Byggahus.se

Ta ner vägg, osäker om bärande se ritning

1. E
    Husägare · 78 inlägg

emni0032

Husägare
    Hej,

Vi har äntligen lyckats köpa ett fint hus att flytta in i under våren. Det är en tidigare ägare (dödsbo), ett Hjältevadshus byggt 1981 jag har flera pärmar med bra information och ritningar. Det mesta är i original och behöver renoveras. I steg 1 tänkte vi renovera övervåningen och det jag behöver hjälp med är att lista ut om det skulle gå enkelt att öppna upp ett rejält valv mellan kök och vardagsrum för att få en öppen planlösning.

Hur tusan ska jag lista ut om väggen är bärande? Innerväggarna är byggda av trä överallt. Någon som kan uttala sig utefter konstruktionstypen? Bifogar några scannade ritningar, en katalog från hjältevadshus med hustypen och mäklarens planlösning. På undervåningen är det redan öppnat mellan "kök" och "allrum" vilket alltså är rakt under där jag tänkte öppna på ovanvåningen, om det spelar in?

Tacksam för alla tips!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Markerad vägg övervåning.png
    Planritning bottenplan.png

2. E
    Husägare · 78 inlägg

emni0032

Husägare
  3. fahlis
    Medlem · Västra Götaland · 1 589 inlägg

fahlis

Medlem
    Hur ser takkonstruktionen ut?

4. E
    Husägare · 78 inlägg

emni0032

Husägare
    Screenshot_20201213-071217.jpg

Hej, jag har inte hittat någon riktig ritning på det ännu (men har några fler pärmar att gå igenom också) dock finns den här bilden i produktbladet till huset. Om det säger något? Och en bild inifrån vinden som nås utifrån husets balkong.

Redigerat 13 dec 2020 07:13
  5. T
    Medlem · Örebro · 841 inlägg

TechChad

Medlem
    Det där känns som en hjärtvägg, och alltså bärande.

6. P
    Medlem · Gävleborg · 777 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Vilken märklig planlösning. Antar att det är en separat lägenhet på bottenvåningen?
    Det som anges som "stödbensvägg" i beskrivningen skulle jag säga är hjärtväggen, dvs den du vill kapa ur i. Det går såklart, men det måste växlas av ordentligt. Om du kollar på motsvarande ställe på nedervåningen kan du antagligen se en infälld balk där, det är något i den stilen du måste göra.

7. E
    Husägare · 78 inlägg

emni0032

Husägare
    Tack för era svar! Ja det är lite märklig planlösning, undervåningen byggdes med separat lägenhet till en gammal farfar. Om jag växlar av ordentligt, behöver jag vara nojig över att väggen är öppnas även rakt under? Får försöka forska i om huset byggdes så från början eller om det är omgjort av tidigare ägare.

Tack och glad Lucia!

8. J
    Medlem · Blekinge · 8 680 inlägg

justusandersson

Medlem
    Trots att fotot från vinden är onödigt hårt beskuret och sid 2 av den tekniska beskrivningen saknas, tror jag att huset har w-takstolar som innebär att inga mrllanväggar på det övre planet är bärande. De inledande mäklarritningarna är rätt oanvändbara men broschyren från Hjältevadshus förklarar myccket.

9. E
    Husägare · 78 inlägg

emni0032

Husägare
    Hej, tack för svar! Har fått fram sida 2 i tekniska beskrivningen. Kan inte så enkelt ordna med ny bild från vinden då vi inte har tillträde ännu. Går det att lista ut mer från beskrivningen?

Screenshot_20201213-150444.jpg

10. J

justusandersson

Medlem
    Det duger med detta. Det står klart att takstolarna är en fackverkskonstruktion, så inga mellanväggar på övre planet är bärande.

11. E
    Husägare · 78 inlägg

emni0032

Husägare
    Tack, läste din artikel om hur takstolar funkar! Känns som att du är rätt person för att svara på frågan. Kan jag dra några slutsatser om väggarna på nedervåningen utifrån resonemanget ovan? Kan bli aktuellt att öppna upp ett valv på nedervåningen från trapphallen in till den separata lägenheten. Glad lucia!

Redigerat 13 dec 2020 17:53
  12. J

justusandersson

Medlem
    Vad roligt att du har läst takstolsartikeln! Den enda nytta du har av takkonstruktionen när det gäller mellanväggar i nedre planet är att de inte behöver ta hand om några taklaster. Den långa väggen som går hela vägen mitt i huset (hjärtväggen) är bärande och måste avväxlas om du vill göra öppningar. Där finns antagligen redan någon balk, vilket kan påverka förutsättningarna om du vill vidga någon öppning. Detta måste du undersöka noggrant.

• Laddar…
  13. E
    Husägare · 78 inlägg

emni0032

Husägare

Tack det ska jag! Kikade upp på vinden idag under besiktningsgenomgången och det ser ut att stämma med takstolen. :)

14. E
    Husägare · 78 inlägg

emni0032

Husägare

Hej, nu får vi nycklarna till huset om en vecka och planerna börjar ta form! Entreprenören vi har tagit in för att renovera köket och öppna till vardagsrummet verkar vilja växla av med en balk för säkerhetsskull, trots att vi konstaterat att huset har en W-takstol. Han menar på att med tanke på att huset är 8m brett så är det inte säkert att takstolen klarar att bära sig själv.
    Jag har nu fått tag på lite bättre ritningar om det gör någon skillnad. Det vore tråkigt att göra en onödig avväxling som både kostar pengar och tar lite av rymden i valvet.

Ska jag låta honom göra det eller kan ni övertyga mig om att jag har rätt i att inte behöva avväxla för den väggen?

15. J

justusandersson

Medlem
    Kan du komma åt att mäta takstolens dimensioner? 8 meter är normalt ingen märkvärdig spännvdd för en W-takstol. Det är väl det övre planet vi pratar om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.