Byggahus.se

Ta död på stubbe/ ecoplugg/ Round up?

1. R
    Medlem · vg · 3 350 inlägg

Rolle85

Medlem
    Jag har några stubbar som skjuter massa skott/slanor varje år som jag får klippa ner med röjsåg. Tidigare fanns ju nått som hette Ecoplugg som man bankade in i stubben men detta säljs inte längre. Hur göra?
    Mvh

2. D
    Besserwisser · E · 17 904 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Släppa upp ett par slanor och ringbarka. Annars får du helt enkelt vara envis. Träslag som gör så ringbarkar man lämpligen innan man avverkar.

Edit:Rättat

Redigerat 27 sep 2017 21:48
  3. R

Rolle85

Medlem
    Fattar inte vad du skriver?

• Laddar…
  4. D

Daniel 109

Besserwisser
    Rättstavningen i telefonen kan hitta på en del intressanta byten. Blev det mer begripligt nu?

5. R

Rolle85

Medlem
    Men finns det alternativ till ecoplugg?

6. N
    Medlem · Örebro · 1 510 inlägg

Nils82

Medlem
    Lägg en hög med grovt salt på stubben. Funkar fint för mig och är nästan gratis.

• Laddar…
  7. Banvaktarn
    Medlem · 168 inlägg
    Jag hade en björk som vuxit under huset, borrade ett par hål i stubben och fyllde upp hålen med koncentrerad roundup slog i pluggar av grenar, 2 veckor senare var alla skott vissna.
    Tror mig att jag läst någonstans att ecopluggen innehåller roundup.

8. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 355 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Japp Ecoplug var en kapsel med glyfosat. Så borra hål och fylla med koncentrerad Roundup eller annan motsvarande glyfosatprodukt från konkurrenterna är samma sak.

9. D

Daniel 109

Besserwisser
    Fördelen är att man slipper plastskräpet som brukar ligga kvar.

10. K
    Medlem · Munkedal · 629 inlägg

Kalle B

Medlem
    Man behöver dock inte borra djupt, det är de inre lagren bark som medlet är verksamt i. Vissa borrar 10+cm in i veden och tömmer i glyfosat men det är verkningslöst. Bättre än att borra är att hugga lätt med en yxa snett uppifrån så man får en skåra som blottlägger mycket av underbarkens yta där man kan droppa i lite av medlet

11. R

Rolle85

Medlem
    Tack

12. R

Rolle85

Medlem
    Ecopluggen är nu tillbaka som löser biffen!

13. R

Rolle85

Medlem
    Har köpt 20st ecoplugg som jag haft på lite olika träd och stubbar. Får se nästa år vilka som dör av det (y)

14. S
    Medlem · 10 inlägg

Sala08

Medlem
    Grannen tänker ta bort en stubbe med gift, förmodligen Ecoplug. Den är ca 80 cm hög och diametern i marknivå ca 50 cm. Grannens borrade brunn ligger ca 10 m bort, och min ca 40 m bort. Är mycket orolig för grundvattnet.

15. D
    Renoverare · Stockholm · 814 inlägg

Dublin

Renoverare
    Kolla vad det kostar att få stubben bortfräst istället och om du är mycket orolig kan du väl erbjuda dig att stå för en del av kostnaden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.