Byggahus.se

Ta över tomt

1. K
    Medlem · Stockholm · 110 inlägg

Kiro

Medlem
    Mina föräldrar och jag har kommit överens om att jag ska ta över deras sommarfastighet. Tanken är att jag ska riva befintligt hus och bygga nytt för permanent boende. Jag är ända barnet så det finns inga "arvsproblem".
    Hur löser vi detta på ekonomiskt bästa sätt "mina föräldrar är inte ute efter pengar".

1. Kan jag köpa hur billigt som helst utan att skatteverket lägger sig i?
    2. Om jag får fastigheten som gåva, hur besrknas värdet?
    3. Skulle det löna sig att riva det gamla huset först, för att få ner vädet inför köp/gåva.

Tacksam för alla svar och tipps

Micke

2. Y
    Medlem · 6 inlägg

Yenna

Medlem

Re: Ta över tomt

I stora drag fungerar det så här.

Betalar du 85 % av taxeringsvärdet året före transaktionen eller mer är det köp. Betalar du mindre är det gåva.

Köper du blir det reavinstbeskattning för dina föräldrar. Du får det belopp du betalar som ingångsvärde. Du betalar stämpelskatt på köpeskillingen.

Vid gåva betalar du gåvoskatt på taxeringsvärdet året före gåvan. Betalar du ett vederlag (eller tar över lån) understigande 85 % av taxeringsvärdet betalar du gåvoskatt på mellanskillnaden. Gåvoskatten är progressiv så hur mycket det blir beror av taxeringsvärdets storlek. Grundavdrag 10.000 kr. Om båda dina föräldrar äger fastigheten delas gåvan så du får två avdrag och mindre progression. Vid gåva blir det ingen reavinstskatt för dina föräldrar. Du tar över deras ingångsvärde. Du betalar ingen stämpelskatt utan endast registreringsavgift för lagfarten.

Att riva huset och sedan bara ge bort marken påverkar bara skatten om fastigheten får ett nytt lägre taxeringsvärde.

Det finns fler aspekter att beakta, men kortfattat så är det så här. Jag tycker ni skall kontakta en jurist, jag vet en bra :), som kan hjälpa er. Ni kan säkert tjäna in arvodet genom att göra transaktionen på det optimala sättet.

3. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Det nya förslaget till förmögenhets- o arvsbeskattning som skall börja gälla från nästa år innehåller ett förslag om att gränsen för skattefri gåva skall höjas från 10.000 till 50.000, vilket, om det nu blir så, innebär att dina föräldrar kan ge dig 100.000 (50´vardera) per år. Beroende på hur mycket fastigheten är värderad till så kan ett alternativ vara att du köper fastigheten för minsta möjliga pris (taxeringsvärdet - 100.000), skriver en revers (skuldebrev) på resten till dina föräldrar. Dina föräldrar avskriver 100´varje år på skulden (=ger dig 100´i gåva). Men håller med föregående inlägg om att det bästa är att ta kontakt med kunnig jurist.

4. K
    Medlem · Stockholm · 110 inlägg

Kiro

Medlem

Tack Yenna,

för det snabba och utförliga svaret. Du får gärna kontakta mig med uppgift om hur jag når "din" jurist även om det troligen inte kommer att tas någon kontakt förrens till hösten.

Tack även till Hemmakatten för ditt tipps om de nya reglerna.

Micke

5. K
    Medlem · 219 inlägg

klein

Medlem

Hej

Vi har en liknande situation. Vi kommer att få ta över en fastighet som gåva. På tomten står ett hus som vi skall riva och sedan bygga nytt.

Vi funderade på om det kan vara möjligt att få ner taxeringsvärdet genom att riva huset innan man ger fastigheten som gåva.

Den information jag fick från skatteverket var att taxeringsvärdet kan sänkas genom rivning men två problem gör det hela svårt att genomföra: 1: ny taxering kan tydligen bara ske en gång per kalenderår (dvs river vi idag får fastigheten ändå inget nytt taxeringsvärde förrän tidigast Januari 2005), 2: det är taxeringsvärdet året innan som avgör gåvoskatten (detta innebär att man måste vänta tills 2006 med att ta emot fastigheten som gåva eftersom taxeringsvärdet tidigast kan sänkas till 2005 och sen måste man vänta ytterligare ett år för att gåvoskatten skall beräknas på det nya taxeringsvärdet).

Jag är osäker på om detta stämmer till 100% så det vore intressant att höra från någon som vet.

O.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.