delen inte vara allt för stor... :thumbdown:

8. mikael_thn
    Medlem · Nivå 6
    Ni har ju upprättat ett skriftligt avtal mellan er, givetvis är det bindande. Visst är ett muntligt avtal i teorin lika bindande, men försök att bevisa det...
    Dessutom har du ju som sagt skrivit under och godkänt avtalet.

Antingen får ni komma överrens om ett nytt avtal (vilket inte verkar vara aktuellt hos grannen), eller så får du acceptera att du ingick avtalet.

Det kan hända att de finns en chans om du får en läkare att skriva ett intyg på att du vid skrivandets stund inte var vid dina sinnes fulla bruk och således oförmögen om att ta han dom dig själv, men jag tror den vägen är väldigt svår att få igenom. Dessutom skulle det då bli en lång process om grannen är sugen på att ta upp striden.

Mitt råd är nog helt enkelt att vänja dig vid din nya utsikt.

• Laddar…
  9. K
    Medlem Nivå 8
    Det finns nog tyvärr ingen ångerrätt i sådana här fall. Har du gett ett skriftligt medgivande och grannen byggt enligt det förstår jag inte hur du tror att du nu ska kunna "ångra dig"?

Eller finns det annat i bakgrunden som gör att vi kan förstå varför du tror att du nu kan ångra dig?

/Krister

10. G
    Medlem Nivå 1
    Självklart finns det mer i historien än vad som jag beskriver här, men jag avser inte att ta det här. Förstår att det väcker en del nyfikenhet och frågor. Här ställde jag en fråga rent juridiskt vad som gäller, och då är jag intresserad utifrån den fakta jag gav inledningsvis. Är det någon som vet vad som gäller rent juridiskt utan att döma vare sig mig eller min granne, som båda har gjort en del missar i denna historien?
    För min del handlar det inte om utsiken, den kan jag leva med.
    Alla avtal går att häva, frågan är hur man gör samt vad det kan "kosta"...

Alltså, om vi har skrivit ett medgivande på en friggebod där allt skett enligt boken, går det att häva och få grannen att ta bort den?

Vill sen några av er säga att jag inte fattade vad jag skrev och att mitt ord inte är värt något så bjuder jag på det. Ni känner inte mig...

11. B
    Medlem · Nivå 16
    Vad menar du att grannen har gjort för missar? Av det du skriver verkar hon ju snarare ha handlat helt rätt; gett dig en ritning som du skriftligen godkänt, och därefter byggt exakt så som hon skulle.

Svaret på din fråga har du redan fått, givetvis är ert skriftliga avtal bindande om du inte lyckas få någon att intyga att du inte var vid dina sinnens fulla bruk vid undertecknandet.

Redigerat 5 jun 2012 19:57
  12. mikael_thn
    Medlem · Nivå 6
    Rent spontant känns det som att ni helt enkelt får komma överens om ett nytt avtal som häver det gamla, om då grannen vägrar, oavsett pris.. ja, då tror jag nog situationen är rätt låst iaf...
    Kanske någon mer juridisk bevandrad kan hitta kryphål?

13. Huvudbrytaren
    Medlem · Nivå 8
    Så länge det är som enligt de uppgifter du lämnar ut: Avtalet gäller. Det som finns i historien och som du inte vill berätta kan man som utomstående inte ta ställning till. "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen"
    Har du varit i en beroendeställning eller dylikt när avtalet skrevs så kan du kanske få avtalet hävt genom att hävda att ni inte var jämlika avtalsparter.

Redigerat 5 jun 2012 20:55
  14. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Du har väl fått samma svar flera gånger? Du är rökt.

Tjatar du tillräckligt länge så dyker det kanske upp en person som tror att du har rätt att flytta grannens godkända bod. Den personen kommer ha fel.

15. mikael_thn
    Medlem · Nivå 6
    Lite OT, men påminner mig om klassikern "I could agree with you, but then we'd both would be wrong" :D