Ta ner ett stort träd. Kan bli fuktskador i huset?

1k läst  28 svar

1. S
    Medlem · Nivå 10
    Hur det kommer att blåsa mer kan ju ingen svara på förrän man vet hur du bor i övrigt. Bor du på skåneslätten med enbart ett träd så lär det inte spela nån roll. Har du ett tiotal träd runtomkring dig så kan det ju i teorin bli lite öppnare men detta är ju en akademisk diskussion. Har du skog runt dig så lär inte ett träd påverka nånting.

2. T
    Medlem Nivå 3
    Jag befann mig i Småland under stormen Gudrun. Inte en enda tall föll, vad jag minns. Några kanske gick av under kronan och en hel del släppte grenar men de blåste inte omkull. Jag skulle inte oroa mig för en tall.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 15
    Dock kan tallar gå av om de är genomfrusna när stormen kommer.

4. D
    Medlem · Nivå 15
    Rotvältor av tall är extremt ovanliga. Om det sker beror det i allmänhet på att de växt på en berghäll med lite jord. Med de kan gå av i princip var som helst om det blåser mycket. Men de tål en hel del.

Edit: Stavning

Redigerat 12 jul 11:41
  5. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Ja, normala tallar har ju ett antal djupa pålrötter.

6. K
    Medlem · Nivå 7
    Ta ner tallen o plantera några buskar eller nåt litet lövträd, så hamnar du nog plus minus noll på vattenkontot.

7. S
    Medlem · Nivå 10
    Alla träd kan för övrigt välta och knäckas. Allt beror ju på hur mycket det blåser........tänkbara och inte tänkbara scenarior kan vi ju dividera om i evigheter. Ingen har varken rätt eller fel. Vill TS ta ner trädet för att hon är rädd för skador på huset så är det ju bara göra det som sagt.

8. R
    Medlem · Nivå 7
    När man tar bort träd så sänker man grundvatten nivån. Träden drar upp vatten och skuggan minskar avdunstningen av vatten.

Det är ju inte så fuktigt i Sahara men fuktigt i en regnskog.

9. D
    Medlem · Nivå 15
    Du tror inte att det är tvärtom? Det växer träd i regnskogen för att det regnar och är blött. I sahara är det torrt och därför växer det inte träd.

Men jag är helt med på att det finns ett samband mellan vatten och träd. Frågan är bara hyr irsakssambandet ser ut. Jag är skeptisk till din teori.

10. R
    Medlem · Nivå 7
    Kalaverkning sänker garanterat grundvatten nivån.
    Var för snabbt på tangenterna. Markvatten är det vattnen som är emellan grundvattnet och markytan. Det vattnet hålls uppe av kapillärkraft. Om nu inte dit hus står i en surhåla så kan det bli torrare när du sopar bort träden.

11. D
    Medlem · Nivå 15
  12. P
    Medlem · Nivå 22
    Att försäkringen täcker är en sak, vad och hur mycket täcker den är mera intressant...

Mvh P-A

13. Husköpare 8
    Medlem Nivå 7
    Jag visste ju om att trädet hade släppt ifrån sig en "gren" i stormen. Då kan man ju förutsätta att den nästa storm kommer släppa ifrån sig fler "grenar". Ärligt talat tror jag inte jag får ut något på försäkringen om trädet faller över huset....

14. R
    Medlem · Nivå 7
    Nu har han väl knappast en modern granåker på tomten. Sådana kan kräva dikning när man har tagit bort skogen. Vilket beror på att man har planterat gran på det sura där det borde ha varit löv.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: