Ta ner ett stort träd. Kan bli fuktskador i huset?

999 läst  28 svar

1. Husköpare 8
    Medlem Nivå 6
    I vintras i en av stormarna,föll en stor grov trädstam på ett av träden precis utanför mitt hus. Den kraftiga stammen lyckades falla precis mitt emellan mina två lyktstolpar på gården. Hade det blåst åt ett anat håll,hade den kunnat träffa mitt hus,eller någon annan byggnad på min gård.

Detta gav mig minst sagt skrämselhicka,och jag bestämde mig för att detta träd ska tas ner helt och hållet,kosta vad det kosta vill. Helst vill jag ta ner det innan hösten/vintern då stormarna tveklöst kommer komma tillbaka. Har märkt att jag har köpt en gård med blåsigt läge,minst sagt. Trädet hotar även en el ledning plus min vedbod och ev.mitt bostadshus. Det lutar nämligen åt el ledningen plus vedboden.

Nu har jag hört att om man tar ner ett sådant här stort träd,så kan det bli fuktskador i huset,eftersom trädet slutar ta upp vatten,när man tar ner det.. Trädet står rätt nära huset,ca 12 meter ifrån.

Tror ni detta stämmer? Vill ju inte ha fuktskador i huset,men detta träd vill jag ha bort,så det spelar ingen roll egentligen,kom bara på att jag hört detta någonstans....Vad tror ni?

2. T
    Medlem · Nivå 5
    Vad är det för sorts träd?

3. Husköpare 8
    Medlem Nivå 6
    Tror det är tall. Ev. odlad tall,om det nu har betydelse.

4. R
    Medlem · Nivå 8
    Blir nog inga fuktskador , det är långt ifrån det är mest björk som går in med rötterna i en grundmur och dräneringsrör plus avlopp om dom är av cementtyp
    Du säger en EL-ledning där , är det din eller EL - verket ledning , vid fällning så är dom behjälpliga med
    fällning av träd som står illa till och kan riva ledningen vid fall .
    Prata med dom så kan det går att få hjälp

5. B
    Medlem · Nivå 14
    Tall har ju väldigt djupa rötter och tar inte upp vatten nära markytan och de har inte heller rötter som går långt åt sidan. När det blåser hårt så släpper tallar grenar men stammen går sällan av och inte heller blir det en rotvälta.

Ju fler träd du tar bort desto blåsigare får du. Dina träd är vana vid att vara skyddade av varandra så börjar du med att ta bort ett träd kan blåsten bli hårdare på något annat träd än det är vant vid och beroende på sort kan det trädet släppa grenar, gå av eller välta. Tar du bort även det trädet så blir det något annat som blir hårdare utsatt och snart har du inga träd kvar alls.

6. Husköpare 8
    Medlem Nivå 6
    Mycket intressant synpunkt. Har inte tänkt på detta. Så du menar att jag inte borde ta bort trädet? Varje gång det blåser får jag nästan panik och blir orolig för att trädet ska åka ner över mitt hus,vedboden,eller el ledningen....Riktigt otäckt att denna "trädgren" föll till backen av stormen. Blir nu osäker på om jag ska ta bort det eller inte.....? Någon mer som har synpunkter på detta?

7. R
    Medlem · Nivå 8
    foton på trädet från några vinklar och omgivning

8. B
    Medlem · Nivå 14
    Om du känner dig väldigt orolig kan det ju vara bra att anlita en arborist som kan kontrollera att träden är friska och kan bedöma risker på plats, vilket är bra mycket lättare än från text och några foton. Här i BRF görs en trädinventering med ett par års mellanrum och en arborist bedömer då för varje träd om det måste tas ner omedelbart (sjukt, riskerar att ramla), inom några år (mår inte riktigt bra men ingen omedelbar fara) eller det mår bra. Kollar även om vilka träd som bör beskäras för att utvecklas bra.

9. Husköpare 8
    Medlem Nivå 6
    Eftersom trädet lutar åt el ledning tog jag hit det elbolag som berörs,och dom bedömde att trädet "nog skulle stå kvar" och "om det rasar,så fixar vi el ledningen" "oroa dig inte,vi fixar el ledningen om det rasar"....

Men ni fixar inte bostadshuset eller vedboden,tänkte jag spydigt säga,men höll tyst.

Hur vet jag att jag kan lita på denna människa från elbolaget? Jag skulle helt klart aldrig någonsin förlåta mig själv om jag låter trädet stå kvar,och sedan rasar trädet ner över huset eller över någon annan byggnad på gården i en framtida storm....har inte råd att bygga upp någon byggnad igen.och jag antar att försäkringen inte kommer täcka detta heller isåfall.

Men som du säger får jag ta hit en aborist som kan bedöma bättre. Men dom vill ju å andra sidan tjäna pengar på att ta ner trädet,så hur vet jag vilken aborist jag kan lita på?

10. S
    Medlem · Nivå 10
    Är du orolig så tar ner trädet bara.

11. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Ta du bort tallen. Som sagt är det lövträd som påverkar fuktnivån, och solitära tallar har väldigt lätt att tappa stora grenar eller blåsa ner med risk för skador som följd.

12. B
    Medlem · Nivå 14
    Hör med försäkringsbolaget vad som gäller.

Du kan ju säga att du har en släkting med utbildning i trädfällning (även om det är en vit lögn) men undrar om det är dags att låta släktingen ta ner trädet/träden.

Eftersom det blåser mycket så är det bra att plantera nya träd och buskar för att skapa mer lä på tomten.

13. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Om du är medveten om att det finns risk att trädet faller över huset i en storm kommer de flesta försäkringsbolag att neka ersättning. Och det låter på dig som om man ska vara medveten om det i detta fall.

Vad gäller att lita på arboristen vet jag inte hur du menar? Lita på hans omdöme om att trädet är säkert/farligt, eller lita på att han kan ta ner det utan att något skadas? Har han rätt utbildning så kan han iallafall det senare, om det behövs klättrar de upp i trädet och tar ner en bit i taget. Jag har telefonnummer till en baserad i Karlstad om det är av intresse.

Vad gäller om de svarar ärligt på om trädet är säkert, så är det ju en bedömningsfråga...

14. Husköpare 8
    Medlem Nivå 6
    Oj oj...Jag har fått så många intressanta och bra svar,att jag nu blir ännu mer osäker hur jag ska göra med trädet...:D

Birgit S säger att det kommer blåsa än mer om jag tar ner det,och ni andra säger att jag ska ta ner det.....haha. Ja du...blir till att fundera på detta...

Och förresten ang. att kontakta försäkringsbolaget,det har jag gjort,och dom säger att försäkringen täcker om ett träd faller på huset,men sedan när det väl händer,så kan ni ge er på att dom hittar kryphål ut,och att försäkringen trots allt inte alls gäller när det kommer till kritan....

15. Husköpare 8
    Medlem Nivå 6
    Missade ditt svar om försäkringsbolaget när jag skrev sista inlägget. Där har du en poäng med...Dom kommer förstås inte betala ut något om jag visste från början att det var risk för att trädet ska falla i en storm...Jag bor i Norra sverige,men tack ändå för tips på aborist.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: