5 662 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Ta ner träd på samfällghetens mark - vad gäller?
Vi flyttade för drygt ett år sedan till ett hus i ett område med samfällighet. Huset ligger ungefär 80 meter i från en sjö och emellan huset och sjön står idag två träd på samfällighetens mark som idag skymmer sikten över vattnet. Vi hörde oss för med de närmaste grannarna om det var ok att ta ner dessa träd. Vi fick klartecken att det var ok från alla förutom från ett hushåll.
Är det någon som vet vad som gäller i sådana här frågor. Kan ett hushåll sätta stopp för detta. Eller är det en demokratisk fråga. Måste man göra en omröstning på ett möte med deltagare från hela föreningen eller räcker det att de närmaste berörda säger sitt?
Finns det något generellt som gäller i sådana här frågor? Vi har hört oss för med länsstyrelsen men de vet inte utan hänvisar till litteratur i ämnet. Så vi vet inte vart vi ska vända oss. Även styrelsen i föreningen är osäkra och vet inte.
Till saken bör även nämnas att träden inte påverkar någon berörds insyn eller utsikt till det negativa. Hushållet som säger nej, gör det enbart pga av emotinella argument av typen "de har alltid stått där!"
Är det någon som vet vad som gäller i sådana här frågor. Kan ett hushåll sätta stopp för detta. Eller är det en demokratisk fråga. Måste man göra en omröstning på ett möte med deltagare från hela föreningen eller räcker det att de närmaste berörda säger sitt?
Finns det något generellt som gäller i sådana här frågor? Vi har hört oss för med länsstyrelsen men de vet inte utan hänvisar till litteratur i ämnet. Så vi vet inte vart vi ska vända oss. Även styrelsen i föreningen är osäkra och vet inte.
Till saken bör även nämnas att träden inte påverkar någon berörds insyn eller utsikt till det negativa. Hushållet som säger nej, gör det enbart pga av emotinella argument av typen "de har alltid stått där!"
Träden tillhör rimligen samfälligheten så ta upp det på nästa möte. Det är bäst att kolla först, marken kan ju tex vara utarrenderad.
Sådant som bedöms som småsaker av Ordföranden i föreningen kan man ev få klartecken för av denne.
Sådant som bedöms som småsaker av Ordföranden i föreningen kan man ev få klartecken för av denne.
"
Delägarförvaltning
6 § Vid delägarförvaltning beslutar delägarna gemensamt.
7 § Kan delägarna inte enas i fråga om en viss förvaltningsåtgärd, skall, om någon delägare begär det, lantmäterimyndigheten eller den som myndigheten förordnar därtill hålla sammanträde med delägarna för att avgöra frågan eller, om omständigheterna föranleder det, anordna föreningsförvaltning.
"
Hur är det organiserat? Om det är en gammal samfällighet som ingen "har hand om" (dvs ingen föreninge bildad) så är det bara att leta upp alla delägarna och få dem att komma överens. Det kan bli svårt...
Delägarförvaltning
6 § Vid delägarförvaltning beslutar delägarna gemensamt.
7 § Kan delägarna inte enas i fråga om en viss förvaltningsåtgärd, skall, om någon delägare begär det, lantmäterimyndigheten eller den som myndigheten förordnar därtill hålla sammanträde med delägarna för att avgöra frågan eller, om omständigheterna föranleder det, anordna föreningsförvaltning.
"
Hur är det organiserat? Om det är en gammal samfällighet som ingen "har hand om" (dvs ingen föreninge bildad) så är det bara att leta upp alla delägarna och få dem att komma överens. Det kan bli svårt...
Jag frågade vår samfällighet om jag fick ta ner träd på samfällighetens område (strax utanför tomten). Det beslutades på ett styrelsemöte att det fick jag.
Sedan kanske man bör fråga de närmaste grannarna för fridens skull, om det är så att träden t.ex. skuggar deras uteplats eller liknande.
Men i slutändan tolkar jag det som att styrelsen beslutar sådant.
Sedan kanske man bör fråga de närmaste grannarna för fridens skull, om det är så att träden t.ex. skuggar deras uteplats eller liknande.
Men i slutändan tolkar jag det som att styrelsen beslutar sådant.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ta ner träd
Häckar, Buskar & Träd -
Moderering av trådar som handlar om elinstallationer?
El -
Hur dränera under trädäck, altan m.m?
Grund & Markarbeten -
14 variationer på pergola - från smäckert solskydd till trädgårdsportal
Artikelkommentarer -
Kan jag byta sätt att behandla mitt tryckimpregnerade trädäck, efter att jag tidigare har kiselbehandlat det?
Altan & Uteplats