5 788 läst · 10 svar
6k läst
10 svar
Ta ner träd på servitut. Har markbädd på annans mark
Har en markbädd på annans mark under servitut. Dessvärre har tidigare ägare inte hållit nere vegetation och träd hotar nu att förstöra bäddens rör med sina rötter. Får man ta ner träden på servitutet?
Du får inte utan vidare ta ner träden. Träden och eventuellt virkesvärde tillhör fastigheten där de står. De ska givetvis avlägsnas, men det bör ske i samråd med fastighetsägaren.
Situationen beror - som sagt - på vanvård av den fastighet som betjänas av servitutet. Därför kan man tycka det är naturligt att du betalar en eventuell nettokostnad, om det kostar mer att fälla träden än vad de är värda. En annan variant är att du tar hand om träden utan någon som helst kostnad för ägaren. Eftersom servitutet med största sannolikhet inte förutsett situationen är fältet fritt konstruktiv lösning.
Situationen beror - som sagt - på vanvård av den fastighet som betjänas av servitutet. Därför kan man tycka det är naturligt att du betalar en eventuell nettokostnad, om det kostar mer att fälla träden än vad de är värda. En annan variant är att du tar hand om träden utan någon som helst kostnad för ägaren. Eftersom servitutet med största sannolikhet inte förutsett situationen är fältet fritt konstruktiv lösning.
Renoverare
· västra götaland
· 668 inlägg
låter som ett gott tillfälle att göra om din markbädd.. på din egna tomt....
Antar att du menar att det inte är skrivit något i servitut beskrivningen vem det åligger att underhålla marken och hur man hanterar frågan?billy_baver skrev:
Har kikat lite i jordabalk 1970:994 och hittar inget kring vilka skyldigheter, ansvar, rättigheter etc. som gäller på ett servitut och min situation.
Det är inte aktuellt med att göra en ny markbädd
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Den tjänande fastigheten får inte gör något som försämrar den härskande fastighetens rätt till sitt servitut. Ex. får de inte gjuta en betongplatta över som skulle försvåra underhåll.
Men den tjänande fastigheten har normalt inget ansvar för att underhålla installationen varken direkt eller indirekt. Dvs. OM träd behöver avlägsnas så är det upp till den härskande fastigheten att stå för det.
Sedan kommer litet finare spetsfundigheter in om huruvida man får fälla träden utan att diskutera det med den tjänande fastigheten, och vem som äger virket efter avverkningen. Som exempel kan man ju ta elbolagen, de tar oftast inte hand om ris och liknande när de röjer under ledningar, även om det sker inom en villatomt. Och jag har uppfattat att de genom sin ledningsrätt faktiskt har rätt att skräpa ned på folks tomter.
Men den tjänande fastigheten har normalt inget ansvar för att underhålla installationen varken direkt eller indirekt. Dvs. OM träd behöver avlägsnas så är det upp till den härskande fastigheten att stå för det.
Sedan kommer litet finare spetsfundigheter in om huruvida man får fälla träden utan att diskutera det med den tjänande fastigheten, och vem som äger virket efter avverkningen. Som exempel kan man ju ta elbolagen, de tar oftast inte hand om ris och liknande när de röjer under ledningar, även om det sker inom en villatomt. Och jag har uppfattat att de genom sin ledningsrätt faktiskt har rätt att skräpa ned på folks tomter.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det som troligen också skulle kunna ge en svårlöst konflikt i en situation som den i tråden här, är tolkningen om huruvida träden verkligen utgör en fara för avloppsanläggningen. Dvs. hur långt från anläggningen har den härskande fastigheten rätt att "kalhugga".
Skulle det vara helt fritt fram så skulle man troligen kunna kalhugga en hel villatomt för att "skydda" sitt servitut, trädrötter kan ju sträcka sig 15 - 20m eller mer från trädet.
Skulle det vara helt fritt fram så skulle man troligen kunna kalhugga en hel villatomt för att "skydda" sitt servitut, trädrötter kan ju sträcka sig 15 - 20m eller mer från trädet.
Varför inte inte fråga markägaren om du får ta ner trädet? Eventuellt att betala för det du tar ner, alternativet är ju att du får anlägga en ny markbädd vilket inte är gratis.
Jag har själv skrivit ett servitut nyligen, visserligen inte rörande en markbädd, men där finns ett tillägg om att jag får hålla rent från träd och sly närliggandes. Där finns inget sådant skrivet i ditt servitut?
Jag har själv skrivit ett servitut nyligen, visserligen inte rörande en markbädd, men där finns ett tillägg om att jag får hålla rent från träd och sly närliggandes. Där finns inget sådant skrivet i ditt servitut?
hempularen skrev:Det som troligen också skulle kunna ge en svårlöst konflikt i en situation som den i tråden här, är tolkningen om huruvida träden verkligen utgör en fara för avloppsanläggningen. Dvs. hur långt från anläggningen har den härskande fastigheten rätt att "kalhugga".
Oftast är markbädden avgränsad på bilagd karta, just för att föregripa denna typ av tvist.
Brukar ju vara reglerat att man har rätt att underhålla brunnar, avlopp, etc, som man har via servitut för att upprätthålla funktionalitet. Markbäddar brukar dessutom markeras med material som stenar för att man inte ska köra över dem med t.ex. skogsmaskiner.
Tala med markägaren. Det finns inget att förlora men mycket att vinna på det.
Säger markägaren ja så finns det goda chanser att denne även fäller träden gratis.
Säger markägaren nej så har man i alla fall lyckats undvika risken att bli polisanmäld.
Säger markägaren ja så finns det goda chanser att denne även fäller träden gratis.
Säger markägaren nej så har man i alla fall lyckats undvika risken att bli polisanmäld.
mycke_nu skrev:
Om markägaren - mot förmodan - kräver att träden ska stå kvar återstår för härskande fastighet att begära fastighetsbestämning. Det är en lantmäteriförrättning som utreder servitutets tolkning. Förrättningens kostnad delas på fastigheterna efter nytta och skälighet. I praktiken betalar de gissningsvis hälften var.
Liknande trådar
-
Finn X fel i denna elvideo - flest vinner trådens bästa svar!
El -
Ytterligare en tråd om dränering. Eller, hur jag slutar att ängslas och lär mig älska huset
Grund & Markarbeten -
Isolering innertak vinterträdgård
Isolering -
Träda ur detaljplanerat område. Hur då?
Juridik -
Dränera trädgård - utan rör , singel/stendike
Trädgård allmänt