Byggahus.se

Ta tappvatten från bergvärme?

1. B
    Medlem · Västmanland · 182 inlägg

BSOD

Medlem
    Det rör sig om ett flerfamiljshus... dessutom vatten plus avfallshantering (?!) i kostnaden 50kkr/år..behöver inte alls vara orimligt

2. Rafael Ospino
    Medlem · Stockholm · 68 inlägg

Rafael Ospino

Medlem
    Ja, jag kunde också läsa att det var fyra lägenheter. Med 40 000 för bara vattnet och 20 per kubik (nu tog jag i, SVOA tar 8,29) skulle det bli 2000 kubik eller 500 kubik per år och lägenhet. Snittet ligger normalt på 164 liter per dag.

• Laddar…
  3. Alti
    Verktygstokig · Stockholm · 142 inlägg

Alti

Verktygstokig
    Det står FLERA lägenheter, men inget antal.

4. K
    Medlem · Örebro · 77 inlägg

Karldanaxel

Medlem
    Flerhushållshus? Hur många lgh/hushåll? Vad innehåller dessa? Familjer med tonåringar som duschar i halvtimmar?

5. L
    Medlem · Halland · 5 183 inlägg

lordi

Medlem
    40.000 om året för vatten!!?? Bor ni på månen? :surprised:
    Det är ju mer än mina totala driftskostnader för tre hushåll inkl fastighetsel och fjärrvärme...

6. K
    Medlem · Kalmar · 12 inlägg

Kenneth Lind

Medlem
    I Västerviks kommun får man betala 60 % av VA-avgiften om man bara ansluter sig till avloppet med eget vatten. Man måste mäta sitt ingående vatten annars får man en skyhög faktura.

7. Alti
    Verktygstokig · Stockholm · 142 inlägg

Alti

Verktygstokig
    Det brukar inte bara vara att duscha som tonåringar gör i duschen :)

8. L
    Medlem · 9 inlägg

Lellemars

Medlem
    Jag har en bondgård med 10hästar två hushåll ett flertal tonåringar och en hel del vattning på sommaren och en vattenkostnad på ca 25 000kr per år med ett kbm pris strax under 20kr och hästar dricker som, hästar! Kommunalt VA alltså!

9. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 2 972 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
    Ja det går utan problem att ta vatten i ett bergvärme hål.
    Jag har monterat många såna lösningar.
    Man monterar en borrhålsadapter och monterar en sug slang på den som kopplas till en sugande pump typ jetpump.
    Det funkar nästan alltid.
    Är grundvatten nivån för låg så monterar man en 3 tums djupvatten pump med mjukstart så inte slangarna till bergvärmen skadas när pumpen startar och vrider sig.
    Pumparna med mjukstart vrider sig inte vid start.
    Så vatten kan man alltid ta ur ett bergvärme hål men man kan få relikt vatten (saltvatten) i och med hålen är så djupa.
    Prata med borraren så löser han det.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    EMS-Enkeladapter-till-foderror.jpg

10. hsd
    Medlem · Kalmar · 3 903 inlägg

hsd

Medlem
    Jag vet att det förekommer, dock får man aldrig koppla ihop eget vatten med kommunalt vatten, däremotär det billigt och bra till trädgården samt biltvätt
    Där jag sett sådant så har dränkpump firats ner samtidigt med bergvärmeslangarna

11. S
    Medlem · 289 inlägg

Skumpe

Medlem
    Katastrof. Det är inte svårt att göra en dusch som ger mindre vatten. Hatar dessa. Tar fyra gånger längre tid att bli ren.

• Laddar…
  12. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 690 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Ska det göras rätt så behöver man mätare på det egna vattnet och separerade ledningsnät för det kommunala och enskilda vattnet. Det känns som en dyr ombyggnation av befintlig bebyggelse. Då är det bättre att koppla bort det kommunala vattnet och bara köra det egna.

I längden är det dock nog svårt att få ekonomi i det hela, det vanliga är att det är avloppet som är dyrt. I Karlskrona så kostar avloppet 2/3 och vattnet 1/3. Är det någonstans man kan tjäna pengar är det på att körs eget vatten till trädgård och liknande där vattnet aldrig leds till det kommunala avloppet.

13. hsd
    Medlem · Kalmar · 3 903 inlägg

hsd

Medlem
    Det kommunala vattnet kontrolleras med jämna mellanrum, ska man köra dricksvatten från egen brunn så bör det testas ett par gånger om året och det är direkt olämpligt att ha en högrisk i form av en kemikaliefylld slang i samma borrhål

• Laddar…
  14. M
    Medlem · kalmar · 23 inlägg

Mekaniker

Medlem
    Typ 2.5 miljoner av Sveriges befolkning har egen brunn eller är anlutna till en gemensam brunn. Mao inget konstigt med det. Och kommunalt vatten är inte utan problem. I oktober var ex. hela nordöstra Kalmar län rådda till att koka vattnet. Dessutom är det inte kreosot utan etanol i slangarna till borr ärmen. Mkt bättre än läckande kommunalt avlopp!!

15. M
    Medlem · kalmar · 23 inlägg

Mekaniker

Medlem
    Nja, det får du under om du har vattenmätare för att betala för avloppet OCH att du har en spärrventil, 5-8000kr som ska besiktas då och då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.