Förutsättning: Ett K-märkt gammalt hus med direktverkande el och vattentaxa i högkostnadskommun. Kostnad el+vatten = 100.000 kr per år= ekonomisk katastrof. Det här leder då till tanken på nyinstallation av bergvärme. 1) Men om man ändå håller på. Går det att ta tappvatten ur samma hål? Alltså tappa brunnsvatten till tvätt, bevattning och varmvatten. Dricksvattnet har jag tänkt ta kommunalt även fortsättningsvis.2) Läser då och då på forum om nyinstallation av kopparrör i uppvärmingssystem. Är inte det lite läskigt med kopparrör. Och säkrare med järnrör?
Jag tror inte att det kommer fungera. För att få upp tappvattnet så behöver du en pump i hålet och slang upp. Den ryms inte tillsammans med kollektorslangen för bergvärmen. Även om du skulle borra ett större hål för att få plats med bägge så får du broblem med varierande vattennivå i hålet när du pumpar och med det risk att hålet fryser. Den risken har du iofs ändå vid höga effektuttag.
Jag tror att det är en skitdålig idé för att vara ärlig.
Däremot låter det absolut som att du bör ordna värmen på något sätt så fort som möjligt.
Hur mycket kostar egentligen vattnet?
Däremot låter det absolut som att du bör ordna värmen på något sätt så fort som möjligt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 720 inlägg
Håller med om att det är en dålig idé som bäddat för katastrof.
Sätt in bergvärme och borra en separat brunn om du vill ha eget vatten. Eller minska vattenförbrukningen kanske
Sätt in bergvärme och borra en separat brunn om du vill ha eget vatten. Eller minska vattenförbrukningen kanske
Har du även kommunalt avlopp? Kolla upp vad kommunen säger om att skicka ut eget vatten där i så fall. Dom kommer nog vilja ha betalt för det, annars får kommunen bekosta reningen av vattnet utan att få betalt för det genom din vattenräkning.
Hej, Elixir! Jag har funderat på reglerna. Behöver kollas upp. Ändå förekommer privat vatten i kombination med kommunalt avlopp vet jag. De höga taxorna beror förmodligen på vattenbrist. Det finns en anledning. Inte brist på avlopp. Och om man bara tar brunnsvattnet till bevattning borde det vara hekt okay.E Elixir skrev:
Hej, Johannes! Vardera. Elen kostar 50.000 och vatten och sopor 50.000 tillsammans. Vattnet kostar 40.000 i sig. Det är alltså en enorm vattenräkning. Hur mycket kan man då spara på detta? Går det att spara säg 50% på elen med bergvärme. Och hur mycket vatten kan man spara? Det är flera hushåll i huset. Så förbrukningen är i sig inte exceptipnellt hög, utan det är taxorna. Men det blir ju ändå konskevenser.tommib skrev:
Jag tror inte att det kommer fungera. För att få upp tappvattnet så behöver du en pump i hålet och slang upp. Den ryms inte tillsammans med kollektorslangen för bergvärmen. Även om du skulle borra ett större hål för att få plats med bägge så får du broblem med varierande vattennivå i hålet när du pumpar och med det risk att hålet fryser. Den risken har du iofs ändå vid höga effektuttag.
Det kan fungera bra under rätt förutsättningar.
Om grundvattennivån är så hög att du kan suga vattnet med en pump uppifrån så går det bra. Min svärfar gör det för bevattning.
Nivån kommer inte att sjunka speciellt mycket om tillströmningen är god.
Och risken för att det fryser bör minska. Det förs ju dit nytt vatten från sidorna (omsättning) vilket sannolikt höjer temperaturen i berget runt hålet.
Om grundvattennivån är så hög att du kan suga vattnet med en pump uppifrån så går det bra. Min svärfar gör det för bevattning.
Nivån kommer inte att sjunka speciellt mycket om tillströmningen är god.
Och risken för att det fryser bör minska. Det förs ju dit nytt vatten från sidorna (omsättning) vilket sannolikt höjer temperaturen i berget runt hålet.
Hej igen Johannes! Jag har tänkt stänga av bergvärmen på sommaren. Och köra i gång tappvatten pumpen istället. Så de samsas aldrig om vattnet , men de behöver såklart rymmas bägge i samma hål.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 720 inlägg
Använder ni inte varmvatten på sommaren?
Jo, men nånstans måste man dra gränsen. Elen är ju dyrast på vintern. Och elförbrukningen likaså. Och då är verkningsgraden % på bergvärmen som bäst. -Alltså bergvärmebrunn på vintern. Men på sommaren går det åt mera vatten. Och inte så mycket ström Då kör jag med elpatron istället. Alltså tappvattenbrunn på sommaren.Johannes Carlsson skrev:
Det dyker ju upp lite frågor. Vad är kubikkostnaden för erat vatten? Vårat är cirka 20kr så det blir svår att spara något med eget vatten om man inte gör av med mycket. Fördelen med eget är om det blir vattenbrist och kommunen inför restriktioner. Använda eget vatten för tvätt kan ju innebära att man får upp vatten som kan färga kläder å det vill man ju inte
Exakt. Jag är nyfiken på kostnaden per kubik samt den fasta kostnaden. Gör ni av med extrema mängder vatten? Det låter som extrema belopp.
Om det är vattenbrist i kommunen så är det nog inte bra tillrinning i något bergvärmehål heller men visst, undantag finns baserat på lokal geologi/hydrologi.
Om det är vattenbrist i kommunen så är det nog inte bra tillrinning i något bergvärmehål heller men visst, undantag finns baserat på lokal geologi/hydrologi.