Byggahus.se

Ta för givet att rörelsesensor tål 230V på sekundärsidan?

1. T
    Medlem Nivå 8
    Hej

Jag vill ha belysning som både kan gå på sensor, alternativt att man kan tvinga belysningen genom en parallell strömbrytare, så att den är till oavsett rörelser eller ej.

Om man tänder med bryaren så har således rörelsesensorn 220V på båda sidor. Kan man anta att alla sensorer klarar av detta, även de billigaste från typ biltema?

Samma funktion blir det ju om man har flera sensorer parallellt för att tända samma krets.
    Det framgår nämligen inte av medföljande förteckningar och elektrikern tror att det går med vilken som helst.

Tänkte mest höra om någon hört någon historia där det inte har fungerat. Jag inser ju att när sensorn är "till" så är det ju 220 på båda sidor ändå, men någon jäkla konstruktion kanske gör att när den inte är till så vill den inte ha spänning på sin sekundärsida.

Tackar!

2. hahalj
    Medlem Nivå 13
    Så har iaf jag gjort tidigare, kopplat brytare parallellt med sensorns utgång så man kan välja utebelysningen alltid på eller sensorstyrd. Fungerade utmärkt med en billig sensor från just Biltema. Kompletterade dessutom med en skymningssensor så att belysningen bara lyste när det blev tillräckligt mörkt, oavsett brytarens läge.

3. T
    Medlem Nivå 8
    Låter lovande, tack för det!

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    De allra flesta rörelsedeckare o dyl har ett relä på utgången och då går det bra. Skulle det mot förmodan styras av halvledare kan det bli värre. Så lyssna efter ett litet "reläklick" när den slår av/på.

• Laddar…