Hej,
Håller på att byta blandare och bottenventil i vår bidé. Allt har gått bra, tills jag skulle lossa den gamla bottenventilen. Har troligen rostat ihop. Se bilderna. Jag kan vrida hela paketet, men inte att skruva isär. Har redan nästan förstört ena benet i krysset som man ser i en av bilderna. Finns det tips på hur man ska bära sig åt, eller verktyg som är anpassade till detta?
Håller på att byta blandare och bottenventil i vår bidé. Allt har gått bra, tills jag skulle lossa den gamla bottenventilen. Har troligen rostat ihop. Se bilderna. Jag kan vrida hela paketet, men inte att skruva isär. Har redan nästan förstört ena benet i krysset som man ser i en av bilderna. Finns det tips på hur man ska bära sig åt, eller verktyg som är anpassade till detta?
Har även "upptäckt" att det finns 4 runda hål i kors i den övre delen, se bild där två av hålen synns. Kanske för något specialverktyg?A Alex Bro skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
På de där gamla finns ingen skruv i mitten utan gängan är i själva röret. Jag tror inte det har rostat, utan det är nog kalk, så en start är att försöka lösa kalken, kanske genom att klä in det i hushållspapper med kalklösare en halv dag. Sedan kan man fixera innerdelen med någonting i mitten, typ en stor skruvmejsel och skruva runt ytterdelen med lämpligt verktyg.
Produkter som diskuteras: "spetstång"
Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer
Ja, det var nog kalk. Toapapper och ättiksprit i 8 timmar räckte. Bottenventilen är borta.Henningelvis skrev:
På de där gamla finns ingen skruv i mitten utan gängan är i själva röret. Jag tror inte det har rostat, utan det är nog kalk, så en start är att försöka lösa kalken, kanske genom att klä in det i hushållspapper med kalklösare en halv dag. Sedan kan man fixera innerdelen med någonting i mitten, typ en stor skruvmejsel och skruva runt ytterdelen med lämpligt verktyg.
Tack för alla tips.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Få loss gammal vattenutkastare
Vatten & Avlopp -
Hur få loss gammalt dörrhandtag på ytterdörr?
Fönster & Dörrar -
Lossa kåpa till gammalt elskåp med ny elmätare utanpå.
El -
Får ej loss termostat i gammal blandare (Gustavsberg/Vårgårda)
Vatten & Avlopp -
Hur lossa filtret på gammal köksfläkt? Och hur byta kolfilterkassett?
Kök