Byggahus.se

Ta bort ventilationslåda/rör för centralfläkt och installera kolfilterfläkt

1. K
    Medlem Nivå 9
    Jag ska renovera mitt kök och ska därmed byta ut fläkten och istället sätta dit en kolfilterfläkt.

Föreningen skriver såhär gällande fläktbyte:

Det superviktigt att du antingen köper en ny fläktkåpa avsedd för "mekanisk frånluft" dvs där det bara sitter ett spjäll, ingen motor. Eller så köper du en kolfilterfläkt som INTE kopplas ihop med ventialtionen, utan där luften circulerar ut i köket igen. Där ventilationshålet kommer ut på väggen är det sen viktigt att installera ett frånluftsdon, du får absolut inte bygga igen detta. Vi har haft stora problem med ventialtionen eftersom folk har byggt igen, kopplat in fel fläktar osv.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ta bort.jpg

Jag skulle vilja ta bort den "lådan" som finns där nu, kan man göra det? Kan man till exempel ta bort lådan och installera ett frånluftsdon i taket/väggen istället?

Hoppas ni förstår vad jag menar!

2. E
    Medlem · Nivå 12
    Lådan sitter säkert där för att skyla nånting. Kanske en förgrening av vent-kanalen in till angränsande tvätt el garderobsutrymme el dyl

3. P
    Medlem · Nivå 7
    Är det där ett hål i lådan? Kan man få en bild in i hålet? Går det få bort kryddskåpet och ta bild på hur det ser ut där bakom?

Vad är anledningen till att du vill ha kolfilter istället för frånluft? Jag hittar nog inte ett enda argument för att vilja ha kolfilterfläkt.

4. E
    Medlem · Nivå 12
    Det finns spiskåpor som klarar att fånga upp större delen av matoset med det flöde som är standard i ett flerbostads centralsystem. Har inte träffat nån som är nöjd med en kolfilterlösning. Någon?

• Laddar…
  5. K
    Medlem Nivå 9
    Det är tanken att vi ska ha följande väggmonterad fläkt: http://www.smeg.se/product/kse89ao9/

Vad jag har förstått så måste vi ha kolfilter om inte vi köper fläktkåpa avsedd för mekanisk frånluft?

Vi ska till lägenheten imorgon och ska försöka åtminstone kunna få en bild på vad som finns i hålet. Köket ska bort den 2 mars så resten får vi helt enkelt reda på då!

6. T
    Medlem · Nivå 9
  7. K
    Medlem Nivå 9
    Tror de kostar ca 400kr att byta ut

8. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
  9. E
    Medlem · Nivå 12
    Här är ju ett exempel, http://www.smeg.se/product/kse89ao9/ på en fläkt med såpass dålig uppfångningsförmåga att de monterat en fläktkapacitet på 750 kbm luft/tim för att uppnå det som andra kan med 80 kbm/tim

• Laddar…
  10. K
    Medlem Nivå 9
  11. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Den där rensluckan måste finnas kvar, men det går att flytta den närmre hörnet genom att kapa det horisontella röret ca 1dm från väggen och sätta dit anslutning för frånluftsdon och själva frånluftdonet, allt kommer sticka ut ca 1,5 dm och den biten måste vara brandskyddsisolerad.
    Anledningen till att du inte kan kapa spiroröret längs väggen är att det ska vara möjligt att skruva/popnitar fast en skarvbit om någon i framtiden vill ha en spiskåpan istället för kolfilterfläkt. Men innan du kapar röret och flyttar/byterut T-stycket så måste du prata med BRföreningen eftersom spirorören tillhör själva fastigheten.

Om man ska följa (dagens) regler så ska även den lodräta spirorörsbiten ner till flexslangen vara brandskyddsisolerad,

12. L
    Medlem Nivå 9
    Varför måste man ha kvar rensluckan om man byter till kolfilterfläkt? Om man sätter en frånluftsventil är den rensbar.

Ifall man kan hålla 100mm avstånd till brännbart material måste man inte heller isolera kanalen med dagens regler.
    (För den som själv vill skapa sig en uppfattning finns det bra läsning på imkanal.se )

13. K
    Medlem Nivå 9
    Tack för svaret Demmpa!

Ni säger dock att det är inte bra att köra på kolfilterfläkt... Vad finns det för alternativ gällande just den fläkten jag vill ha?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    SMEG-köksfläkt-fläkt.jpg

Kan man koppla ihop denna även fast den har en motor i sig?

14. L
    Medlem Nivå 9
    Att det inte är bra med kolfilterfläkt beror helt enkelt på att de inte renar luften så bra som man önskar och sedan blåser tillbaka den igen. (Jämför med en dammsugare som skickar tillbaka en del av gruset ut på golvet igen)
    Dessutom är det nog väldigt vanligt att man tröttnar på att byta filter och då minskar reningen ännu mer.

Gällande den kåpan du vill ha:
    Kontakta leverantören och fråga om de har en variant där man använder den som fläktkåpa med spjäll istället för att ha fläkt med motor. Det är inte alls omöjligt att det går att få båda varianterna även om de inte finns på deras hemsida.

Kopplar du in en spisfläkt istället för en kåpa finnas stor risk att du trycker luften baklänges ut i dina grannars kök så att de får din bacondoft varje morgon ;)

15. L
    Medlem · Nivå 11
    Ursäkta om jag nu kommer med en kanske helt korkad grej...

Men antar att värme ingår i avgiften, så varför inte köpa den köksfläkten ni vill ha och sedan plocka ut fläktpaketet ur den och ansluta den till frånluften.

Då har ni konstant frånluft i köket som bidrar till bättre luft och att ni kan bränna snabbmakaroner utan att bli rökförgiftade.