Hej,
Vi har ett ventiliationsrör (se första bild) som går från ett rum ut till hallen bredvid. Min fråga är om jag kan ta bort det röret i rummet och sätta dit en ventil i taket istället (likt en sån som finns i hallen) och plugga hålet ut till hallen.
Vi har ett ventiliationsrör (se första bild) som går från ett rum ut till hallen bredvid. Min fråga är om jag kan ta bort det röret i rummet och sätta dit en ventil i taket istället (likt en sån som finns i hallen) och plugga hålet ut till hallen.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Kan och kan, men då går ju ventilationen inte länger ut i hallen utan i det rummet där du sätter takventilen.Z Zer00x skrev:
Sen varför det är kopplat som det är nu kan man ju fråga sig, om det nu redan sitter en ventil i hallen dvs - den kanske i sin tur inte är inkopplad ?
Förutom ventilen i hallen som är kopplat till röret så finns det ingen ventilation där. Men det är en liten hall på ovanvåningen som jag tänker inte behöver ventilation. Dessutom har ett grannradhus ingen sådan lösning som jag beskriver i originalinlägget utan de har en ventil i rummet och inget rör ut i hallen.klaskarlsson skrev:
Hej, ursäkta sent svar. Det verkar vara frånluft i huset. Jag ser inte vart röret tar vägen men det borde gå upp på vinden (och kanske även ut ur huset). Jag ser dock inte röret uppe på vinden men kan vara så att det döljs av snedtaket.BirgitS skrev:
Har du mekanisk frånluft så ska ju dessa suga ut luft från kök, bad/toa, tvättstuga och ev klädkammare.
I resten av rummen bör det vara tilluftsdon.
Så försök kolla luftriktning och vilken typ av ventilation du har.
Är det tilluft i rören så hade jag nog ändå behållt någon form av genomföring genom väggen men tagit bort röret och satt en ventil i taket.
Är det tilluft i rören så hade jag nog ändå behållt någon form av genomföring genom väggen men tagit bort röret och satt en ventil i taket.
Jag vet inte om vi har mekansik frånluft eller självdrag. Om man har mekanisk frånluft måste det finnas en fläktmotor någonstans?Dede77 skrev:
Har du mekanisk frånluft så ska ju dessa suga ut luft från kök, bad/toa, tvättstuga och ev klädkammare.
I alla "vanliga" rum finns det tilluftsdon ovanför fönstren. På de ställen det finns ventiler så är det frånluft. I och med att det är frånluft så kan jag då ta bort röret och plugga hålet i väggen och bara sätta en frånluftsventil i taket?
Har du mekanisk frånluft så har du ha en fläkt antingen på taket eller på vinden (vinden är dock oftast FTX).Z Zer00x skrev:Jag vet inte om vi har mekansik frånluft eller självdrag. Om man har mekanisk frånluft måste det finnas en fläktmotor någonstans?
I alla "vanliga" rum finns det tilluftsdon ovanför fönstren. På de ställen det finns ventiler så är det frånluft. I och med att det är frånluft så kan jag då ta bort röret och plugga hålet i väggen och bara sätta en frånluftsventil i taket?
Vanligast är nog en fläkt på taket om man har mekanisk frånluft.
Kan vara en fläkt i spiskåpan också men då tror jag det brukar vara med värmeåtervinning (FTX) och det bör du inte ha eftersom du har tilluftsventiler vid fönsterna.
Lär inte ställa till något att testa. Hade dock täppt igen hålet till hallen lite tillfälligt för att se så det inte påverkar något.
Märker du att det blir sämre luft så får du öppna upp mellan rummen igen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
I vilka rum finns det ventiler som inte är ventilerna ovanför fönstren?Z Zer00x skrev:
Vilket rum syns på din första bild?
Med moderna ventilationsprinciper (lämpligt när man inte har en varm murstock) ska man bara ha frånluft i rum som badrum, kök och tvättstuga, dvs. rum som "smutsar ner" luften.
Jag ska kika på vinden och på taket och se om jag har något sådant.Dede77 skrev:
Har du mekanisk frånluft så har du ha en fläkt antingen på taket eller på vinden (vinden är dock oftast FTX).
Vanligast är nog en fläkt på taket om man har mekanisk frånluft.
Kan vara en fläkt i spiskåpan också men då tror jag det brukar vara med värmeåtervinning (FTX) och det bör du inte ha eftersom du har tilluftsventiler vid fönsterna.
Lär inte ställa till något att testa. Hade dock täppt igen hålet till hallen lite tillfälligt för att se så det inte påverkar något.
Märker du att det blir sämre luft så får du öppna upp mellan rummen igen.
När jag testar proppa igen ventilen tänker du att jag kommer känna det själv om luften blir sämre eller behöver jag något mätverktyg?
Det verkar bara vara i badrummen som det finns frånluftsventiler. Resterande har tilluftsdon.BirgitS skrev:
I första bilden syns ett vanligt rum - dvs. ett som har tilluftsdon vid fönstret.
Kollade din inläggshistorik och ser att du tidigare frågat om IVT 490 vilket är en frånluftsvärmepump så om den fortfarande är vad som används så borde väl den mekaniska frånluften sitta i den?Z Zer00x skrev:
Kan tyvärr inte nog om ämnet för att i övrigt bidra med någon men kan kanske hjälpa till att bringa lite klarhet till övriga personer i tråden när det gäller vad det är för ventilation
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Då ska ju det rummet inte ha något frånluftsdon/ventil när man följer moderna ventilationsnormer.Z Zer00x skrev:
Det ska inte finnas någon öppen tilluftsventil i köket.
Tack för påpekandet. Det kanske @Dede77 har koll på?M MrQuint skrev:Kollade din inläggshistorik och ser att du tidigare frågat om IVT 490 vilket är en frånluftsvärmepump så om den fortfarande är vad som används så borde väl den mekaniska frånluften sitta i den?
Kan tyvärr inte nog om ämnet för att i övrigt bidra med någon men kan kanske hjälpa till att bringa lite klarhet till övriga personer i tråden när det gäller vad det är för ventilation![]()