Byggahus.se
Hej,

Nu har vi varit med landställe i mer än ett år. Hittills har jag krypgrundsrenoverat, dränerat, byggt attefallshus, tagit ner en innervägg och byggt altan. Och allting har gått relativt bra. Så är nu det naturliga steget att bygga altandörrar, såklart.

Jag vet inte hur man gör det här. Men jag kan gissa rätt bra. Och google är min vän (och byggahus.se) Frun vill iaf ha två dörrar som är minst 55cm var och dom ska vara utåtöppnande.

Jag antar att huset är byggt med cc60 i stomregelavstånd men har ännu inte hunnit öppna och kolla. Tänkte jag lossar lite fasadpanel och mäter det första jag gör. Sen hoppas jag på att dom byggt typ cc 80 så jag slipper dra ner två stycken stomreglar.

Hur gör jag sen? Drar man på en rejäl limträbalk över två stödreglar där altandörren ska vara? Eller alltså precis över och stödbalkarna på drevavstånd från dörrkarmen. Och sen liksom kör några bra bitar (45 reglar?) upp från limträbalken till undersidan det som sitter under hammarbandet? Eller finns det någon annan bra lösning. Vill få in ritningar till kommun så fort som möjligt så man kan börja innan semestern.

Har ingen bra bild på var dörrarna ska vara. Men om man tänker bakom blå stolen.

Röd stuga med altan, blå stol synlig, omgiven av grönska möjlig plats för altandörrar bakom stolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH
Jonas

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.