Byggahus.se

Ta hål i urtjock tegelvägg för vatten och avlopp

1. B
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Vi har långtgående planer på att flytta vårt kök från dess nuvarande plats till den angränsande matsalen. Det enda som egentligen kan skapa större bekymmer (såhär långt...) är att den (bärande) tegelväggen mellan rummen är minst 30 cm tjock! Huset är ett stenhus från 1910-talet och de som varit inne i ett sådant hus på de nedre våningsplanen vet vilka väggar jag talar om. Själva rördragningarna o.s.v. kommer göras av behörig fackman men att ta upp ett hål i väggen för dessa rör att gå igenom får vi lösa själva. Frågan är nu hur? Jag är inte ens på det klara med hur dessa väggar är konstruerade. Är de solida med bara lager på lager med tegelsten? I så fall blir ju metoden att "plocka ut" stenar rätt besvärlig och hålet kommer bli bra mycket större än nödvändigt? Vi vill ogärna göra ett större hål än nödvändigt för att slippa större åtgärder för att staga upp väggen...
    Är det rentav ett bättre alternativ att borra? D.v.s. anlita någon att borra, eftersom jag har svårt att se hur man med hemmafixarutrustning skulle klara av att borra ett så djupt och så brett hål.
    Ytterligare komplicerat blir det med tanke på att hålet helst skall vara under golvnivån, i trossbotten. Detta för att undvika rör som sticker upp från golvet i det gamla köket.
    Tankar och idéer mottages tacksamt!

2. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Knacka ut stenarna och sätt rören på plats. Sen kan du dela på de borttagna stenarna och mura fast dem runt rören.

3. B
    Medlem Nivå 2
    Jag är väldigt novis på området så ursäkta om jag ställer en dum fråga här nu, men blir det inte ett väldigt stort hål till en början eftersom det sannolikt är flera "lager" tegel och att fogarna sannolikt "överlappar" varandra?... Vet inte om det går att förstå vad jag menar men poängen är att jag så klart inte vill riskera ta bort så mycket att det påverkar bärigheten.

4. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Hyr en dimantborrkrona är väl det enklaste... Finns att köpa också förstås, t.ex. http://www.esska.se/esska_se_s/Diam...emium-torr/vaat-betong-651401111111-5530.html

Du behöver en rätt rejäl maskin till dock. SDS Max brukar de ha...

Alternativt köper du en mindre diamant hålsåg, borrar så djupt den går och bilar loss "kronan" i hålet och sen in med hålsågen igen, bila, och håll på så tills du är genom. Så har jag kört genom tegelvägg, det tar ett tag men det går... Jag köpte ett billigt diamant-kit från Jula som höll måttet...

5. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Är det varmvatten + kallvatten + avlopp ? Hur långa sträckor ? Vilken dimension behöver avloppet ha ? Att borra för vattenrör ( 10-15 mm) klarar väl en vanlig borrhammare. Om du har möjlighet att sätta en renslucka på nuvarande plats, så kanske du kan ha lite klenare avlopp sista biten också. Att borra i tegel är ju svårast att få det rakt på längre sträckor och inte att hitta verktyg som fixar det.

6. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Det går att knacka ut sten för sten, men förenklar betydligt om du knäcker sten som ligger i förband innanför de yttersta. Tar du text två stenar ovanför varandra, går det rätt enkelt att knacka ut fogarna och få bort stenarna. När du sen kommit igenom, lägger du dit de rör du vill ha genom muren och murar tillbaks de stenar som behövs för att få väggen tät igen.

7. B
    Medlem Nivå 2
    Jag tror jag ger mig på ett försök att plocka bort stenarna själv. Skulle det visa sig besvärligare än jag trott så får jag väl leta reda på någon som kan borra ett hål istället, alternativt förse mig med utrustning!