Ta ström från lamputtag i tak till eluttag?

282 läst  2 svar

1. O
    Medlem Nivå 4
    Jag har ett rum i källaren där jag tänkt ställa in en tvättmaskin. Det är betonggolv, murade väggar och betongtak. I taket är det en infälld takdosa med ett lamputtag. Kan jag (elektrikern) ta ström därifrån och montera ett vanligt vägguttag på väggen?

Är det enligt reglementet att göra så?

Eventuellt kommer jag att sänka taket och sätta en gipsskiva så jag får ett litet installationsutrymme på 15-20mm mellan betongen och gipsskivan. Då kan man ju dra kabeln i det utrymmet.

Jag är tacksam för synpunkter.

2. S
    Medlem · Nivå 10
    Det är inga problem. Om det finns fas, nolla och skyddsledare i dosan så är det bara att dra iväg en kabel därifrån till det utanpåliggande uttaget. Saknas fas och det bara finns en tändtråd behöver elektrikern dra en fasledare från kopplingsdosan som matar lampan vilket är lite mer jobb. Saknas ledare för skyddsjord kan du bara sätta ojordat uttag om du inte drar fram skyddsjord till allt i hela rummet. Det enda egentligen problemet som kan uppstå är om lampan går på samma säkring som en massa andra apparater eller om det är en gammal installation där lampan är avsäkrad med 6A. Så fall kan du behöva dra helt nya ledningar för att kunna säkra av med 10A. Bäst är en separat matning till tvättmaskinen men det är inte alltid möjligt eller ens nödvändigt.

Edit: En "tändtråd" är bara en benämning på en helt vanlig spänningsförande fasledare som passerat en strömbrytare. Ibland säger folk "bruten fas" och menar samma sak. Då kallas fasen som går in i strömbrytaren för "fast fas".

Redigerat 15 mar 18:57
  3. O
    Medlem Nivå 4
    Tak för ett tydligt och bra svar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: