Byggahus.se

Ta emot marksända fria kanaler

1. RickyBruch
    Medlem Nivå 3
    Hej på er

Någon som har koll på digital-tv och de fria kanalerna. Har bestämt mig för att göra mig av med mitt Telia Tv via bredband och bara ta emot de fria kanalerna via antenn på taket. Vi kollar ytterst lite på tv och när vi kollar så är de fria kanalerna de vi ser. Resten går att få tag på via andra "kanaler".

Jag har inte satt mig in i hur detta fungerar alls. Jag har någon box utan programkort liggandes för marksänd digital tv, den kommer ju funka så klart.

Men hur är det med CI-modul i tv'n om jag vill slippa boxen, behöver jag det om jag ska ta emot de fria kanalerna, eller är tv-apparaterna idag förberedda för digital-tv? Har en hyfsat ny samsung, kanske 3 år på nacken. Om jag behöver en CI-modul, duger den billigaste då, t.ex denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=465305

Jag plockade även ner min tv-antenn vid omläggningen av taket för några år sedan med argumentet: "Denna kommer vi ju aldrig använda igen" :p

Så då till frågan vilken tv-antenn vi behöver. Jag har maströret kvar då vi har ganska ogynnsamma förhållanden här. Någon som har erfarenhet av de antenner som säljs på Jula?

ex.vis:
    http://www.jula.se/digitalantenn-928039

Mycket tacksam för hjälp

2. Z
    Medlem Nivå 1
    Du behöver bara ha en CI-modul om du ska ta emot kanaler som kräver abonnemang.

För att ta emot de fria kanalerna utan en separat box räcker det med en TV som klarar DVB-T för vanliga (normal-upplösta) kanaler och DVB-T2 för HD-kanaler (tex SVT1-HD).

Vill du sedan ha ett Boxer-abonnemang så behöver du en CI-modul som passar Boxer. Den du hittat verkar ju passa, men notera dock att den inte stödjer HD-kanaler. Boxer har en lista över passande moduler, se http://www.boxer.se/vart-utbud/hardvara/godkanda-ca-moduler/

3. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Nu vet vi ju inte anledningen till att TS vill säga upp sitt abo med Telia och om det är ADSL eller fiber.
    Men om det är fiber så undrar jag om inte Telia är skyldiga att tillhandahålla gratiskanalerna just gratis.
    Vad jag kommer ihåg så är tex CanalDigital via satellit påtvingade det kravet, absolut inget dom marknadsför men om man frågar så måste dom tillhandahålla det.

Kan ju vara så att den regeln bara gäller sat distributörerna dock som altnativ där det inte finns täckning från marknätet.

4. Z
    Medlem Nivå 1
    Det finns ingen koppling mellan att det är fiber och att tillhandahålla gratiskanaler. Däremot så finns en sådan koppling till tjänster som räknas som "kabel-tv". Om man har digital-tv från Telia (tex med ett tripple-play abonnemang) så måste Telia enligt lag förutom betalkanalerna även sända SVT1, SVT2, SVT24/Barnkanalen och Kunskapskanalen.

http://www.radioochtv.se/Tillsyn/Annan-tillsyn/Vidaresandning/

5. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Nu tolkar jag iofs den sidan som att operatörerna för IP TV är skyldiga att tillhandahålla gratiskanaler om man bor i flerbostadshus men TS verkar ju bo i villa så regeln gäller tydligen inte då. I TS fall verkar det då som att marksänt eller satellit är dom alternativ som finns.

6. RickyBruch
    Medlem Nivå 3
    Det är via ADSL, så det är nog kört för mig. Säger samtidigt upp bredbandet via telia också, och tecknar ett trådlöst 4g via telenor, sparar rätt mycket pengar på att göra på detta viset.

Väldigt tacksam för svaren, nu är det bara att genomföra det praktiska.

7. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
  8. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
  9. K
    Medlem Nivå 11
    När det gäller Canal Digital och Viasat så var det i alla fall så tidigare att de kanalerna var "gratis" men däremot inte okodade. Det innebar att du ändå var tvungen att ha ett programkort och därmed betala för uppläggning samt den "administrativa kortavgiften" som var rätt hög - gratis är med andra ord inte alltid kostnadsfritt :)

Redigerat 28 jul 2012 16:47
  10. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Iaf med CD så fick du tillbaka dom pengarna om du sa upp abonnemanget. Gällde bara gratispaketet.

11. M
    Moderator · Nivå 18
    Vill minnas att de fick ta bort kortavgiften efter några år just pga att det ska vara kostnadsfritt. Väljer de att kryptera så får de ta kostnaden för det.

12. RickyBruch
    Medlem Nivå 3
    Krypteringsavg är ju standard idag, så det tror jag knappast

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

13. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Saxat från CanalDigitals hemsida:

Vad är ett depositionskort? Senast ändrad: 2012-03-23

Depositionskortet är ett programkort från Canal Digital som ger dig tillgång till SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, Barnkanalen, SVT 24, SVT HD
    Mot en depositionsavgift (som du får tillbaka när du återlämnar kortet till oss) får du låna ett kort som ger dig tillgång till dessa kanaler.
    För att kunna se SVT HD krävs en HD-box.

Saxat från Viasats hemsida:
    Du kan få tillgång till SVT-kanalerna om du har en parabolantenn och en digitalbox, godkänd av Viasat. SVT-Paketet innehåller kanalerna SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Extra och Barnkanalen. Frikanalspaketet är kostnadsfritt och du behöver inget programkort. (med undantag av mottagaren Pace 460 som kräver programkort).
    För att få tillgång till ex TV4, TV6 och TV7 krävs ett programkort som beställs via kundsupport på 0771-52 20 00.
    Läs mer om våra intressapaket

14. K
    Medlem Nivå 11
    Där ser man!

15. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Vi har en sån här antenn från teknikmagasinet som står och misspryder ett fönster, men det funkar att ta emot de fria kanalerna i HD. Vi frågade i butiken vilken inomhusantenn som var bäst och de rekommenderade denna.

Om du vill slippa masten kanske du kan hänga ut en sån här antenn på väggen. Vill du slippa borra i fönstren så finns det genomföringar att köpa.

Behöver du en digitalbox med HD kan man jämföra nypriset på en sådan med att ta ett boxer-abbonemang med bindning där en sådan ingår.