Byggahus.se

Ta ned limfärg från tak.

1. masse_86
    Medlem · 1 inlägg

masse_86

Medlem
    Hej,

Jag håller på att ta ner limfärg från mitt tak i vardagsrummet. Jag blöter ner och skrapar med japanspatel.

Jag undrar hur mycket jag måste ha bort? Kolla på bifogade bilden. Där syns oskrapat, skrapat och skrubbad yta. Ytan under verkar vara grundad.

Tanken är sedan att måla med oljebaserad spärrvitt och sedan vanlig takfärg.

Ytterligare en fråga. I taket finns ett par sprickor. Är det bara att spackla dem? Ska det spacklas före eller efter målningen med spärrvitt?

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 369 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Jag testade en annan lösning för att få fäste på limfärg och nämner den här eftersom jag inte sett den diskuterats tidigare.

Jag använde Cascos Primer 3698 som används för att prima sugande ytor vid t ex kakling, spackling och liknande (det är en vinylacetatpolymersuspension, dvs samma sak som trälim och kvistlack). Denna blandades med vatten enligt instruktion och applicerades på taket med en vanlig blomspruta med fin sprejfunktion. (Hela jag blev primad i processen). När det hela torkat var limfärgen inte längre dammig utan bunden av primern och sen rollade jag taket med vanlig takfärg. 12 år senare håller det.

Jag ger inga garantier att detta är en generellt bra metod även om jag misstänker det med tanke på att samma typ av produkt används för att binda just dammiga underlag.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.