Byggahus.se

Ta bort tvårörselement tillfälligt

1. A
    Medlem · 2 inlägg

AlexHardwicke

Medlem
    Jag renoverar ett rum och träpanel ska upp på väggarna. Vill gärna få det bakom elementet också för det kommer se mycket snyggare ut.

Har tagit bort andra element men är lite osäker med just denna då kopplingarna är annorlunda och vill kolla att jag tänker rätt. Vill slippa tömma hela systemet nu på vintern om det går.

Två rör kommer upp genom golvet. Den till vänster går rakt upp till termostaten, den till höger är kopplad till botten på elementet och både rören är ihopkopplade.

Vänsterröret på själva elementet är enkelt, bara att stänga ventilen, men vad jag ska göra med högerröret? Det är kopplat direkt till husets rör med bara något litet där emellan - jag kan snurra den med en 5mm insexnyckel. Gjorde det lite och det kom ut lite vatten, gjorde det mer och det kom ut mer vatten.

Går det att ta bort bara detta element tillfälligt från systemet (utan att få en rörmokare att frysa rören)?

Tackar,

(obs: skrev tvårörs men är faktist osäker om det är ett tvårörs eller enrörssystem)

Redigerat 14 feb 14:44
  2. J
    Medlem · Stockholm · 7 199 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Det röda tejpranden betyder att det är ettrörssystem och det går inte att ta bort radiatorn utan att tömma hela värmesystemet eller som sagt frysa rören.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · 2 inlägg

AlexHardwicke

Medlem
    Tack, då får jag bestämma hur jag ska lösa det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.