Byggahus.se

Ta bort vattenrör

1. G
    Medlem Nivå 6
    Hej! Tänkt ta plugga röret som går upp i taket här:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    unnamed.jpg

Dock sa säljaren i VVS-affären att det inte går att plugga ett sådant rör baserat på denna bilden?
    Han lyckades dock inte förklara varför utan sa bara att man måste byta ut alla ledningar i hela huset..

Måtten på ytterkant muttern: 35mm
    Gängorna som muttern sitter på: 30mm
    Rör diameter ytterkant: 21mm

Har svårt för att förstå varför jag inte bara skulle kunna plugga igen det med en mutter på 30mm?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Klart att det går att plugga utan att byta allt.

Det ser ut som en klämkoppling, bör därför vara kopparrör. Standard diameter där är i så fall (numera) 22mm. Tvivlar på att det någonsin funnits 21mm. På dimensionen som numera är 15mm ändrades det ngn. gång på 70-talet från 16mm. Möjligt att en liknande justering har gjorts även på den här dimensionen.

Efterssom det är en klämkoppling av äldre datum, så kan det finnas lite osäkerhet om gängtyp, klämmuttern är en "fast del" av kopplingen, och kan vara lite fabrikatsberoende. En bra rörfirma vet, utifrån bilden.

Men en vanlig "hatt" är inte lämplig här även om gängan stämmer, för kopplingen har kona, vilket gör att kanten uppåt är vass, och kommer att skära sönder den planpackning som finns i en en hatt. Till moderna klämkopplingar finns den koniska pluggar som man klämmer fast istället för röret. Återigen, en bra rörfirma kan föreslå en lämplig plugg om det finns.

I värsta fall får du såga bort hela kopplingen och skarva i en kort stump rör med klämkopplingar. Borde gå att göra på 10 minuter även om man aldrig gjort det förut. Plus lite tid för att få bort färgen där kopplingen skall klämma. Utan att skapa repor på längden av röret, blir inte tätt då.

Om jag har fel om att det är kopparrör (stålrör), så kan man ändå göra en liknande operation, med lite andra prylar.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Skall kanske tillägga att moderna kopplingar har konan på insidan, man trär in röret tillsammans med en konisk ring, ringens kona tätar mot kopplingen, och ringen trycks ihop och "kramar" röret när muttern spänns.

De äldre kopplingarna har istället en yttre kona, och röränden krängs ut med ett specialverktyg, röret träs sedan utanpå konan, och kläms fast med muttern.

Dessa olika typer av konor kräver givetvis helt olika typ av pluggar.

4. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Det är Securexkoppling dvs en gammal typ, dim är säkert 22 mm samma som nu. Finns proppkonor att sätta i muttern men kanske svårt att få tag på, sätt därför hellre in 1/2 m rör och två nya raka klämringkopplingar.

5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jo det går att plugga. Här hittar du sortimentet av Securex som går att köpa idag.

http://www.lundagrossisten.se/catalogue/f1468.html

Men jag skulle rekommendera att du köper en rak 22mm koppling VA och en "lången" 22mm VA och skarvar ihop det hela med en ny snutt 22mm kopparrör.

Viktigt dock att du mäter kopparröret på fler ställen. 21mm kopparrör fanns förr. Så det kan vara det, men antagligen är det 22mm.

6. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Japp. rören glödgades för att kunna kragas med ett don. Därför kan röret vara ovalt nära kopplingen, mät alltså en bit ifrån.

Staffan

7. G
    Medlem Nivå 6
    Tusen tack för svaren! Rören skall vara från 1947 och ser faktist ut att vara bland annat 21mm.
    Ser ut såhär och tänker att jag kapar röret vid pilarna det det blir därmed totalt 4:a kopplingar som skall dit:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    unnamed (1).jpg

Kör på 22mm kopparrör emellan men vilken storlek på kopplingarna blir det då? Bör fungera med 4:a stycken 22mm kopplingar?

Stämmer det att "lången", rak koppling och klämkoppling är samma sak?

8. B
    Allvetare · Nivå 14
    Ser det ut så där, så hade jag bytt ända fram till de nyare kromade rören till höger!

9. PNO
    Medlem · Nivå 14
    Vad har du utanför bilden till vänster? Kanske är det lättast att byta någon meter rör extra åt det hållet också om det innebär att du kan koppla mot någon idag befintlig rördimension eller gängtyp. Fotografera nästa koppling däråt så kanske du kan få fler tips.

Åt höger blir det ju moderna rör så där är det hur som helst ingen mening att jaga äldre delar eller adaptrar.

10. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Lugn, lugn.
    Joxa inte till det -använd en propp som tidigare föreslagits.

Staffan

11. C
    Medlem · Nivå 14
    Om det nu är svårt att få tag i proppen då? Tänk om det börjar krabba med resten av T-Kopplingen när det kopplas om. Då står TS med svårfunna delar och svärmor i farstun ;)

12. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Precis, de gånger jag behövt lossa Securex med tanke på att ha dem kvar har antingen konan varit skör och vittrad eller uppkragningen svag och börjat läcka när man rubbar i det hela. Iofs mycket beroende på vattentyp osv men TS verkar ju vara riktigt gamla också.

13. G
    Medlem Nivå 6
    Till vänster är en tjock vägg med pannan ståendes på andra sidan. Så vill nog kapa innan denna.

Men med nya planen:
    1. Kapa vänstersidan
    2. Skruva loss högersidan vid nya rören.
    3. Sätt nytt 22(?) rör.
    4. Koppla nya rörets vänstersida med gamla 21 resp. 22.
    5. Koppla nya rörets högersida med gamla (moderna) 12 med hörn/böj-klämma.

Låter 22 som rimmlig storlek på nya röret?
    Vilken storlek bör jag ha på klämmorna? Måtten som skall länkas samman blir vid ett nytt 22 rör:
    22-21, 22-22, 22-12, 22-12

14. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jag är fortfarande tveksam att du har 21mm kopparrör.

Ta en närbild på koppplingen (vinkeln) som sitter på detta "21"mm rör. Den borde skvallra om vad du har för korrekt dimension.

Det ser ut som en FPL vinkel.

Skrapa bort lite färg på muttern försiktigt. Det brukar vara stansat i underkant på muttern. Tex "FPL 22"

15. G
    Medlem Nivå 6