Hej!

Jag har fått för mig att ta bort 70 tals vävtapet som sitter på betongvägg i källare då det är fukt bakom tapeten.
Själva vävtapeten är inga problem att ta bort, men pappen/limmet som sitter under, en del sitter kvar.

Har börjat skrapa och vattna med varmvatten i sprayflaska och ångmaskin.
Tänkte fråga er som är mer erfarna ifall det finns något mer effektivare sätt att ta bort.

Ska putsa om väggen efteråt och måla med luftande färg efteråt.

Mönstrad vägg med flagnande färg och mögel, textur av förfall och skada, bruna och beiga toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gula är limmet som är kvar.

Väggskada med fukt- och mögelskador, avfallande puts, träpaneltak, orange klinkergolv. Renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rolla på med ett tjockt lager tapetklister och sen täcka med gladpack. får sitta 2 dygn, sen är det löst och kan skrapas loss med tex en spackelspade.

• Gilla
Rookiien
  • Laddar…
Vi har precis lärt oss att det finns två varianter av väv.. först den mamma hade på väggarna i sitt 70-talshus.. som målades i olika färger genom åren..

Sedan den hm ”duk/nät” som sätts på lite hm rörliga stenväggar.. så sprickor, puts och liknande hålls på plats bakom.. dvs om man putsar/tapetserar osv utanpå.. är inte rörelserna lika synbara på utsidan/ytskiktet..(tydligen).

visste inte att det fanns speciella såna ens.. förrän hantverkarna som gjorde vårt badrum i en källare, med putsade stenväggar, satte upp det och jag hittade omslagspappret.. hehe :) var tvungen o googla på vad det var!

När du nämnde källarvägg.. kom jag bara o tänka på det!

I övrigt..

Vi ångade/blötte ner hela väggen.. stängde all ventilation några timmar och skrapade. Gjorde om nedblötningen på det som var kvar (vi tog bit för bit på väggen.. var en stor gillestuga)

I slutänden.. slipade vi vissa fläckar.. (de satt förjäkla hårt på vissa utvalda ställen).

vi var inte lika kinkiga på innerväggarna.. då vi skulle tapetsera dem! Ytterväggarna ville vi skulle andas..

• Gilla
Rookiien
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi har precis lärt oss att det finns två varianter av väv.. först den mamma hade på väggarna i sitt 70-talshus.. som målades i olika färger genom åren..

Sedan den hm ”duk/nät” som sätts på lite hm rörliga stenväggar.. så sprickor, puts och liknande hålls på plats bakom.. dvs om man putsar/tapetserar osv utanpå.. är inte rörelserna lika synbara på utsidan/ytskiktet..(tydligen).

visste inte att det fanns speciella såna ens.. förrän hantverkarna som gjorde vårt badrum i en källare, med putsade stenväggar, satte upp det och jag hittade omslagspappret.. hehe :) var tvungen o googla på vad det var!

När du nämnde källarvägg.. kom jag bara o tänka på det!

I övrigt..

Vi ångade/blötte ner hela väggen.. stängde all ventilation några timmar och skrapade. Gjorde om nedblötningen på det som var kvar (vi tog bit för bit på väggen.. var en stor gillestuga)

I slutänden.. slipade vi vissa fläckar.. (de satt förjäkla hårt på vissa utvalda ställen).

vi var inte lika kinkiga på innerväggarna.. då vi skulle tapetsera dem! Ytterväggarna ville vi skulle andas..
Tack för svar! :D
Ja jag läste också att det finns två olika sorters väv och vi har den "rutiga" eller vad dom sa haha.

Jag började idag att ånga med en ångmaskin och skrapade rätt bra på det. Pappen är borta och troligtvis limmet också för det var någon vit färg under. Vilket jag tror är primer! Jag får hoppas på det iaf :crysmile:

Ja vi ska göra likadant i gillestugan. Innerväggarna är inte så noga men lufta ytterväggarna med en luftande färg!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Bara kämpa på (y) det kan vara envist värre!

Vi hade även en plastmatta i sovrummet bredvid gillestugan (som vi oxå renoverade) det jäkla limmet satt som berget .. vi hyrde diamantslip en helg..!

Ett himla dammande.. men vi fick bort allt som satt fast!

• Gilla
Rookiien
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.