Hej!
Försöker fräscha upp fönstret genom att måla om invändigt och byta ut gamla detaljer.
Bifogar en bild på en gammal ventil ”Vento Ventilator Stockholm”, från 1930-1940 skulle jag tro, som jag försöker få loss utan framgång.
Hittar varken skruvar på sidorna eller ”baksidan” alltså andra sidan karmen/ventilen. Det finns två skruvar jag ser mellan glipan, dessa skruvar går igenom ventilen och fönsterkarmen men man måste få bort locket för att komma åt dessa skruvar.
Någon som har tips på hur jag kan få loss denna ventil?
Försöker fräscha upp fönstret genom att måla om invändigt och byta ut gamla detaljer.
Bifogar en bild på en gammal ventil ”Vento Ventilator Stockholm”, från 1930-1940 skulle jag tro, som jag försöker få loss utan framgång.
Hittar varken skruvar på sidorna eller ”baksidan” alltså andra sidan karmen/ventilen. Det finns två skruvar jag ser mellan glipan, dessa skruvar går igenom ventilen och fönsterkarmen men man måste få bort locket för att komma åt dessa skruvar.
Någon som har tips på hur jag kan få loss denna ventil?
Hej Alex!
Ser att det är över ett år sedan men för framtida referens, jag har en likadan ventil hemma. Så här fick jag loss den:
Skruva ut skruven till max, tryck sedan in ventilationslocket fullt. Då går det att trycka in ventilationsskruven och sedan rotera den åt vänster för att kunna dra skruven rakt ut. Sedan gick det att vrida bort locket och komma åt de andra skruvarna.
Mvh
Adam
Ser att det är över ett år sedan men för framtida referens, jag har en likadan ventil hemma. Så här fick jag loss den:
Skruva ut skruven till max, tryck sedan in ventilationslocket fullt. Då går det att trycka in ventilationsskruven och sedan rotera den åt vänster för att kunna dra skruven rakt ut. Sedan gick det att vrida bort locket och komma åt de andra skruvarna.
Mvh
Adam
Hej,
Vad bytte ni ut till för ventil? Har ni något bra tips?
Mvh Bitte
Vad bytte ni ut till för ventil? Har ni något bra tips?
Mvh Bitte
Hej,
Vi har liknande ventil. Hittade ni någon bra ersättningsventil?
Mvh,
Charlotte
Vi har liknande ventil. Hittade ni någon bra ersättningsventil?
Mvh,
Charlotte
C Charlotte_J skrev:
C Charlotte_J skrev:
Hej, har inte ersatt med något ännu och låtit det vara tomt . Såg dock att det finns en karmventil från Habo som eventuellt skulle passa men har inte testat . Hör gärna av er ifall ni hittar något.C Charlotte_J skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur få loss gammalt dörrhandtag på ytterdörr?
Fönster & Dörrar -
Lossa kåpa till gammalt elskåp med ny elmätare utanpå.
El -
Får ej loss termostat i gammal blandare (Gustavsberg/Vårgårda)
Vatten & Avlopp -
Hur lossa filtret på gammal köksfläkt? Och hur byta kolfilterkassett?
Kök -
Drar bort gammal plastmatta. Flytspackel lossnar lite här och där
Golv