Vi har köpt ett souterränghus i lätt/blåbetong och ska ta ner väggen mellan kök och vardagsrum då köket är för litet och slutet idag.

Det här gäller övervåningen så innerväggarna bär ju inte mycket våning ovanpå (bara en rymlig kallvind), däremot så står den här väggen på tvären mot takstolarna, ungefär 35% in i huset, så det kanske är så att den stöttar takstolen? Eller är en takstol helt oberoende av stöd från innerväggar?

I ett grannhus har de tagit ner den här väggen, men jag vet inte riktigt om de har förstärkt med balk eller ej (de som bor där köpte det efter ombyggnationen). De har även öppnat upp till nock så man kan se att ett par takstolar står över den nu rivna väggen, samt att ett par takstolar i andra änden av huset INTE vilar på någon innervägg.

Däremot ser det ut som att ett par andra takstolar stöttas av stående balkar som går längs slutet av innerväggar mitt i huset och känns orimligt stadiga för att bara vara ett snyggt slut på en vägg.

Uppenbarligen behöver jag hjälp av fackman här. Var börjar man?

Takstolarna bör vara självbärande.
Bärande väggar finns normalt mot ett bjälklag mellan två våningsplan.

Är du det minsta osäker så ta dit en byggnadsingenjör som kan titta på det. Om väggen är bärande så kräver ingreppet ett bygglov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.