Ta bort vägg mot trappa eller ej?

333 läst  5 svar

1. Miinoo
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Sitter och knåpar och funderar på lösningar till det nyinköpta radhuset. Det är ett 2 vånings + källare. Därav finns det en trappa upp som har nästan samma utformning som denna, fast det röda markerade området är heltäckande vägg.

Till min fråga, nu vet jag att detta beror på om väggen är bärande eller ej (antar jag).. men är det möjligt att slå ur den delen och skapa en spaljé istället? För att det skall bli mindre instängt? Eller är det ett alldeles för stort projekt som dessutom inte går att göra om väggen är bärande?

Förhoppningsvis förstår ni vad jag menar.. det är alltså bara den rödmarkerade delen som skulle tas bort och göras spaljé.

Hur går man tillväga?

2. B
    Medlem · Nivå 11
    Det går ju att ta bort väggar som är bärande också men då blir det ett större projekt med balk i taket och en byggnadskonstruktör kan behöva räkna på hur stor balk som behövs.

Annars är det väl inte ett väldigt stort projekt att ta bort en vanlig vägg och sätta upp en spalje i stället om man i alla fall ska måla/tapetsera resten av väggen och taket.

3. Miinoo
    Medlem Nivå 2
    Jo det är sant, är ju dock att jag bara skall ta bort en del av väggen och göra en spaljé med kopparrör. Men antar man kan göra basen av spaljén med någon stabil list/virke för att göra en snygg avgränsning. Skall kolla mer ordentligt på det där, än så länge är det endast i tankestadie.

4. B
    Medlem · Nivå 11
    När det gäller bärande väggar så är de dimensionerade för att hela väggen ska finnas där så även att bara ta bort en liten bit innebär att en balk behövs.

När det gäller spaljén måste fastsättning och material vara sånt att en tung människa kan ramla mot den utan att något händer, samt att mellanrummen ska vara mindre än 10 (?) cm av barnsäkerhetsskäl.

5. Anna_H
    Husägare · Nivå 14
    Det behövs en planritning på ditt hus för att man ska få en chans att avgöra om det är bärande eller inte. En bild på en spalje från ett annat hus är ingen ledtråd alls. Men om huset är byggt som det på bilden är det bara en spalje som de har byggt in.

BirgitS gillar
  6. Miinoo
    Medlem Nivå 2
    Klart jag skulle följa reglement, men har hellre en tät spaljé än en helt täckande vägg.

Menade inte att bilden på annat hus skulle vara hjälpande/ledtråd bilden är endast för att förklara hur det ser ut eftersom jag inte har tillgång till min ännu. Min har ju en trappa nedanför också det finns det inte på den på bilden, så bilden är endast en estetisk visualisering istället för att försöka förklara i text.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: